Sågverk (mindre)

Supermässa för sågverksintresserade

1 inlägg 2084 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Supermässa för sågverksintresserade

Torbjörn Johnsen  
#882071Den här veckan pågår Världsmässan Ligna i Hannover, Tyskland. Det är, eller har i alla fall varit, världens största mässa för sågverks och träbearbetningsteknik. Mässan pågår t o m fredag 30 maj. Många av utställarna har stora maskiner och avancerad teknik för större sågverks-, skiv- och träbearbetningsindustrier som snickeri och möbeltillverkare. Men det finn en hel del mindre maskiner att titta på också och vissa år har Ligna även försökt sig på att komplettera med skogsteknik och skogsmaskiner.
Här hittar ni mer information om ni har lust att göra en snabb kristihimelsfärds-tur till norra Tyskland:
https://www.ligna.de/en/

1748416632_01.ligna_2023_general_view_photo.jpg

Ett företag som satsar hårt på Ligna, och som ligger i ett intressant segment för mindre sågverksamheter är Wood-Mizer. De har med sig de "vanliga", mindre sågverken som vi ser på marknaden i Sverige men de har även en intressant produktportfölj med större sågenheter, kant- och delningssågar, materialhanteringsutrustning mm. Bl a en ny såg i industrisegmentet som de kallar WM2500 samt nya delningssågen MR 250. Med bandsågen kan man då såga block med två parallella planytor som sedan delas till plank eller brädor i delningssågen.

1748416632_07.wm2500_entry-level_industrial_sawmill.jpg

1748416632_06.mr250_double-arbor_multirip.jpg

Den här typen av "halvstora" sågverksmaskiner kan användas för att bygga upp en relativt avancerad sågverksamhet till ändå ganska rimliga investeringskostnader. Det går inte att jämföra med vad som krävs för att bygga ett stort, genomdesignat sågverk som ska såga 100 000 m3sv per år eller mer. Men det går att med "enkla" moduler bygga upp semiprofessionell sågverksamhet som kan såga några tusen m3fub timmer per år.

När jag var på studiebesök hos Wood-Mizer i Polen i höstas besökte vi några företag som hade den typen av utrustning. Typ stockbord, större stationär bandsåg (typ WM2000), materialhanteringsutrustning och delnings- eller kantsåg. Beroende på utrustningsvalet så uppfattar jag att man kan få ihop en sådan set-up för kanske 2 -3 milj kr i maskininvestering. Det är såklart mycket pengar men jämfört med vad man får ge för en avverkningsgrupp skotare-skördare så är det i sammanhanget en ganska måttlig investering. För en driven entreprenör, kanske en som köper virke direkt från skogsägare, så borde det gå att göra business på att såga grövre timmer, lövtimmer eller några specialsortiment.

Det hade verkligen varit intressant att åka till Ligna i år men nu är det Elmia nästa vecka så det får bli Jönköping istället😎

TS
Skogma
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).