fre 11 mar 2022, 08:14#751907Hej, du skrev att du är nybörjare, har du provat försörja dig på sågning? Jag misstänker att du sågar för skojsskull och har annan inkomst då kan man ta vilk priser man vill och inget fel med det. En verksamhet som inte baserar sina inkomster på sina utgifter blir inte långvarig om det även ska tas ut lön.
Det går inte att basera priset på hur mycket man sågar per timme effektivt, enormt mycket tid går åt till annat också, du måste lägga till tid för underhåll och reparation av maskiner samt hantering av virke, försäljning mm mm mm.
Här dyker det med jämna mellanrum upp lycksökare som inte gjort hela kalkylen, det håller något eller några, de dumpar priset under tiden men blir inte speciellt långvariga.
får aldrig till citat när man svarar andra med citat..
precis jag är bara hobbysågare.
men som jag skrev kan man inte heller räkna på sina kostnader och sätta pris efter det.
jag får tex svårt att odla potatis och ta 100:- kilo
eller köra timmerbil om jag behöver 3500:- timmen
då måste man istället effektivisera eller byta bransch
sågning kan nog va svårt att konkurrera med riktiga sågverk på heltid.
man får nog såga specialsortiment eller så
men det är ju oerhört lönmsamt att såga för eget bruk istället för att sälja timmer till skogsbolaget och sedan köpa färdigt virke i bygghandeln
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt