Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

544 inlägg 180568 visningar 63 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Bax  
th skrev:
Bax skrev:Blir intressant att försöka få ut något ur den här spiralen.

En sådan hade jag först kapat ungefär vid mitten för att få bättre utnyttjandegrad. 2-metersbrädor är också användbara 😎

Jag hade lagt den i vedhögen. Nu är det dock inte mitt virke och beställningen är ”så breda och långa 2-tum som möjligt ”. Det ska byggas takstolar..

Skogma
Användarvisningsbild

dagaman  
Bax skrev:Blir intressant att försöka få ut något ur den här spiralen.
1786109063_img_2971.jpg

Ser ut som ett LM29 sågverk, jag har ett likadant. Men visst har du monterat andra stockspännare? Logosols? Fungerar de bra?

Användarvisningsbild

Bax  
#914783Nej, ännu äldre och lite mindre, den heter ML26. Jag blev så jä--a less på att originalspännarna, speciellt den låga, gled på röret och tappade taget så jag köpte två spännare från Logosol och borrade till en hålskena som jag svetsade dit. Samtidigt passade jag på att svetsa dit små klackar som håller stocken på andra sidan. Klackarna är anpassade i höjd så jag kan såga ner till 1 tum. Jag hade ingen orange färg så jag blåste på med vad jag hade, svart, inte så vackert men det funkar.
EDIT: Ja de fungerar bra, tappar bara taget om jag slarvat med spänningen och jag kan manövrera dem med en hand om det behövs. Och så är de låga.
1786361835_img_2975.jpg

Användarvisningsbild

dagaman  
Bax skrev:Ja de fungerar bra, tappar bara taget om jag slarvat med spänningen och jag kan manövrera dem med en hand om det behövs. Och så är de låga.

Tack för svar! Klackar motsvarande dina har jag också satt dit, nästan ett måste på dessa sågverk. Får se om det blir någon uppgradering av spännarna framöver. 😀

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).