Sågverk (mindre)

strö och under liggare

11 inlägg 3631 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

strö och under liggare

P-O-J  
#808034Är nybörjare på sågning. Undrar hur långa brukar ni såga strö bitarna. Har någon en bra bild på hur ni gjort med under liggare för det sågade virket..

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: strö och under liggare

Göt  
P-O-J skrev:Är nybörjare på sågning. Undrar hur långa brukar ni såga strö bitarna. Har någon en bra bild på hur ni gjort med under liggare för det sågade virket..

Har en granne som sågar lite husbehovsvirke åt mej ibland brukar göra ströna 1 meter långa, Som underlägg läggar jag någon stock ca 20 cm grov eller några 5" x 5"
Senast redigerad av Göt lör 05 aug 2023, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808039120 cm är ströna här.
1691181261_20210403_105833.jpg
1691181259_20210403_105930.jpg
Bara att lyfta av taket o fylla på efter hand. 😀

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedmaskin skrev:120 cm är ströna här.

Ligger taket kvar utan att bilda ner det?

Användarvisningsbild

Zixten skrev:
Vedmaskin skrev:120 cm är ströna här.

Ligger taket kvar utan att bilda ner det?

Ja dom här stora taken är rätt tunga så dom ligger rätt bra. Dom små taken med en plåt över två pallar. Som sitter på en ram av brädor. Dom måste knytas fast.

Användarvisningsbild

Vedmaskin skrev:
Ja dom här stora taken är rätt tunga så dom ligger rätt bra. Dom små taken med en plåt över två pallar. Som sitter på en ram av brädor. Dom måste knytas fast.

Jag har funderat på att prova med liknande tak över veden, tänkte mig i så fall ett tak som täcker tre pall / säckar på bredden, och att man enkelt kan sticka in pallgafflar för att lyfta bort dom.
Att dom "bara" skall täcka tre pallar är för att jag oftast kör in tre pallar åt gången...

Då skulle det kanske funka att lägga det löst på utan att binda ner...

Användarvisningsbild

Zixten skrev:
Vedmaskin skrev:

Jag har funderat på att prova med liknande tak över veden, tänkte mig i så fall ett tak som täcker tre pall / säckar på bredden, och att man enkelt kan sticka in pallgafflar för att lyfta bort dom.
Att dom "bara" skall täcka tre pallar är för att jag oftast kör in tre pallar åt gången...

Då skulle det kanske funka att lägga det löst på utan att binda ner...

Vill man knyta så är det enkelt. Nu när vi täcker veden så har vi repbitar med en ögla i ena änden. Då kan man snärja den om en pallkloss eller ögla på en storsäck. Sedan är det bara o trä den o knyta fast den i en presenning. Eller i detta fallet träramen.

Användarvisningsbild

Vedmaskin skrev:Vill man knyta så är det enkelt. Nu när vi täcker veden så har vi repbitar med en ögla i ena änden. Då kan man snärja den om en pallkloss eller ögla på en storsäck. Sedan är det bara o trä den o knyta fast den i en presenning. Eller i detta fallet träramen.

Klart att det är enkelt, men enklare om man slipper. 😎 😎 😎

Användarvisningsbild

Bax  
#808152Ströna är så långa som mina pallgafflar är, minns dock inte måttet just nu.

Användarvisningsbild

Kindbo  
#808220Vi ströar med 25*50 som är 120 cm långa.
Lägger in 50*100 mellanlägg så vi får virkespaket på ca 1m3, tycker att det blir luftigare staplar och det är lagom vikt att flytta med vår lilla JD 1750.

Användarvisningsbild

P-O-J  
#808481Det såg snyggt ut.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).