Sågverk (mindre)

Förädla min egen skog?

47 inlägg 13366 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förädla min egen skog?

multiw  
#703804 Jag funderar på att säga upp mig å investera i ett sågverk å en hyvel..... har ni hört den förut? 🙈
Jag har ca 20000skm3 som är över 100 år å att sälja rakt av till storbolagen å se allt försvinna på ett par veckor bjuder emot.
Är det någon som har nån uppfattning om de skulle kunna vara lönsamt att såga det själv? Tänker mig nya grejor å hyfsat automatiskt. Vad kan man förvänta sig för varuvärde jämfört med att sälja på rot. // L



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Camaro1969  
#703811 ja hittar man köpare så är det nog inga problem..
men skulle tro det tar mer tid än man tror..

jag har en cirkelsåg från 50 talet, och kommer troligen investera i en 4 kutter, typ logosol detta år.

ingen aning dock om något går sälja..

har en del fint kvalitetstimmer i skogen iaf... och gör det mest för kul

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703815 Sälja ser jag inte som något problem. Men vad kostar en hyfsad såglinje. Den bör ju vara rationell å inte allt för långsam. Samt vad är marginalerna? Någon som har erfarenhet att starta upp ett småskaligt sågverk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703816 Jag tänker att man skulle såga säg 3000m3 eget virke å har man en såg torde de ju ramla in ett par tusen m3 legosågning med. Vad är det för kapacitet på ett hyfsat mindre sågverk? Vad får man för en miljon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Arvid0  
#703818 Ska du hantera min 3000m3 så behöver du en hyfsad hårdgjord yta att hålla till på och betongplatta/or, byggnader elanslutning åtm 32A, och hjullastare/truck. Hur får du ner och hem virket? 3000m3 + legosågning blir i runda slängar 100 bilar med släp. I snitt 2,5 ekipage i veckan om du ska vara ledig något. Har du ytor att låta det stå och torka på? Ska du torka 1000-2000m3 så krävs det lite ytor där med.

Känns som man måste få veta mer om förutsättningarna innan man far iväg i tankarna.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703828 Här är en liten film där dom blockar med bandsåg och sen kör med en Låks ramsåg. Det är nog något sånt som kan få upp produktionen lite utan en fruktansvärd massa investeringar.


Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703830 Mark å maskiner har jag. Samt verksamhet inom byggbranschen.Installerar en del ventilationsanläggningar så en tork borde man ju kunna fixa. En egen skördare (cat 550 från 2002) skogen står inom 5km från hemmet.
Hur stort verk behöver jag om jag tänker att jag sågar två-tre dagar i veckan? De finns ju andra sysslor med runt skogen 😁
Jag kanske inte behöver såga dom volymerna för att gå runt på det? Finns de någon idé om hur mycket virkesvärdet i fubm3 ökar om jag förädlar själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703849 Kan du få ett snittpris på 2000 kr för sågad gran tex så är det nog bra. Med sågutbyte 55 procent blir det då cirka 1100 kr fub för råvaran. Så 3-400 kr fub i värdehöjning på grantimret i Sydsverige ungefär. Ett litet tillskott ska det väl bli för spån och flis. Men det är ju ingen slump att alla småsågar försvunnit. Även dom största modernaste sågverken har det ju tufft. Dom små som finns kvar är ju mer på hobbynivå och det är nog så du får se det. Arbetslönen är ju en stor del och då sågas det ju i regel 2-5000 m3 sågad vara per anställd på moderna sågverk. Det kommer du aldrig i närheten av med en investering för kanske 1 miljon.

Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703860 Höll på med det där ett tag i början av 90-talet när "alla" skulle såga. Nu har alla gett upp. Att såga upp stockar till plank och brädor är en enkel sak. Det är sen jobbet börjar. Med stabbläggning, torkning, sortering, försäljning. Att konkurrera med storsågarna med stora volymer kan man glömma. Möjligen kan man serva en liten lokal marknad direkt till slutanvändarna och hålla det på hobbynivå. Eller hellre: Hitta en liten udda nisch som ingen annan bryr sig om. Skulle jag börja såga igen så skulle jag enbart såga slöjdämnen av fin björk. Med så pass billiga grejor att jag har råd att låta bli om jag inte har lust.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703892 Ha ha.... ja de är som vanligt när man tycker att man fått en bra idé. Verkligheten är oftast inte lika rosa skimrande som drömmen... 🙈
De skulle säkert funka men ska man se det företagsekonomiskt (vilket jag ser som en mycket viktig del) så hamnar de flesta av drömmarna i papperskorgen.
Tack för bra svar // L

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Bosse1  
#703913 Såga du men gör det måttriktigt, och såga det folk vill ha tex tvåtumfyra helst ohyvlat exotiskt vet du 👍 Det är många nu som inte vill fara ända in till stan och köpa propellervirke. Numer klagas det aldrig om "stickor i fingrarna",det är bara så 80tal.Fullt i spånkyrkan och tomt på hyllan.
Men blir det för stort är det inte roligt längre. Kände att jag måste muntra upp lite 😀

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vardon  
#703919
multiw skrev:Ha ha.... ja de är som vanligt när man tycker att man fått en bra idé. Verkligheten är oftast inte lika rosa skimrande som drömmen... 🙈
De skulle säkert funka men ska man se det företagsekonomiskt (vilket jag ser som en mycket viktig del) så hamnar de flesta av drömmarna i papperskorgen.
Tack för bra svar // L


Iden behöver inte vara dålig. Dock tycker jag du börjar i fel ände. Jag skulle säga sågning, torkning och logistiken är det lätta och sista. Börja med lokalisera kunder och hitta avsättning öka sen volymen varefter.

Vad kan du erbjuda som inte byggmax har i sitt sortiment? Visst det kanske finns en stor konspiration där sågverken lurar sv skogsägarna timmret och rullar i äsig i svarta pengar men är du beredd att satsa dina pengar på det? Jag tror inte på att såga volymer, främst för det blir för stort och dyrt.

Tror du måste hitta udda sortiment men kanske även satsa på andra värden. Tex att skogen inte kalavverkas, ekologi (sen får du röka gräs och hitta på fler ord som tilltalar folk själv).

Sen brukar det alltid vara tal om kvalité och brist på det, lär dig hitta kunders behov för det kan vara så olika. Jag hjälpte en vän som behövde plank om 9 m för att byta ett par bord på hans båt. Vi tittade på en tall och jag sa, nej den är ju krokig han sa det är bara bra, då blir det lättare att böja in den. Det brukar glömmas bort det är kunden som bestämmer kvalitetskraven.

Skjut inte björnen förrän skinnet är sålt....

Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

jakobn  
#703920 Det är säkert möjligt, men antagligen får du tänka om. För det första tar det ett tag att lära sig allt kring sågning, att börja på hobbynivå är nog ett måste. När det gäller priser så sågar jag inget som ger under 4500krm3, dvs ca 2200kr fub. Genomsnitt är nog 7-8000kr m3. När jag sätter priser räknar jag på i genomsnitt 550kr/h, sedan får det bestämma m3 priset till kund. Om man är själv upptar sågningen inte så stor tid, det är reparationer, justeringer och underhåll av maskiner, sortering, stapling, försäljning, bokföring som är tidsödande.
Har inte egen listhyvel, men har förstått på kollegor i branschen att det är långt ifrån att tuta och köra som det kan verka i reklamen för sådana maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703921 Jag tror inte heller på att såga volymer men 20000m3 som jag nu sitter å funderar på hur jag ska hantera känns ju som en droppe i havet ute på marknaden å de ska ju fördelas på x antal år
Kunder borde jag ha då jag varit i byggbranschen i ca 25år å känner många och då även några mindre bygghandlare å industrier.
Kvalité har jag då de mesta är mellan 130-150årig granskog i Norrlands inland.
De jag däremot har emot mig är att när jag gör något vill jag att de ska vara rationellt å effektivt= dyra investeringar men pengar är ju ändå relativt billigt idag.
Förstår ju så klart att jag inte har en chans att såga i närheten av industrin gör. Hörde att sågen här hemma sågade upp till 25 stockar i minuten på klentimmer å mellan15-17 stockar/minut normalt..... helt galet 💪
Men jag har ju inte närmelsevis de kostnader de har heller så frågan är ju vilken kapacitet jag skulle behöva för att kunna såga upp min rotstående volym inom säg 5år
Förädlingsvärdet blir lite bättre här uppe i Norrland då det är svårt att få mycket mera än 600kr/fubm3 netto efter avverkning för timmer av sågverken här uppe.
Om jag då killgissar väldigt grovt utan att veta å säger att min kostnad för att såga är 2/3 av förtjänsten på virket.
1100kr-600=500kr x 2/3= 160kr/m3 i ökat virkesvärde på min skog.
20000m3/5år= 4000m3/år x 160kr förädlingsvärdet blir då 640000 per år.
Alltså inkomster 4000x500=2miljoner
Driftkostnader 4000x320= 1.28 miljoner
Resultat 640000kr
Säg då att jag kan tänka mig att såga 100 dagar per år å med såga menar jag hela hanteringen från vältan till virkespaketet exkl Försäljningen.
4000m3/100 dagar = 40m3/dag.
Hur stort anläggning behöver jag för att producera den volymen? (40m3 fub råvara)
Förstår ju att detta är att måla i väldigt stora drag men jag skulle vilja få en bild av hur stor anläggningen skulle behöva vara.
Sedan är ju 5år för kort tid för en så pass stor investering men jag tänker att under de åren hittar man säkert vägar till fortsatt drift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703923 Jag förstår att de inte är bara att köpa utrustningen å sätta igång. Men jag har en bror som jobbat på ett vääääääldigt gammalt sågverk samt två nära vänner som hobbysågat i över 15 år för eget bruk. Å en granne som frilansar som mekaniker på stor sågen nästgårds.
Har själv 20 års erfarenhet från massaindustrin.
Så även om jag är oerfaren så tror jag mig ha relativt goda förutsättningar för att få det att funka rent maskinellt.
De var ju bättre bud 4500kr/m3
Men vad talar vi egentligen om?? Medel 7-8000kr/m3? Vad är det?
Hur säljer man färdig produkt? Är det fortfarande i fubm3 eller är det i löpmeter?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).