Sågverk (mindre)

komplettera sågverk med hyvel

85 inlägg 30977 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#752878 såg en wacohyvel på blocket med tillhörande spånsug, en bekant är intresserad av hyveln, men inte spånsugen..
kanske kan vara något?

tror det bara är att köra trots rostskyddsmedlet, det nöts bort där det inte behövs :)

skönt affären gick smidigt.
jag fick hyveln som utlovat, men sedan vart det väldigt svårt att leverera stål som jag beställt, det blev både en och 2 prishöjningar, sen ingen rabatt som utlovat så vi har fortfarande en liten tvist.

hört fler som haft problem med storvik, men man får hoppas det fungerar bra framöver


jag själv har postat för pärlspont, ligger några kvadrat som ska hyvlas när man får tid.

sen ligger det en 200 stock som ska sågas nu i vår, blir troligen en del virke till lister, foder osv. så till hösten blir det nog en hel del hyvling hoppas jag :D

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#758546 Beställt en 260 från Wood mizer nu. Några tips om hyvelstål? Vart köper ni? Vad passar? Hur slipar ni?

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#758547 Kul!
Vad ligger priset på nuförtin?

Jag ha beställt av toolbox, men nu sist av logosol.
Toolbox hade blivit så satans dyr, de sa att råvarupriserna gått upp, ja men inte kostar väl stålet 20,000:- kilot fråga ja, inget svar…
Så det vart logosol men de kanske höj nu med:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#758550 AB Harry Björklund säljer för 99 +moms. Vi får väl tipsa Logosol om den kampanjen så de får tag på material för 300kr/kg att göra stål av 🙂

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#758618 Köpte du några tillbehör?
Fläkt, bord?

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#758620 Yes, Steglös matning och långa bord ingick. En MD400 sug (~3kW) till det som får blåsa ut i traktorkärran till en början.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

THOL  
#759889 Ni som har erfarenhet av MP260, tycker Ni att den är lämlig att dimensionshyvla regelvirke med ? Har sågat reglarna 50*150 tänkte ta ned dom till 45-145.

// THOL

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

slatte  
#759903 Fungerar definitivt bra, sedan vet jag inte vilka mängder du planerar att hyvla och vilken produktivitet du kräver. Men jag har kört några tusen meter regelvirke i min 260 ialf.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Mossebo  
#823470 Jag har blivit dränkt av reklam ang wood mizer senaste tiden. Och jag är ganska intresserad utav deras hyvel... Så d kan ju ha ett samband 🙂 hur funkar dem? Är en 2kutter som tilltalar mig mest. I dagsläget har jag en gammal jonsered planhyvel och en waco fräs med matarverk som jag använder när jag behöver nått spontat virke. Blir jag besviken om jag köper en wood mizer mp200? De jag har nu är ju gamla stadiga pjäser. Vet ej matningshastigheten på planhyvel men tycker ju det går fortare än de filmer man ser på wood mizer maskinerna. Men d kanske luras. Har även hyvlat en del virke till badtunnor. 45mm tjock och jag har ju inga problem att köra profilen på en vända i min fräs. Kan man räkna med att det går även i en ny maskin. Eller krävs d att man avverkar lite mindre å kör igenom fler gånger? Kort å gott, vad kan man förvänta sig? 🙂

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#823482 Har ju en fyrkutter 260 själv så kanske inte är rätt person att svara men gör ett försök ändå. Ang. matningshastigheten så har jag variabel sådan. Det är en väldigt bra grej för att kunna balansera finish mot tid. Så med den maskinen har jag aldrig upplevt att det går sakta annat än när nått alldeles extra fint ska igenom.

Om det räcker med en eller två passager beror alldeles på kupningen. Med överkuttern vill jag ogärna avverka mer än ca 5mm. Så med breda brädor (över 18cm) så brukar det därför ibland behövas två passager. För mindre dimensioner där dimensionerna är konsistent från sågverk så är det inga problem att ta en passage.

Har svårt att jämföra med din befintliga setup och en tvåkutter dock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).