Sågverk (mindre)

Frontier OS18 - ny bandsåg under 30 000 kr (ink moms)

4 inlägg 5763 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Frontier OS18 - ny bandsåg under 30 000 kr (ink moms)

Torbjörn Johnsen  
#816529Skogma har börjat sälja en mindre modell av bandsågen Frontier: Frontier OS18. De har sedan tidigare flera olika varianter på denna lite enklare bandsåg. (Frontier är Norwoods budgetsegment).

Enligt Skogmas sajt får man en komplett såg med tre meter räls och en bensinmotor på 7 hk (eller en elmotor på 4 kW) för 29 995 kr inkl moms. Eller 24 000 kr ex moms. Då kan man såga stockar upp till 45 cm diameter och 2,5 meters längd. Extra ramförlängningar kan köpas i 1,5-metersektioner och allt är enkelt att både montera och demontera. Varje förlängningsdel kostar 2400 kr ex moms.

Här finns en video från den norska återförsäljaren där man kan se hur enkelt sågen monteras:

Här finns mer info om Frontier OS18 på Skogmas sajt.

Sågen verkar inte finnas för leverans ännu men den ska vara på gång enligt Skogma.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Frontier OS18 - ny bandsåg under 30 000 kr (ink moms)

Ingef  
#816584Norlog i Norge har på lager enligt websidorna…

Användarvisningsbild

lv_101  
#847108Är det någon som köpt eller testat OS18 och som vill dela med sig av erfarenheter ? Det är ju inget stort steg upp till OS23 (30.000kr vs 38.000kr i dagsläget). Fördelen med OS18 är väl att hela såghuvudet är mobilt och kan rullas fram vid behov. Men om man vill ha upp sågskenan lite för bättre arbetshöjd, då får man lyfta upp såghuvudet på plats också, hur tungt är det ?

Användarvisningsbild

CalleS  
#850607Köpte maskinen under våren och monterade ihop den under några veckor på lediga stunder efter att jag fått en svensk manual från Skogma. Sågat 15 stockar och är positivt överraskad av resultatet. Bytt sågband efter 10 stockar.
Dock är jag inte helt nöjd med kvalitetsnivån som Frontier presenterar i maskinen, läckande siliconpackning i vattentanken från start. Nylonsäkrade bultar som trots det gängar upp sig. Det är ett ständigt efterdragande av bultarna under sågningen. Senast så gick ljuddämparen sönder pga utmattning i godset där skyddsplåten var fäst. Min personliga reflektion är att detta är en konstruktion för eldrift där man satt på en förbränningsmotor och pga de kraftigare vibrationer som uppstår då så klara inte alla detaljer av detta.
Tilläggas ska att Skogma alltid vara snabba o korrekta i sitt agerande.
Trots ovan har maskinen ändå alltid levererat ett mycket bra sågresultat (under ständiga efterjusteringar dock).
Sågens största fördel är flexibiliteten där man kan flytta den till ställen där man behöver såga. Enkel att lyfta på om man är två. Jag använder vår Bison att lyfta upp den på rälsen 👍.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).