Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 40009 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

Sågad  
#681709 (Mitt första inlägg efter att ha tjuvläst här till och från i något år)

Jag funderar på att bli sågverksmaskinist för hemmabruk och har ett gäng projekt på lut som inspiration till att kosta på mig en egenköpt julklapp.

Många olika bandsågar finns det och ibland är inte skillnaderna uppenbara så jag har roat mig med att leta efter info och aktuella kampanjer på ett gäng "likvärdiga" maskiner och bifogat ser man att det i slutändan inte diffar så mycket på priset.

Så pass lite så att mina förutfattade meningar fick sig en törn..
Och förvirringen ökade givetvis 🤣

Så VAD säger ni som har sågat ett tag + och - på sågarna förutom det som syns i denna lineup?

Med likvärdig i kalkylen menas att arbetslängd, blad och tillbehör är så likvärdiga som möjligt för alla sågar.
Jag gör inga anspråk på att listan är 100% korrekt då det finns varierande utmaningar i att hitta aktuella uppgifter på modellerna.
Man kan konstatera att IT mognaden varierar hos fabrikörer och återförsäljare 😎

EDIT: Ny fil med fler maskiner.


Senast redigerad av Sågad ons 25 nov 2020, 14:44, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#681740 Jag hade gått på vikten om det gäller hemmasågning, tyngre är bättre

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

SkogsBasse  
#681747 Intressant, är själv också sugen på att köpa ett.
Tycker dock att du får välja 8,0 kW motorn på Logosolen för att det ska bli mer likvärdigt.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

SkogsBasse  
#681750 Kan också nämna att jag först var inne på en Woodmizer LT15 men nu lutar det åt en Norwood LM29 V2.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Mats på Södergården  
#681782 Hade valt Wood mizer, höjdinställningen är rätt skön efter ett tag!

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Torbjörn Johnsen  
#681833 Intressant tråd du startat @Sågad ! Det ska bli spännande att följa och se vilken lösning du fastnar för.

Utan någon egen erfarenhet mer än att jag både filmat och kollat in olika bandsågare, så skulle jag själv titta mycket på ”de frekventa detaljerna” d v s moment som man gör väldigt ofta. Som t ex att spänna fast stocken, höja/sänka sågen, rulla och lägga in osv.
Finns det skillnader där som gör arbetet smidigare eller onödigt krångligt?

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#681941 Ny lista i första inlägget!
Senast redigerad av Sågad ons 25 nov 2020, 14:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#681942
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant tråd du startat @Sågad ! Det ska bli spännande att följa och se vilken lösning du fastnar för.

Utan någon egen erfarenhet mer än att jag både filmat och kollat in olika bandsågare, så skulle jag själv titta mycket på ”de frekventa detaljerna” d v s moment som man gör väldigt ofta. Som t ex att spänna fast stocken, höja/sänka sågen, rulla och lägga in osv.
Finns det skillnader där som gör arbetet smidigare eller onödigt krångligt?

Lycka till!


Bra input!

Vad är det för moment ni ledsnat på när ni stått på sågbacken ett par dagar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681970
Sågad skrev:Vad är det för moment ni ledsnat på när ni stått på sågbacken ett par dagar?

Nu har jag kedjesåg så då är att ta hand om sågspånet det man först tröttnar på. Annars är det att ta hand om bakarna som är tråkigast, följt av kantning av ytterbrädorna.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Lillesves  
#681974 Att manöverpanelen sitter på "rätt" sida kan vara nåt att fundera på. För mig funkar det bästa att ha den på vänster sida i sågriktningen.
En elektrisk och programmerbar höj och sänk av såghuvudet är tidsbesparande. Jag har automatisk på/av vattenkylning, vilket också är bekvämt.
Rejäla anhåll som håller blocket i exakt 90 grader är viktigt tycker jag.

Sågspånet sopar jag ner mellan golvbrädorna och tar ut under bjälklaget, minsta jobbet för mig.
Bakarna skickar jag ut genom en öppning i kortänden på såghuset på en hemmabyggd rullbanerulle, bara lägga upp bakens ena ände på rullen och skicka ut den....och ta hand om det nån gång ja 🤔
Senast redigerad av Lillesves ons 25 nov 2020, 14:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#681975 Att behöva springa runt sågbänken hela tiden.
Skulle gärna ha all manövrering på vänster sida. Blir också less på spännanordningar som lossnar ibland, har tappat förtroendet för spännanordningar som glider på ett rör och ska låsa genom att snedställas.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

mrlynx  
#682007 Föredömlig sammanställning men jag saknar några sågar:
pilous från jgv.se
trak-met från bamseprodukter
Holzman från swedendro
Wirex från alboga träteknik

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#682099 Ny lista i första inlägget.

Det är slående hur nära i pris dom kommer varandra när man plockar ihop ca lika paket så gott det går..

Så valet blir inte plättlätt utan erfaren input!
Elektrifierade rörelser underlättar och där finns det två modeller som genast ser attraktiva ut mot övriga, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Lillesves  
#682112
Sågad skrev:Vad är det för moment ni ledsnat på när ni stått på sågbacken ett par dagar?

Att hålla på att justera sidostöden var och en har jag ledsnat på. Wirex mini verkar ha centralt manövrerade sidostöd. Jag vet inte hur det är med de andra.
En vettig topplyft vore fint att ha också.
Barkfräs ska man ha så håller banden skärpan lite längre, speciellt om det är mycket skit i stockarna.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#682241
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant tråd du startat @Sågad ! Det ska bli spännande att följa och se vilken lösning du fastnar för.

Utan någon egen erfarenhet mer än att jag både filmat och kollat in olika bandsågare, så skulle jag själv titta mycket på ”de frekventa detaljerna” d v s moment som man gör väldigt ofta. Som t ex att spänna fast stocken, höja/sänka sågen, rulla och lägga in osv.
Finns det skillnader där som gör arbetet smidigare eller onödigt krångligt?

Lycka till!


Jag tar tillbaka mitt förra inlägg delvis, Torbjörn är inne på rätt spår här, jag hade en mindre såg fram till förra året. Med MÅNGA timmar och kubik av gran, ek, fur, al, ask, asp och avenbok. I ärlighetens namn är de flesta punkterna på listan sådant som jag inte hade prioriterat om jag sålt min nuvarande såg och gått tillbaka till en mindre. Tiden med sågmotorn igång är ganska liten, en normal dag går min sågmotor ca 1h, ibland 2. Övrig tid läggs på kringarbete. Förutsättning för bra sågresultat och en trevlig dag vid sågen är enkel stockhantering. Då krävs en stabil ram som inte ändrar sig allt för mycket varefter man sågar. Stockstöd som är någotsånär stabila och enkla att hantera och justera. Stockstöd som är enkla att vända en stock mot (här är det ganska dåligt på en del modeller, och detta är något man gör väldigt ofta så det måste fungera). Anordningen man spänner fast stocken med måste var genomtänkt, spelar ingen roll hur omständigt det är att spänna fast stocken, en lös stock leder tlll haveri och dåliga sågmått vilket blir väldigt tidsödande.

När du hittat några sågar som har bra lösningar på ovanstående kan du börja jämföra diameter, skärdjup, sågmotor, band, elektriska finesser mm. Jag hade inte bekymrat mig om slipning, det är billigt att leja bort. Bättre att köpa några band extra och ha en hög att lämna innan sågsäsongen börjar. Välslipat och välskränkt gör mycket för resultat.

Alla sågar på listan kan ju såga 95% av de virkesdimensioner man tar ut så det är inget att hänga upp sig på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).