mån 24 mar 2025, 09:49#875837Hej,
Funderar på att ordna spånledning i taket på såghuset då jag vill nyttja samma fläkt till sågverket och hyveln. Så tänker mig en anslutningspunkt i taket för de fyra slangarna från hyveln där jag smidigt ansluter när det är hyvlingsdax. (Förvarar annars hyveln i varmt utrymme när den inte används)
Är det någon som gjort en egen sån övergång från 3st 100mm + 1st 125mm (totalt 4 anslutningar) till diam 160mm eller 200? Behöver man krångla till det med kon invändigt för att inte tappa allt flöde t ex? Tror det brukar kallas sputnik
Sågverk (mindre)
Spånhantering hyvel
TS

tis 25 mar 2025, 19:22#876066Så här ser min lösning ut.
D 200 från spånsugen, klippte upp hål i 200 röret och poppnitade fast 3 st 100 anslutningar med pl400 mellan. Spjällen bromsar väl lite men jag har inte upplevt några problem med dom. I ändan av 200 röret en förminskningskona till 125 till sågverket, det har 100 anslutning men jag har trätt 125 slangen löst utanpå för att behålla flödet.
Min lösning funkar rätt bra men jag kan inte stänga alla anslutningar vid hyveln då minskar luftmängden vid 200 röret så det kan bli kvar spån där när jag sågar. 4 × 100 rör = 3,14 dm2
200 röret. 3,14 dm2
Min lösning ca 3.55 dm2
Inte så vetenskaplig lösning men det fungerar.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
D 200 från spånsugen, klippte upp hål i 200 röret och poppnitade fast 3 st 100 anslutningar med pl400 mellan. Spjällen bromsar väl lite men jag har inte upplevt några problem med dom. I ändan av 200 röret en förminskningskona till 125 till sågverket, det har 100 anslutning men jag har trätt 125 slangen löst utanpå för att behålla flödet.
Min lösning funkar rätt bra men jag kan inte stänga alla anslutningar vid hyveln då minskar luftmängden vid 200 röret så det kan bli kvar spån där när jag sågar. 4 × 100 rör = 3,14 dm2
200 röret. 3,14 dm2
Min lösning ca 3.55 dm2
Inte så vetenskaplig lösning men det fungerar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar