Sågverk (mindre)

Problem vid sågning av ask med bandsågverket.

5 inlägg 2798 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Problem vid sågning av ask med bandsågverket.

där nor  
#880417Det tuggar/hackar i sågskäret hela tiden när vi sågade ask 30-40 cm diameter idag. Sågblad är Fenes Sztorm 1,1x35, slipat och skränkt. Har aldrig sågat ask förut. Timret fällt i november. Nån som har erfarenhet?

TS
Skogma

Re: Problem vid sågning av ask med bandsågverket.

Brorsan  
#880468Sågade en askbit nu i apil det var samma med den.
Det verkar gå väldigt tungt att såga.
Jag bytte till ett nytt band och ställde in alla band guider noga då gick det bättre men jag fick mata sakta.
Biten var ganska torr och kvistig.
Jag sågar sällan hårda träslag så det är väl en inlärningstid innan det går bättre.
Det finns nog andra här på forumet som vet bättre än mig.

Användarvisningsbild

crosberg  
#880564Jag vet inte med bandsågverk, men med kedjesågverk har jag aldrig haft problem med hårda trädslag som ek och ask. Sågen brukar gå mycket stabilt och med ungefär samma hastighet som i andra trädslag - sådan känns det i alla fall.
Men om det är något fel med kedja eller svärd blir det strax problem i alla trädslag…

En annan tanke…
När man fäller askträd med vanlig motorsåg kan det hända att kedjan huggar/bitar fast sig, särskilt där fibrerna vrider sig längst ner i stocken, om tänderna i kedjan är filat så att de är lite för agggresiva.

Så jag tänker du kanske skal titta på slipningen i detalj…

Mvh Christian

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880597Har också kedjesågverk och har konstaterat att torra ekstockar är mycket mer svårsågade än färska ekstockar. Kanske är det samma för ett bandsågverk?

där nor  
#880839Tackar för svaren. Kan nog vara så att sågbladet är för "aggresivt" i framkantsvinkeln. Ökad bladspänning gjorde bättre gång. Jag har inte mer asktimmer nu.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).