Sågverk (mindre)

Alaska sågverk

21 inlägg 6162 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

lv_101  
#840715Jag skruvar fast en 3m kabelstege uppe på stocken som anlägg för jiggen. Skruvar 4-5 skruvar uppifrån genom dom hålen som redan finns i stegen på kabelstegen. Sen lägger jag första snittet strax under skruvarna. Då finns det en plan yta och jag kan fortsätta neråt. Det är nog lite mera vingligt än metoden där man skruvar fast en bräda i änden på stocken som beskrivs här, men det duger för mig. Och jag är begränsad av längden på stegen så klart.

Skogma
Användarvisningsbild

crosberg  
1713289466_70514918-3627-4157-ab76-ee41a808f3e8.jpeg

1713289466_73495c91-f2a3-42b1-8064-9b942f299c4a.jpeg

Ja precis 👍
På mitten (eller i alla fall i säker avstånd från skruvor/spik).
Sen tas bort alla skruvor och brädor etc. och man sågar resten direkt på den plana ytan. Detta har i övrigt den fördelen att tjockleken på brädorna altid blir den samma även i de fall att stocken vrider sig när den sågas.

TS

Avslutat-05  
#840800Ja dedär är rätt de ! He känns som mer äkta i den tappningen å bara Känslan av att ni gör det själv än ett datorstyrd system på sågverken är då Guld värt ! .

Användarvisningsbild

crosberg  
lv_101 skrev:Jag skruvar fast en 3m kabelstege uppe på stocken som anlägg för jiggen. Skruvar 4-5 skruvar uppifrån genom dom hålen som redan finns i stegen på kabelstegen. Sen lägger jag första snittet strax under skruvarna. Då finns det en plan yta och jag kan fortsätta neråt. Det är nog lite mera vingligt än metoden där man skruvar fast en bräda i änden på stocken som beskrivs här, men det duger för mig. Och jag är begränsad av längden på stegen så klart.

Detta är troligen hur de flesta gör, men…
Problemet är att det blir svårt at såga parallelt med stockens centerlinja. För ett optimalt resultat måste man då antingen lyfta upp anlägget i den klena stockenden (=> anlägget blir ostabilt) och/eller man måste kapa bort material i den tjocka stockenden (=> jobbigt och inte precist).

Med brädor i stockenden får man på andra sidan eksakt placering av sågsnittet i båda enderna och det är lätt att mäta rätt avstånd til stockens centerlinja 👍

Detta är i alla fall vad jag erfarit. Jag har provat båda metoder.

TS
Användarvisningsbild

Fred86  
crosberg skrev:
$matches[2]
Alaska-sågverk

Hej,
Jag tänkte dela lite bilder och info om hur jag användar mitt Alaska-sågverk (som de kallas i USA). Ett ultra-enkelt och billigt kedjesågverk, som förutom pris har ganska många andra (unika) fördelar.

Jag har en mindre skogsfastighet i Södra Sverige och sågar (tills vidare) mest till eget bruk. Just nu håller jag på med fasadpanel (nybygg) och golvbrädor (renovering av gammalt hus) i gran.

Man kan mycket väl såga första snitt efter en alustege, som man ofta ser folk göra. Jag har själv gjort så i flera år, men använder dock helst lite kraftigare aluprofil nu när jag har sådanna. Dessa ses på bilderna. Sen kör man de efterföljande snitt direkt på stockens plana yta. Stocken behöver inte ligga fast (annatt än vad som krävs för att säkerheten känns okej). Enklast är det at såga okantade plank/brädor (som evt. kantas senare hemma i civilisationen med cirkelsåg eller bandsåg).

Fördelar:
- 100% mobilt, kan bäras i skogen i få delar och transporteras i en personbil
- stockar kan sågas upp där trädet faller, inget behov för att köra ut dem til sågen
- fungar bra med stora stockar
- hur långa stockar som helst (t ex golvbrädor i full längd)
- kan såga upp stora träd t ex i en trädgård i stan
- tar inte upp lagerplats
- billigaste sätt att bli sågverksägare på :-)
- Härligt att jobba ute i skogen
- Sågspån blir kvar på marken när du flyttar til nästa plats
- Och till slut något helt unikt: man uppnår altid samma tjocklek på hela brädan även om stocken vrider sig när den sågas upp(!) Dette kan annars vara ett stort problem på andra typen av sågverk.

Ser väldigt trevligt ut! Hur stor grovt räknat blir bränsleåtgången att såga på detta vis? Samt har du några tips i valet av såg, kedja mm?

Användarvisningsbild

crosberg  
Fred86 skrev:
crosberg skrev:
$matches[2]
Alaska-sågverk

Hej,
Jag tänkte dela lite bilder och info om hur jag användar mitt Alaska-sågverk (som de kallas i USA). Ett ultra-enkelt och billigt kedjesågverk, som förutom pris har ganska många andra (unika) fördelar.

Jag har en mindre skogsfastighet i Södra Sverige och sågar (tills vidare) mest till eget bruk. Just nu håller jag på med fasadpanel (nybygg) och golvbrädor (renovering av gammalt hus) i gran.

Man kan mycket väl såga första snitt efter en alustege, som man ofta ser folk göra. Jag har själv gjort så i flera år, men använder dock helst lite kraftigare aluprofil nu när jag har sådanna. Dessa ses på bilderna. Sen kör man de efterföljande snitt direkt på stockens plana yta. Stocken behöver inte ligga fast (annatt än vad som krävs för att säkerheten känns okej). Enklast är det at såga okantade plank/brädor (som evt. kantas senare hemma i civilisationen med cirkelsåg eller bandsåg).

Fördelar:
- 100% mobilt, kan bäras i skogen i få delar och transporteras i en personbil
- stockar kan sågas upp där trädet faller, inget behov för att köra ut dem til sågen
- fungar bra med stora stockar
- hur långa stockar som helst (t ex golvbrädor i full längd)
- kan såga upp stora träd t ex i en trädgård i stan
- tar inte upp lagerplats
- billigaste sätt att bli sågverksägare på :-)
- Härligt att jobba ute i skogen
- Sågspån blir kvar på marken när du flyttar til nästa plats
- Och till slut något helt unikt: man uppnår altid samma tjocklek på hela brädan även om stocken vrider sig när den sågas upp(!) Dette kan annars vara ett stort problem på andra typen av sågverk.

Ser väldigt trevligt ut! Hur stor grovt räknat blir bränsleåtgången att såga på detta vis? Samt har du några tips i valet av såg, kedja mm?

Det går åt en del bränsle jämnfört med att bara kapa ved. T ex en 5 m stock med diameter 40 cm som ger 6-8 brädor/plankor motsvarar nog c:a 2-3 tankar på sågen. Eller c:a 5 L bensin för at såga upp ett helt träd i den storlek, t ex 3 stockar på 5 m med 4-6 brädor/plankor per stock.

Jag sågar med Stihl 046/064/660 dvs. ca. 70-90 cm3 motor.
Kedjan är oftast 1,3 mm 3/8 LP med 5-10 grader filning, men även 1,6 mm vanlig 3/8 kan gå. Jag köper Oregon och inte Stihl kedja då jag flera gånger har upplevt att Stihl lätta 1,3 mm kedjor dras sönder av MS-660! :-o
(Jag vet inte om andra har samma erfarenhet).

Mvh Christian

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).