sön 28 nov 2021, 11:49#736640
Lite nytagna bilder på konstruktionsdetaljer. Årets första snö yrde in i natt 🙂
Först en bild på övergången mellan det närmsta stockupplägget och sågverksrälsen. Stockupplägget, där det just nu ligger några brädor som skulle använts i höstas, är baserat på två stycken 6"x6" med uttag närmast rälsen där man kan vika ner två stycken 2"x6"-bitar när stocken skall rullas på rälsen. Jag funderade på att dra en bult igenom för att få ett gångjärn men det funkar lika bra med att ha lösa bitar då det ibland är bra att kunna ta bort dem helt och hållet. För riktigt korta stockar har lagt till en tredje regel som var temporär för 20 år sedan men som blivit kvar. När den används lyfter jag på stocken med en vanlig timmersax eller lägger bara dit en kort vanlig bräda.
Rälsen är skruvad i två underliggande träreglar (en av skruvarna syns i första bilden). Dessa reglar ligger i sin tur fastskruvade på var sin mur av betonghålsten. Under rälsen ligger en trall med centimeterbreda springor som vilar på träreglar med lagom avstånd. Här kan man sopa ner sågspån i en drygt halvmeterdjup grav under trallen. När jag är färdig med säsongens sågande lossar jag rälsen, viker upp den, lyfter trallen och skottar ur spånet.
$matches[2]
$matches[2]
Sedan förvarar jag motordelen inomhus och drar ut den på en enkel travers. Dörren behöver vara hyggligt bred och det passade bäst att köpa en garageport och ta det ena dörrbladet till sågverket och det andra dörrbladet sitter i en annan vägg och räcker till för att köra igenom järnhäst och åkklippare. En strålkastare är bra för att såga när det är mörkt. På den sista bilden syns även ett av snedstagen för att få ner längden på de fribärande 4"x8" från 7 meter till mindre än 5 meter. Sedan har de sista panelbrädorna ännu inte blivit uppsatta
$matches[2]
1638095121_img_1565_edited.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto