Sågverk (mindre)

Förädla min egen skog?

47 inlägg 13342 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704018 Jag förstår ju vad som sägs å jag förstår ju att specialsortiment har ett betydligt högre värde än bulk.
Men de blir också svårare att hitta kunden.
Men skulle jag satsa på special så kommer de mesta av min skog hamna hos industrin å då förverkligar jag inte min dröm om att kunna förädla min egen skog.
Argumentet att de inte går att konkurrera med de stora drakarna är jag inte helt säker på att de håller, om mina kunder skulle vara byggmax eller Beijer ja då är jag säkert rökt.
De jag baserar detta på är att jag själv är en liten aktör inom vvs branschen.... jag kan få 69% rabatt hos min leverantör om jag gör rätt
.... Wow! ...så bra 😁 tänkte jag.
Men jag har en kompis som hade en betydligt större firma än mig å fick då så klart 5-10% till.
Firman blev uppköpt av ett rikstäckande bolag (tänk typ byggmax)... han ville inte säga hur mycket större rabatten blev..... men han blev chockad hur stor den var.... 🙈
Ja varför berättar jag det? .... jo därför att de finns mindre bygghandlare, mindre byggföretag å mindre industrier precis som mig..... de tror å lever med största sannolikhet med att de har ett riktigt bra pris (som jag trodde) hos sin leverantör.
De är dom som är mina kunder.
Nu har jag inte hunnit räkna på det. Men om de skulle behövas en investering på 5 mille (räntekostnad 100000kr/år) så kanske de ändå skulle funka.
Då har jag en bas verksamhet..... sen kanske jag tycker detta är de roligaste som finns å med de lilla sågverkets flexibilitet så kan jag såga special sortiment som ett mervärde när tid finns.
Hur skulle jag bygga upp en sådan såglinje? .....

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704021 Har nån varit till Kina å kikat på hur dom sågar där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704050 Folk är det ingen brist på där

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Camaro1969  
#704067 Men måste du försöka sälja allt ditt virke på så kort tid?

Går det inte fräsa timmer till timmerhus tex?

Bestäm vad du vil pyssla med, köp maskiner därefter och producera så mkt du hinner..

Skogsbolagen finns ju kvar och kan köpa ditt virke du inte hinner med att förädla själv

Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704076 Inte ens Stora Enso förädlar all sin skog själva. De säljer, köper, byter för att få det virke som passar in i deras produktion.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

SkogsBasse  
#704081 Kan inte hitta Låks ramsåg hos Logosol, har de slutat sälja den?

Arboga träteknink säljer ett annat märke och där hitta jag också
produktions linjer.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#704099
SkogsBasse skrev:Kan inte hitta Låks ramsåg hos Logosol, har de slutat sälja den?

Arboga träteknink säljer ett annat märke och där hitta jag också
produktions linjer.

Nej jag vet inte om dom slutat med Låks. Det var ett exempel bara. Det är ju inte svårt att hitta sågverk med kapacitet. Det som är svårt är ju att klara det själv utan anställda med allt runt om. Finns ju många som inte klarar klyva ved ens själv 🤔

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704150 Skogen har som jag ser det växt klart så föryngring är ett måste inom en 10års period.
De är det som skapat min tanke om att kanske förädla den själv..... ja å så är man ju lite "skogstokig" med så de skulle vara helt perfekt att avsluta yrkeslivet med 15år som själverksam till 100%
Men jag förstår ju att de är tufft å de blir ju ännu tuffare när de ska startas från noll

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#704159
multiw skrev:Skogen har som jag ser det växt klart så föryngring är ett måste inom en 10års period.
De är det som skapat min tanke om att kanske förädla den själv..... ja å så är man ju lite "skogstokig" med så de skulle vara helt perfekt att avsluta yrkeslivet med 15år som själverksam till 100%
Men jag förstår ju att de är tufft å de blir ju ännu tuffare när de ska startas från noll

Utan att veta hur din skog ser ut säger jag bara att det där ofta är en myt som gärna en virkesköpare rider på. Oftast kan skogen stå flera decennier till utan att ta skada. Många gånger är det tvärt om, lönsamt. Det är visat i många försök hur uthållig tillväxten är. Det kan säkert @Lars Lundqvist SLU kommentera också.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704162 Förvisso..... men dör det bort mera än tillväxten så blir de ju svårt att överhålla den. Jag skulle tro att de flesta skulle avverkat just dessa bestånd för minst 20 år sedan. Nu har de klarat sig relativt bra tills nu så nog kan skogen stå och även växa många årtionden efter 100års dagen de håller jag absolut med om.
Men just dessa bestånd har nog producerat klart för den här gången.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704163 Jag får ta mig en rejäl funderare.... 😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

CJA  
#704254 multiw, kanske är ditt problem mindre än vad du tänker? ...........eller hur jag nu skall uttrycka det?


Till att börja med kan det vara så att ransoneringsregler gör att inte alla 20 000 m3sk får avverkas inom en 5-årsperiod. Det beror på hur ditt totala skogsinnehav i kommunen ser ut. Men, det har du kanske koll på.

Talar vi sedan om 130 - 150 år gammal skog, så är det nog bäst att vänta på att avverkningsanmälan behandlas av Skogsstyrelsen innan du gör din sågverksinvestering!

Om vi nu räknar på de 20000 m3sk över 100 år som du utgår ifrån, så ingår ju toppar och bark i den volymen.
Räknar vi bort det så återstår kanske sisådär 0,82 x 20 000 = 16 400 m3fub

Om vi går vidare och tittar på volymens fördelning på olika sortiment så varierar det ju rejält mellan olika avverkningar, men exempel på ett bra utfall av sågbara sortiment kan vara följande:

70 % normaltimmer 18+ ger ungefär 11500 m3fub

12 % klentimmer/kubb ger ungfär 2000 m3fub

Det är då alltså inte längre 20 000 m3 som skall sågas, och kalkylerna förändras.


Hoppas detta kan vara till hjälp i dina funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#704595 Jo då! De där har jag koll på 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

bysaga1@hotmail.com  
#705096 Kolla med cirkelsågstillverkarna om lämplig linje. Kara och Laimet. Cirkelsåg, kantverk och en Låks vore väl en fin början.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#705125 Vad tror ni om nått sånt? Verkar finnas i alla möjliga fabrikat å utföranden.
https://www.mebor.eu/complete-range-of- ... i-rip-saw/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).