Sågverk (mindre)

Sälja sågat virke

43 inlägg 23037 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Camaro1969  
Elis76 skrev:
Camaro1969 skrev:Sen tycker jag att det är väldigt bra betalt för sågat virke..
1km 2”8 är ju 80.000:- ink moms.
Det tar inte lång tid med rätt timmer..

Självklart sågar man brädor ur bakan med.
En bräda är ju en 100:-

Vad är det för dimension på den brädan Du tar 100 kronor för om Du anger tjockleken, bredden och längden i mm?

1"5 eller 1"6
kostar väl 25-30kr metern ?

Skogma
Användarvisningsbild

Camaro1969  
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:inte särskilt

nybörjare med klingsåg.

försöker såga allt utan vankant.

det blir väldigt mycket virke ur en stock

men 1km 2"8 är ca 50 stockar
det sågar man lätt på 2 dagar..

så "förtjänsten" är god ändock

Jag hinner inte såga 50 stockar (de bör väl ligga runt 25 cm i topp då?) med allt det innebär på 2*8 timmar. Bra jobbat?

ja precis, de ska ju va minst 10" i topp och man får ut 4 st 2"8

man bör väl hinna 25 stockar på 8 timnmar, 3 stockar i timmen?

de som är duktig på cirkelsågning ligger nog på uppemot 10 stockar i timmen

exemplet var ju lämpliga stockar för 2"8
sen har man ju aldrig exakta stockar så det varierar ju såklart.

tar ju lika lång tid att såga en 1"8 som en 2"8

Användarvisningsbild

Arvid0  
Camaro1969 skrev:
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:inte särskilt

nybörjare med klingsåg.

försöker såga allt utan vankant.

det blir väldigt mycket virke ur en stock

men 1km 2"8 är ca 50 stockar
det sågar man lätt på 2 dagar..

så "förtjänsten" är god ändock

Jag hinner inte såga 50 stockar (de bör väl ligga runt 25 cm i topp då?) med allt det innebär på 2*8 timmar. Bra jobbat?

ja precis, de ska ju va minst 10" i topp och man får ut 4 st 2"8

man bör väl hinna 25 stockar på 8 timnmar, 3 stockar i timmen?

de som är duktig på cirkelsågning ligger nog på uppemot 10 stockar i timmen

exemplet var ju lämpliga stockar för 2"8
sen har man ju aldrig exakta stockar så det varierar ju såklart.

tar ju lika lång tid att såga en 1"8 som en 2"8

Jag kan inte ha 50 stock i mitt upplägg vid såg utan max kanske 10 om det ska bli hanterbart. Så traktorkörning 5 ggr. Justera in stock, ta hand om bakan, ströa, lägga upp, på 50 stock måste jag om jag mot förmodan inte kört på sand el dyl byta band 2 ggr. Fylla på vatten till kylning. Flytta på bakahögen tillverka mer strö, flytta på virkeshögen när klar mm. För mig tar nog en stock minst 40 min allt inräknat utslaget på 50 stock. Ska man sedan sälja som råplan så ska det hyvlad också.

"tar ju lika lång tid att såga en 1"8 som en 2"8"

Jo själva sågningen är det som tar minst tid, det är hanteringen som tar tid för mig. Och en kubik entum tar mer än dubbelt så lång tid att såga jämfört med en kubik tvåtum.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#751828jag pratar om cirkelsåg.

förstår att det tar betydligt mer tid med bandsåg.

jag har ett ca 9 meters långt upplag, får nog på 100 stock utan problem.

sen ska det ju ströas i paket med, men det har jag inte tagit hänsyn till här,

dock har jag plats att samtidigt strölägga 5-6 paket, men jag brukar bara sortera virket i dimensioner och stabba senare.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Camaro1969 skrev:jag pratar om cirkelsåg.

förstår att det tar betydligt mer tid med bandsåg.

jag har ett ca 9 meters långt upplag, får nog på 100 stock utan problem.

sen ska det ju ströas i paket med, men det har jag inte tagit hänsyn till här,

dock har jag plats att samtidigt strölägga 5-6 paket, men jag brukar bara sortera virket i dimensioner och stabba senare.

Men sågar du själv på det? Eller är det timmar x2?

Användarvisningsbild

Elis76  
#751836Jag roade mig med att skicka ett mail till virkesinköparna på ByggMax om vilka som är deras virkesleverantörer.

Svaret ser ni nedan.

- Virket kommer från olika delar av europa, inte enbart sverige.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#751841Går själv men underlättar om man är 2
Slitigaste är att ta undan grövre när man är själv.
En rå 2”8 på 5 meter är ju rätt tung

dejvi  
#751854Låter rimligt! 1m3 färdigt sågat virke/timme brukar vara ganska nära sanningen.

1km 2"8 är 10m3 och då tillkommer en hel del sidoutbyte.

jakobn  
Camaro1969 skrev:
jakobn skrev:För att få ett rimligt pris om man inte sågar för nöjes skull får man slå ihop kostnaderna för virket ,sågning försäljning samt bestämma vilken timpenning man vill ha. Virkeskostnaden för gran brukar ligga på runt 2000-2500 m3 räknat på 50% utbyte. Sågar man för enkelhetens skull 1 m3 i timmen och vill ha 400kr i timmen när man sågar börjar priset på 2900kr m3, därtill kommer tid för försäljning säg 400kr m3 för småposter.
Med start på ca 3500kr m3 kan följande poster läggas till beräkning.
Stillestånd för reparation och underhåll 5-10 dagar X 400krh
Reservdelar mm
Virkesspill pga felsågning misslyckad torkning mm
Eventuell avbetalning av maskiner och vid behov avsättning för nyinvestering

tror inte man kan räkna så.
utan det är bygghandeln som styr priset.

om det kostar mig 500:- per löpmeter att såga 2"8 kan jag ju inte ta 500:-
utan jag får rätta in mig i ledet då bygghandeln tar 80-90:-[/

Hej, du skrev att du är nybörjare, har du provat försörja dig på sågning? Jag misstänker att du sågar för skojsskull och har annan inkomst då kan man ta vilk priser man vill och inget fel med det. En verksamhet som inte baserar sina inkomster på sina utgifter blir inte långvarig om det även ska tas ut lön.
Det går inte att basera priset på hur mycket man sågar per timme effektivt, enormt mycket tid går åt till annat också, du måste lägga till tid för underhåll och reparation av maskiner samt hantering av virke, försäljning mm mm mm.

Här dyker det med jämna mellanrum upp lycksökare som inte gjort hela kalkylen, det håller något eller några, de dumpar priset under tiden men blir inte speciellt långvariga.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
dejvi skrev:Låter rimligt! 1m3 färdigt sågat virke/timme brukar vara ganska nära sanningen.

1km 2"8 är 10m3 och då tillkommer en hel del sidoutbyte.

i just min såg stämmer det rätt bra.

men skulle jag istället såga 1"8 så blir "förtjänsten" hälften i grova drag.
så det är nog optimistiskt att räkna på 2"8 som troligen är enklast att såga ut stor volym snabbt, om man inte sågar sparrar.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#751907Hej, du skrev att du är nybörjare, har du provat försörja dig på sågning? Jag misstänker att du sågar för skojsskull och har annan inkomst då kan man ta vilk priser man vill och inget fel med det. En verksamhet som inte baserar sina inkomster på sina utgifter blir inte långvarig om det även ska tas ut lön.
Det går inte att basera priset på hur mycket man sågar per timme effektivt, enormt mycket tid går åt till annat också, du måste lägga till tid för underhåll och reparation av maskiner samt hantering av virke, försäljning mm mm mm.

Här dyker det med jämna mellanrum upp lycksökare som inte gjort hela kalkylen, det håller något eller några, de dumpar priset under tiden men blir inte speciellt långvariga.

får aldrig till citat när man svarar andra med citat..

precis jag är bara hobbysågare.
men som jag skrev kan man inte heller räkna på sina kostnader och sätta pris efter det.

jag får tex svårt att odla potatis och ta 100:- kilo

eller köra timmerbil om jag behöver 3500:- timmen

då måste man istället effektivisera eller byta bransch

sågning kan nog va svårt att konkurrera med riktiga sågverk på heltid.
man får nog såga specialsortiment eller så

men det är ju oerhört lönmsamt att såga för eget bruk istället för att sälja timmer till skogsbolaget och sedan köpa färdigt virke i bygghandeln

jakobn  
#752063Du har helt fel i ditt tankesätt när det gäller företagande, men helt rätt när det gäller fritidsnöje. Om man som hobbsågare kan såga och gå +/- noll, och samtidigt ha roligt är det en stor icke ekonomisk vinst i det.

När det gäller att såga till sig själv kan det vara oerhört lönsamt så länge man inte tar av sin arbetstid, men för mig och många andra är det först och främst glädjen att använda egenproducerat virke. Inte många hobbysågare som har räknat på vad maskineriet har kostat och hur mycket som måste byggas för att det aka bli billigare än köpt virke.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#752065då får du utveckla vart jag har helt fel angående företagande

min såg har kostat ca 15000 och 1 veckas arbete.

jag har sågat virke för säkert 300K ink moms på 2 år räknat på bygghandelns priser

sen diskuterar jag gärna jämfört med sin arbetstid, hur långt har du till jobbet och vad har du kvar efter en timmes arbetstid efter skatt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).