Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 53203 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sture Andersson skrev:Wood-Mizer blåser ju ut spån på fel sida ,mitt i ansiktet ,brukar ha problem med hosta när jag kör en vanlig cirkelsåg (klyvsåg) ,får ha munskydd om jag kör mycket ,men kanske skillnad på torr spån och blöt .dom andra två är väl väldigt dyra .

Mja, de WoodMizers som sålts sen åttiotalet blåser inte spån i ansiktet, du kanske förväxlar med nåt annat märke?
Jag har en WoodMizer LT15 med datamåttställare, funkar bra och är lättanvänd.
Givetvis hade jag gärna haft en WoodMizer LT70 med alla finesser, men för normalt hobbysågande lär jag få
vända stockarna manuellt åtm tills jag vinner på Lotto.

Skogma

Töre  
Slurfi skrev:
Sture Andersson skrev:Wood-Mizer blåser ju ut spån på fel sida ,mitt i ansiktet ,brukar ha problem med hosta när jag kör en vanlig cirkelsåg (klyvsåg) ,får ha munskydd om jag kör mycket ,men kanske skillnad på torr spån och blöt .dom andra två är väl väldigt dyra .

Mja, de WoodMizers som sålts sen åttiotalet blåser inte spån i ansiktet, du kanske förväxlar med nåt annat märke?
Jag har en WoodMizer LT15 med datamåttställare, funkar bra och är lättanvänd.
Givetvis hade jag gärna haft en WoodMizer LT70 med alla finesser, men för normalt hobbysågande lär jag få
vända stockarna manuellt åtm tills jag vinner på Lotto.

Men den blåser väl ut spån på samma sida du går .

Brorsan  
#807974Jag har också en WM lt15 och jag har inte haft några problem med spån som yr, har man otur med vindriktning och hård vind har det yrt någon gång men då hade det nog inte spelat någon roll om jag gått på andra sidan.
Att gå bredvid spånlimpan är inget problem.
Datamåttställaren har jag för mig kostade 6000:- för ca tio år sedan, den vill jag inte vara utan.
Jag har 7.5 kw motor och den har inga problem med att orka.
Sågar jag ek eller har slött band går det ju lite tyngre men med slöa band får man ju problem med kvaliteten på virket istället.
Med 11 kw motor hade jag kanske kunnat mata lite fortare men den tidsvinsten är marginell jämfört med logistiken runt ikring sågverket.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sture Andersson skrev:
Slurfi skrev:

Men den blåser väl ut spån på samma sida du går .

Jodå, det finns en tunn liten sträng sågdamm på samma sida som man går men det är inget som påverkar något.
Ska man få spånet i ansiktet måste man lägga sig bredvid sågen och låta någon annan köra förbi och det har jag aldrig provat.
Det enklaste sättet att samla sågdammet är nog att ha slätt golv tex ett par brädor längs med sågbänken så att man
efter sågning av några stockar styr man ner sågdammet med en sopkvast till en traktorskopa eller liknande i ena änden av sågbänken.

Töre  
#807981Det verkar som det inte är nån här som har problem med sågdammet , verkar ju som sågen är prisvärd och bra så jag får ta med den i funderingarna ,
När ni går på vänster sida ,vilken sida lägger ni på stockarna då .
Ni som har sågar hur känsliga är dom för regn o snö, min tanke är att bara bygga ett litet hus som jag kör in sågenheten i,resten får stå utanför i regn o snö. Det går ju lägga på en presenning Min tanke med detta är att bygger man tak över blir det svårt att använda griplastaren och lägga på stockarna.Har även tankar på att bygga en svängkran .(Har dålig rygg)

Användarvisningsbild

Bax  
#807984Min har bara ett kapell över sågenheten. Kan vara lite spännande när man ska till att såga, det finns getingbon därunder kapellet ibland.

källefall8  
Sture Andersson skrev:
källefall8 skrev:Det beror ju helt å håller på vilken budget man har, full hydraulik och allt elektriskt styrt är såklart bekvämast men kostar oxå. Vi har en ganska enkel såg - woodmizer LT15 classic men jag är väldigt glad att det är elektrisk höj/sänk av såghuvudet det hade varit mycket vevande annars. Likaså är datamåttställaren värd var enda krona- slipper räkna en massa oavsett vilka dimensioner man vill såga, även om det inte är hela tum. Om jag vore du så hade jag valt elektrisk höj/sänk i kombination med datamåttställare före elektrisk matning. Har du rent timmer så klarar du dig utan barkfräs, finns ju barkapade i nödfall.

Lite funderingar ,hur mycket dyrare blev bandsågen med elektrisk höj o sänk o datamått ställare ,(ungefär).Hur upplever du att det är att handmata ,går det tungt .Sen hur upplever du det är att gå i spånröken på din såg ,den blåser ju ut där du går .En del menar ju att det är mer rättvänt att gå på den sidan (vänster sida).Har kört en kedjesåg 25 stockar ,och det blir ju massa spån och mycket att ta hand om ,så förstår att hanteringen av spånen är mycket viktigt att det blir rätt.På kedjesågen hamna spånen i en smal gång och man fick skotta ut det ,bära det en bra bit ,så kan man ju inte ha det utan måste gå att ta en frånstskopa.

Hej,
Datamåttställaren var 8000 extra, elektrisk upp/ned är standard på LT15 classic. Det går lätt att veva men har haft lite problem med att linan ibland vill gå i kors på vevrullen å då tar de stopp. Till nästa säsong ska jag prova att koppla bort vev och lina å bara skjuta manuellt. Men det irriterar mig lite att det inte fungerar till 100% med veven då man får väldigt jämn å fin matning med den (då det funkar)
Spånen kör jag i en hink å tömmer i en kärra, de funkar bra men man får tömma ofta, ska bli en spånfläkt så småningom.
Det fina med att gå på vänster sida är ju att jag oftast inte behöver springa runt eller kliva över rälsen för att rotera, spänna å rikta, bara om det är väldigt tunga stockar och man inte får tillräcklig hävstång med vändhaken pekandes uppåt. Enda gången jag är på höger sida annars är när jag rullar i en ny stock. Har höjt upp sågbänken till ca 60cm

Töre  
#808725Kolla på denna filmen, mycket trevlig härligt samarbete i familjen , dom sågar med en Wood- Mizer lt15 , verkar vara en mycket bra bandsåg .
Och det är nog helt rätt gå på den sidan ur arbetsynpunkt , MEN kan inte släppa detta med sågspån i ansiktet ,om ni kollar på det så har han munskydd när han sågar ,och har sett fler som har det när dom sågar med Wood.mizer . Får väl vänta till skogsmässan i vår och fatta beslutet ,
är väl ända gången man har möjlighet kolla på olika sågar .

Brorsan  
#808739Jag justersågade lite torkat virke igår.
Ganska hård vind genom såghuset, då blåste det spån i ansiktet.
Jag såg att det kladdade kåda på bandet så jag vred på lite vatten, körde första bitarna utan, då slutade det yra spån också.
Om det var vinden som mojnade eller vattnet som dämpade tänkte jag inte på.
Hade jag stått på andra sidan hade det nog yrt spån där med.

Töre  
#808802Hitta denna filmen ,Woodmiz lt55, där går han på andra sidan ,men sökte på den sågen och den verkar inte säljas i Sverige .

aunnr1  
#812041Tråden handlar ju om bandsågverk , men av nyfikenhet undrar jag varför det verkar som att, dom flesta som skaffar sig ett sågverk bara tittar på bandsågverk o inte på klingsågar.
Jag kan ju förstå att priset verkar vara väldigt olika, men ett begangnat cirkelsågverk kostar ofta inte så mycket mer än bandsåg. Varför är det mest bandsågar som är intressant?

Användarvisningsbild

Badger  
aunnr1 skrev:Tråden handlar ju om bandsågverk , men av nyfikenhet undrar jag varför det verkar som att, dom flesta som skaffar sig ett sågverk bara tittar på bandsågverk o inte på klingsågar.
Jag kan ju förstå att priset verkar vara väldigt olika, men ett begangnat cirkelsågverk kostar ofta inte så mycket mer än bandsåg. Varför är det mest bandsågar som är intressant?

Kombinationen av pris, förmågan att kunna såga grova stockar och att det visas bandsågar på alla mässor fick mig att under en lång tid bara titta på bandsågar. Nu har jag sett ett par klingsågar också. Det har befäst min bild att klingsågar är för dyra och inte passar mitt enkla behov på gården.

Användarvisningsbild

Bax  
#812048Klingsågar är väl oftast mer effektkrävande så en vanlig elkonsument har inte råd med den säkring som behövs. Återstår att driva den med dieselmotor. Klingsåg är också mer platskrävande.

dejvi  
#812110Klingsågar kräver som sagt stor säkring och dubbla längden på utrymmet. I övrigt är det väl inga nackdelar. Grova stockar kanske går lite lättare med bandsåg (1a o 2a snittet) sen kör nog klingsågen om o förbi. Tror nog enkelheten är det som tilltalar när det gäller bandsåg.
Precisionen på sågad vara är nog klart bättre på en klingsåg.

Användarvisningsbild

Bax  
#812117Nåt annat att ta i beaktande är möjligheten att hålla sågklingan skarp. Det kräver en del kunskap att slipa, rikta, lägga och allt-vad-det-heter en sågklinga så att den är bra. Ett sågband kan man väl mer eller mindre slänga och ta ett nytt om det behövs.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).