Sågverk (mindre)

Vad gör ni med all bakved?

35 inlägg 39364 visningar 19 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad gör ni med all bakved?

jan larsson  
totte skrev:Somliga driver sågverket med spån och bakved. Två filmer från ett ångsågverk i Amerika.

Hur hamnade jag här. Förmodligen med meningen att få se dessa videofilmer. Poesi som jag föreställer mig det.
Så där blev det stor glädje. pga. Bakaved som jag annars avskyr att hantera.
Tack totte

Skogma
Användarvisningsbild

totte  
jan larsson skrev:Hur hamnade jag här. Förmodligen med meningen att få se dessa videofilmer. Poesi som jag föreställer mig det.
Så där blev det stor glädje. pga. Bakaved som jag annars avskyr att hantera.
Tack totte

Ja så trevligt och så bra att du hamnade här, så tråden väcktes och jag fick anledning att se igenom filmerna igen. En del fantastisk mekanik i det sågverket.

ostnordväst  
Hema skrev:Trevliga filmer. Förstod först inte vitsen med att häva ned stockarna i dammen, men om det tar bort mycket av skiten i barken så är det förståeligt. :-BD

lagras nog så för att inte torka .Sett det i sverige med

Cat554  
#555888Jeg så de gjør likedan også der de har barkemaskin, men siden sagbruket beviselig er fra dampmaskinens tidsalder, så var det vel enklere å trekke den inn i dammen enn med datidens kraner?

Användarvisningsbild

Vildmark  
#803319Bakarna sågar jag till ved med motorsågen. Sågspånet från bandsågverket använder jag i hönshuset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).