Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Sågverk (mindre)
Batteridriven bandsåg från Wood-Mizer - Världspremiär?
ons 02 okt 2024, 14:43#857565Ja det skulle kunna vara ett plus om den kräver mindre uppsäkring, men det tar nog typ 50 år innan man får tillbaka kostnaden för batterierna om det ska kvitta att säkra upp från 16A till 25A.

Re: Batteridriven bandsåg från Wood-Mizer - Världspremiär?
ons 02 okt 2024, 18:39#857580
Jo precis så är det, sågmotorn står still ganska ofta även fast man knegar på.
Och med nån sorts laddmöjlighet under drift antingen från elbil eller nätet så behöver man ju inte stora batterier i sågen.
Man får tänka nytt med ny teknik.
slatte skrev:Hade varit trevligt om man kunde ladda under drift, antingen via kabel eller batteri, och då även kunna ha en större motor som drar mer ström om det krävs. Detta för att slippa att ha stora/dyra huvudsäkringar. Det är ju oftast mycket tid som motorn står still skulle jag säga.
Jo precis så är det, sågmotorn står still ganska ofta även fast man knegar på.
Och med nån sorts laddmöjlighet under drift antingen från elbil eller nätet så behöver man ju inte stora batterier i sågen.
Man får tänka nytt med ny teknik.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).