Sågverk (mindre)
Mellanstor sågverkslinje [d]
ons 19 okt 2011, 17:25#143137Bara att gratulera, ska bli kul att höra om det blev nån affär

tor 08 dec 2011, 02:55#149704Nu var det ett tag sedan jag skrev. Men det är rätt mycket att så i.
Jag har fastnat för en annan tillverkare som heter MEBOR. Slovenien. Mycket bra företag med stor erfarenhet.
Men klart är att det dom presenterar prismässigt är mycket intressant ingen annan har ens kommit i närheten.
Tanken är nu att såga lövträd och då i första hand björk. Jag kommer dessutom att inte barka virket utan låta bakarna gå till en Bilke vedmaskin. I övrigt kommer jag att installera en sorterings fall före läggaren så att jag kan ta ut bitar som har bark, fel dimension m.m. Där kommer jag att ha kantverk/lamellsåg och längdkapsåg.
Läggaren kommer vara hel automatisk med strökasseter.
En liten förhandsvisning.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jag har fastnat för en annan tillverkare som heter MEBOR. Slovenien. Mycket bra företag med stor erfarenhet.
Men klart är att det dom presenterar prismässigt är mycket intressant ingen annan har ens kommit i närheten.
Tanken är nu att såga lövträd och då i första hand björk. Jag kommer dessutom att inte barka virket utan låta bakarna gå till en Bilke vedmaskin. I övrigt kommer jag att installera en sorterings fall före läggaren så att jag kan ta ut bitar som har bark, fel dimension m.m. Där kommer jag att ha kantverk/lamellsåg och längdkapsåg.
Läggaren kommer vara hel automatisk med strökasseter.
En liten förhandsvisning.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Re: Mellanstor sågverkslinje [d]
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 28 nov 2012, 23:02
ons 28 nov 2012, 23:02#196601Engelthon hur har det utvecklats, har du en ny såg nu? Skulle va roligt att besöka
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
TS
lör 26 jan 2013, 16:19#207235Nä det blev inget sågverk utan istället har jag gått in som en sleeping partner i ett större sågverk och skrivet ett bra leveransavtal. Men nog är man sugen att ha ett eget sågverk alltid.
Re: Mellanstor sågverkslinje [d]
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- tor 07 feb 2013, 17:02
tor 07 feb 2013, 17:02#210160
Du är inte intreserad eller vet någon som vill att köpa björktimmer ?
Engelthon skrev:Nä det blev inget sågverk utan istället har jag gått in som en sleeping partner i ett större sågverk och skrivet ett bra leveransavtal. Men nog är man sugen att ha ett eget sågverk alltid.
Du är inte intreserad eller vet någon som vill att köpa björktimmer ?
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
TS
sön 20 aug 2017, 01:16#468899Här kommer några kortfilmer på hederlig Ramsågning med Söderhamn-Kockums Maximus 8-ramar.
Dessa när dom kom på 70-talet var och är de modernaste ramsågar som finns och klarar att såga som max 26,6m/min.
Här på filmerna sågas grov fura.
[youtube-klipp]http://www.youtube.com/watch?v=69urdMeCQxA[/youtube-klipp]
Här är en introduktionsfilm om Kockums 8-ramar på Tyska.
Dessa när dom kom på 70-talet var och är de modernaste ramsågar som finns och klarar att såga som max 26,6m/min.
Här på filmerna sågas grov fura.
[youtube-klipp]http://www.youtube.com/watch?v=69urdMeCQxA[/youtube-klipp]
Här är en introduktionsfilm om Kockums 8-ramar på Tyska.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).