Camwood skrev:skogshasse skrev:hej camwood nu får du gärna förklara bättre vad du menar eller ännu bättre en bild som visar tydligt för i min planhyvel och även i weinig hyvel så sitter matarvalsarna rakt. i planhyveln så är räfflorna i matarvalsen raka men i 5kutterhyveln av fabrikat weinig så är räfflorna vridna snett runt matarrullarna vilket skapar ett tryck på virket både framåt och åt sidan mot anhållet eller linjalen vilket man vill kalla den för hoppas att ni förstår vad jag försöker förklara
Matarvalsarna på en industrihyvel är inte koniska men axlarna till matarvalsarna sitter på sniskan (vriden till vänster från innmatningen) men det är otroligt lite ej synbart men viktigt för att dra virkesstycket mot LANDSIDAN i hyveln
hej camwood jag har mycket svårt att ta till mig din åsikt om matarvalsarna att dom skulle vara monterade snett i maskin varför är då matarvalsarnas (räfflor) vridna jag har fått lära mig att det är det som skapar ett matartryck framåt och mot landsidan min förra riktlisthyvel hade 4 st kuttrar och driften på matarverket drevs med kedja och om valsarna sitter snett så blir livslängden på drev och kedja kort så jag fattar inte din åsikt i frågan upp med bilder eller annan fakta