Sågverk (mindre)

Stockbord

6 inlägg 4099 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Stockbord

Viktor89  
#775233Hej jag har nyligen börjat såga med ett norwwod lm30 sågverk men jag behöver bygga ett stockbord till att lasta av stockarna på. Känns inte så bra att lägga dem på sågverket med kranen.
Helst ska det vara lätt att plocka undan då man inte sågar. För då vill jag nyttja den platsen till annat.

Är det någon som har byggt något och kan skicka en bild? så jag kan få lite idéer.

Jag hade tänkt att bygga i trä

TS
Skogma

Re: Stockbord

Töre  
#892406Hitta denna filmen ,han tar in virket på baksidan på sågen , i mitt tycke rätt smart ,han får mycket bättre utrymme på framsidan att hantera sågat virke .

Vad tycker ni som har sågverk.

Användarvisningsbild

Bax  
#892418Det beror väl på hur ens sågplan och -hus ser ut. Jag tar ut sågat virke i sågbänkens riktning.

källefall8  
1756591986_img_2207.jpg
På baksidan? Jag vill iaf ha stockstöden uppfällda när jag rullar på stocken på bänken. På vårt såghus har vi byggt så det går att öppna på båda långsidor samt ena gaveln. Står du på manöverposition så har jag ett stockbord utanför på hö långsida där jag drar ut två rör å hakar i sågbänken för att rulla på en ny stock, bordet lutar in mot sågen. Sågen står oxå närmast den långsidan. Därmed har jag plats att ströa upp en stapel på vänster sida inne i såghuset under tak ock lyfta ut när den är klar. På så vis ligger inte virket i solen och man kan fortsätta fylla på paketet nästa dag till det är klart. Har även en traversbalk å talga i taket tvärs såghuset att lyfta tyngre block/plank med. Svallar/bakar drar jag ut på gaveln å lägger direkt på vagn. På en sån här bandsåg är det hanteringen runtomkring som det är mest arbete med så gäller att inte lyfta på virke å svallar mer än en gång 🤣
Såghuset är 5m brett så har ca 3m fritt på vä sida om sågbänken, kunde varit en halvmeter till😊. Nu har vi en woodmizer vilket innebär att jag går, i mitt tycke, på ”rätt” sida (vänster) å både sågar och vänder stocken och då är det naturligt att att plocka av virket åt vänster. Enda gången jag är på höger sida är när jag rullar i en ny stock samt ibland lägger av brädor som ska kantas tillsammans på slutet av stockcykeln. Hittade tyvärr ingen bra bild

Töre  
#892486Du går ju på andra sidan mot vad man gör på Norwood , så det blir inte samma .

källefall8  
#892741Så är det, jag går på vä sida. Här kommer iaf bild på stockbordet, gjort av skrotbalkar.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).