Sågverk (mindre)

572XPG

7 inlägg 1243 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

572XPG

Ekorrem  
#900131Skall klyva en ask och avser köpa ett 24" svärd till en 572XPG samt en klyvkedja. Kommer inte hålla på varje dag och klyva...men behöver förstå ska man välja ett stålsvärd 3/8" X-tough, solit stor infästning med utbytbart nos hjul eller med solid nos. Kommer antagligen inte klyva speciellt många träd per år. Funkar bägge svärden lika bra om man vill fälla ett stort träd med en ananan kedja?

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: 572XPG

Järnoxen  
#900132Vad är det för dimension på askarna som du ska klyva och i vilket syfte ska du klyva dem?

Någon enstaka per år går utmärkt att klyva med standard skärutrustning.

Användarvisningsbild

Ekorrem  
#900134De är ca 60cm. 3st stockar på 3m. Jag har mer användning av en standard 20” svärd och byta mellan klyvkedja o fjällkedja. Men det funkar väl dåligt att inte kunna dela första plankan i första draget? Eller ska man skära två sidor plana o sedan börja klyva?

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#900148Till det lilla så klarar du dig egentligen utan att köpa en klyvkedja, det lär bli lite mer att hyvla för att få det slätt. Hur man bör lägga upp sågningen har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så det får andra uttala sig om.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900152Vad jag förstår så är Husqvarnas långa svärd med utbytbar topptrissa är tillverkade av Tsumura.
När jag förra året köpte en 572 så beställde jag svärd från skogsverktyg.se istället, då blev priset för ett 20" och ett litet 13" 1,3 samma som för ett Husqvarna 20".

Har nu köpt ett 24" (899 kr inkl moms) men gjorde misstaget att beställa 82-länkars kedjor, jag missade att det ska vara 84-länkars till det svärdet.
Oregon klyvkedja kostar f.ö 420 kr inkl, så 1319 kr för kedja och svärd.

https://www.forestryjournal.co.uk/news/ ... -unveiled/

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#900160Det är bara Husqvarnas lättviktssvärd som är tillverkade av tsumura.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Ekorrem skrev:De är ca 60cm. 3st stockar på 3m. Jag har mer användning av en standard 20” svärd och byta mellan klyvkedja o fjällkedja. Men det funkar väl dåligt att inte kunna dela första plankan i första draget? Eller ska man skära två sidor plana o sedan börja klyva?

Ska du enbart klyva stocken i mitten så kan det till nöds fungera med en standard kedja efter lite justering av vinklarna. Du behöver enbart fila om den första fjärdedelen av topplattan från 25 till ca 10˚ vilket du senare lätt återställer till 25.˚ För att såga plank med godtagbar precision så behöver man förstås någon typ av jigg, hur asiaterna bär sig åt för att såga plank på frihand med stora gamla stihlsågar är nära nog ofattbart och ingenting man ens ska försöka att ge sig på..😮

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar