sön 25 jan 2026, 12:07#905130Nu har jag äntligen fixat dörren så jag kan stänga den från insidan och monterat ett gammalt lås som jag hittade på en loppis.
Så nu kan jag låsa såghuset om jag bara bygger portarna vid stockintaget. 😀
Sågverk (mindre)
Bygge av mindre såghus

lör 14 feb 2026, 15:48#906499Fina dörrar, är det hempulade lås,gångjärn och räls?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
TS
lör 14 feb 2026, 21:02#906524Skjutporten går in i ett U på den bortre slagporten. Den hitre slagporten låser skjutporten, då slipper jag att skjutporten står och slår när det blåser samtidigt kan den bara öppnas inifrån.
Nu kan jag välja om jag vill ha en, två eller alla tre öppna.
Kan ta några fler bilder på lösningen om ni vill.
Nu kan jag välja om jag vill ha en, två eller alla tre öppna.
Kan ta några fler bilder på lösningen om ni vill.
TS
tor 19 feb 2026, 09:45#906700
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Brorsan skrev:Plattan jag skulle gjuta under 2022 har jag inte hunnit med.
Nu börjar jag med huset först, får gjuta efteråt, jag vill inte gjuta den här årstiden.
Började med att skarva balken på långsidan till stockintaget.
10.5 m blir den med en öppning på 7.5 m.
Gjorde en "längdskarf" enl farfars gamla lärobok från 1901.
"Snedt blad med hake och kilar af ek".
Undrar hur snabbt timmermännen på den tiden yxade till en sådan.
För min del tog det hela dagen och skulle knappt få godkänt betyg.
Den ska säkras med dymlingar eller bult, jag tar gängstång i stället.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 19 feb 2026, 19:00#906721Huset var 12 meter i första steget, och nu är det 22 meter för att få plats med såg och virkessortering och ströläggning under tak.
Bredden är 4,5 meter. Huset har 4 portar som är 7,5 meter breda placerade på långsidorna. En för inlastning av timmer och mitt emot en för utlastning av bakar. I borte änden en port på var sida för utlastning av virke. Portarna är tredelade rullportar för att kunna öppnas helt (7,5 meter).
På ena gavlen finns också en rullport för att kunna backa in mitt mobila sågverk. Bifogar lite bilder på bygget och på sågning.
Skapa konto
Bredden är 4,5 meter. Huset har 4 portar som är 7,5 meter breda placerade på långsidorna. En för inlastning av timmer och mitt emot en för utlastning av bakar. I borte änden en port på var sida för utlastning av virke. Portarna är tredelade rullportar för att kunna öppnas helt (7,5 meter).
På ena gavlen finns också en rullport för att kunna backa in mitt mobila sågverk. Bifogar lite bilder på bygget och på sågning.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tor 19 feb 2026, 23:00#906728Fint bygge 👍 ser praktiskt ut. Som med allt blir det för litet med tiden. Vi har väl ungefär samma mått och skulle gärna ha lite till på bredden, men nog fungerar det.
Är det egen tillverkning av limträbalkar? Har du någon tabell för dimensionering?
Är det egen tillverkning av limträbalkar? Har du någon tabell för dimensionering?
fre 20 feb 2026, 07:48#906733Jo, det hade kunnat vara lite bredare....
Det är egen tillverkning ab limträbalk. Jag lade 2x6" plank på betonggolvet och smetade på trälim, och sedan ytterligare flera lager 2x6 med förskjutna skarvar. Totalt 5 st plank så at det blev en balk på 6x10". För att hålla ihop med limmet torkar så drog jag ihop med lite spik här och där. Jag förspände en aning genom att lägga en 1" bräda under den 12 meter långa balken på mitten. Men balken blir så stel att denna förspänning inte hade behövs eftersom mitt tak inte är så stort.
Andra balkar som jag gjort har jag kört med 1x6" och ibland 1x4" beroende på tillgång på virke. Jag har ingen tabell för dimensionering utan har "tagit till" så att det säkert ska räcka. Limträ blir mycket starkare är enskilda sågade reglar.
Det är egen tillverkning ab limträbalk. Jag lade 2x6" plank på betonggolvet och smetade på trälim, och sedan ytterligare flera lager 2x6 med förskjutna skarvar. Totalt 5 st plank så at det blev en balk på 6x10". För att hålla ihop med limmet torkar så drog jag ihop med lite spik här och där. Jag förspände en aning genom att lägga en 1" bräda under den 12 meter långa balken på mitten. Men balken blir så stel att denna förspänning inte hade behövs eftersom mitt tak inte är så stort.
Andra balkar som jag gjort har jag kört med 1x6" och ibland 1x4" beroende på tillgång på virke. Jag har ingen tabell för dimensionering utan har "tagit till" så att det säkert ska räcka. Limträ blir mycket starkare är enskilda sågade reglar.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar