Sågverk (mindre)

Bygga ett bandsågverk?

5 inlägg 3881 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga ett bandsågverk?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655667 Skulle detta kunna vara ett startämne för ett sågverk tro?
Lite för litet i gapet men tänkte isåfall förlänga den lagom så att det passar en vanlig bandlängd.
Ena bandstyrningen behöver nog göras en ny o den andra uppgraderas med lager på sidorna om bandet.
Eller vad tror experterna🙂
1594499068_dsc_0517.jpg

1594499059_dsc_0516.jpg


Magnus M



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga ett bandsågverk?

molnia  
#655793 Jag ställde just samma fråga på maskinisten. Flera tyckte att det var så mkt jobb att det kunde vara lika enkelt att skaffa lösa delar att bygga ifrån.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... ilit=Bandsåg

Användarvisningsbild

Re: Bygga ett bandsågverk?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655800 Ok, den du har ser lite klumpigare ut än min.
Storlek på hjulen?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ett bandsågverk?

molnia  
#655833 Jo den är stor o klumpig i bågen. Har inte ens mätt vad för bredd jag har på öppningen. Känns som jag skulle önska mer än det är idag om man skulle göra jobbet att bygga ett bandsågverk. Vill inte lägga ner en massa jobb o falla på målsnöret då alla almar o annat grovt inte går att köra.
Den som jag hade i åtanke till bandsågverk är 700mm. Den som jag har i verkstaden är 900mm.

Avatar Fallback

Re: Bygga ett bandsågverk?

Pabene  
#656328 Det är bra med stora hjul, förr skulle hjuldiametern vara 1000 gånger bladets tjocklek för att inte bladen skulle brista för tidigt av utmattning. Bandsågblad för stockbandsåg behöver bandspänning. Då de oftast är tjockare och bredare än bladen man använder i en "snickarsåg" måste ramverk, hjul och lager vara kraftigare i en stockbandsåg. För stockbandsågblad 1,0 mm tjocka och 50 mm breda kan man tänka att hjullager och hjul bör vara dimensionerade som på en lätt lastbil.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).