Sågverk (mindre)

Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

21 inlägg 5056 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Bax  
#711786 Du borde nog koppla in en manometer och kolla trycket när du försöker lyfta stocken med det lilla aggregatet, kanske aggregatet är slut?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Brorsan  
#711791 Som Bax skrev kolla trycket.


"Det du vinner i kraft förlorar du i väg"
Sätt rullen rätt över kolven så har du nästan dubblat kraften, räcker inte det sätt kolven utanför rullen.
Du verkar ju ha mer än tillräcklig lyfthöjd.
I annat fall: byt till grövre cylinder. Gå sakta men starkare.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

hobbysnickaren  
#736236
Andreas_F skrev:Uppdaterar tråden med läget för stunden och kommer med nya frågor kring hydraulik.

Har valt löningen med en hydraulcylinder under rullen. Började med att köpa ett begangnat hydraulaggregat i grann kommunen. Tyckte att jag gjorde ett klipp då jag fick ett litet aggregat med monterad ventil för 1250 kronor.
Införskaffade en cylinder och slang och monterade allt på plats. Allt det elektriska hade jag i stort sett hemma på hyllan så där var det inga större direkta utgifter. Fick igång allt och hade en perfekt hastighet på kolvens rörelse. Problemet uppstod dock när jag la en stock på rullen, då hände ingenting. Kolven orkade inte lyfta stockänden.
Det enda kända datan på aggregatet var att jag hade en elmotor på 2,2kW, resten har bara varit gissningar, trodde att det skulle fungera. Lite nedslagen av misslyckandet valde jag att prova med ett aggregat som setat i en ladugård för utgödsling. Den här gången är motorn på 4kW.
Nu har jag inga problem med att lyfta stockänden men några nya frågor har uppstått som jag hoppas kunna få svar på.

Kolven blev väldigt snabb i sina rörelser så jag skulle vilja reglera flödet. Provade först med att byta "nipplar" in i cylindern till sådana med mindre hål i. Detta blev inte helt lyckat då aggregatet har en övercenterventil för tryckreglering monterat.
Behöver det sitta en tryckreglerande ventil på hydraulaggregat? Det lilla aggregatet hade ingen sådan.
Om jag vill regelera flödet bör det då ske på returledningen från cylindern?

Det vart mycket text och konstiga frågor. Hade gärna delat film på skapelsen om det varit möjligt 😀

Fick du till din hydrauliska topplyft

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#736251 Nej, inte riktigt nöjd med funktionen än. Det funkar att höja och sänka samt att jag fick till hastigheten så det är ju ok. Den vill däremot inte alltid ligga still under belastning. Vad det beror på vet jag inte. Det kan vara läckage i cylindern eller i ventilen. När jag får tid ska jag försöka reda ut det.
Jag har användt den vid sågning och funktionen sparar mig mycket tid vid stockhanteringen men när man inte kan lita på den helt ut så är det inte lika roligt att såga.
Så man kan sammanfatta det som att det som sagts i tråden tidigare har fallit in. Någon förutspådde problem med just det, att stocken inte skulle ligga still. Samt att det påtalades att hydraulik är dyrt vilket jag kan intyga då man måste prova sig fram 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Klyv Bixby  
#736261 Kan du inte prova med en avstägningsventil in och ut på cylindern för att utesluta internt läckage lr tryckdiffar i systemet. Är det systemet kan du fjärrstyraventilen senare 🤔

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#736344
Klyv Bixby skrev:Kan du inte prova med en avstägningsventil in och ut på cylindern för att utesluta internt läckage lr tryckdiffar i systemet. Är det systemet kan du fjärrstyraventilen senare 🤔



Jo, det är min tanke att göra på det viset. Eventuellt kommer jag ändå att byta cylinder då jag hittade en med ungefär samma slaglängd men lite grövre diameter från en gammal grip som jag skrotade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).