tor 04 jun 2020, 14:20#648438Hej
Jag tänkte bygga egen kedjeroterare till sågverk, en eller troligtvis två(kanske tom tre kedjeroterare). Jag orkar inte betala 200k för att få en så relativt enkel mekanisk lösning, men det kräver lite planering.
Jag programmerar ett Raspberry Pi kretskort för några hundra spänn och det är inte många rader kod eller direkt komplicerat, så skickas det därifrån styrström till en motor eller ett annat kort som ger styrström till en motor med kedjeroterare som då roterar timret åt det håll man vill från den plats man står. Det behövs även säkerhetsbrytare om/när man råkar klanta sig på något halvt omöjligt sätt så allt stängs av eftersom elmotorer har så fruktansvärt stor kraft.
Sedan så behövs även motor som trycker upp kedjeroteraren mot stocken så den får kraft att vrida timret som man vill, det har blivit väldigt billigt med elmotorer så det är klart gynsamt. En elmotor har även möjlighet att utan att ta skada bli tvångsmatad med 200% effekt under en kort tid vilket Tesla gör med sin ludekris mode och det är det man vill göra vid rotation av timme vilket gör det överlägset hydraulik.
Så jag tänkte höra om ni vet om någon motor med kedjeroterare, jag hoppas slippa montera två motorsågar som går på el som roterar men då slipper jag iofs att dra el och kör på batteri och så ligger timmret på en rullbädd så det rörs relativt enkelt. Om det finns något bra lösning med två kugghjul och en kedja som en motor kan rotera så går det givetvis lika bra.
Tacksam för tips på lösning!
Ha det fint!
Sågverk (mindre)
Köpa enbart kedjeroterare, göra
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).