lör 04 feb 2017, 18:12#435496
Nu har det gått en stund sedan denna tråden startades, så det är väl på tid att återuppvakna...
Jag funderar på att få tag i ett litet bandsågverk till mycket småskaligt bruk. Jag hade ett Lennartsfors bandsågverk för en del år sedan och gjorde virke till en 40 m2 stuga med den och lärde mig en bra del med den.
Just nu har jag ett Lennartsfors kedjesågverk, men tycker det går lite långsamt...
vad ska välja?? Jag tänker sågverk med El-drift. Dom absolut billigaste bandsågarna kommer från "Kellfri" till omkring 30.000. Kellfri är ett företag som har allt - nästan - hur är erfarenheten med deras produkter?
Så har vi "Timbery M100 från 27.500 kr till 32.300 kr, beroende av El motorns storlek. Timbery säljs av Mekwood, som också säljer Wood Mizer, så kvaliteten borde vara okay?
Wood Mizer´s minsta verk LT10 kostar 42.400 med 5.5 KW (44.200 med 7.5 KW)
Logosols bandsågverk från Canada?
Norwood och Woodmill?
Bamse och Logosol kedjesågsverk gillar jag inte - har aldrig fattat varför dom vill at vi ska lyfta stockarna så högt...
Jag frågade Bamse, som numera säljer Lennartsfors produkter och dom ville ha ganska mycket för en bandsåg - 54.100, och om jag ville ha bara bandvagn, vill dom ha 54.500! (Tycker inte att Bamse & Co beter sig särskild proffs omkring frågor om Lennartsfors produkter - men dom tillverkar ju inte häller dessa)
Så jag har faktisk ingen aning om vad ska välja... vill hälst undvika köpa skräp, men vill häller inte spendera för mycket på "overkill" grej
Jag bryr mig väl inte om var sig färg eller namn... kines-kopiar kan vara okay, men...?
Åsikter o erfarenheter läsas med stor intress...