Sågverk (mindre)

Video från legosågning med Woodmizer-såg

6 inlägg 3439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Video från legosågning med Woodmizer-såg

Torbjörn Johnsen  
#635670 På vår systerkanal forestry.com finns nu en liten artikel och en video på en legosågare som kör runt med sin nya Woodmizer LT70. I filmen sågar han upp en ek och några björkstockar.





   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Video från legosågning med Woodmizer-såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635685 Det är dumt att stå i motvind och såga om man har ett högt placerat spånutkast :d

Sedan blir jag förvånad över hur mycket spån som blir kvar på stocken efter ett skär. Man ser hur järnen som skjuter tillbaka brädorna gör stora spår i spånet när nästa skär görs. Blir det inte mycket efterarbete med att sopa bort spånet från brädorna efteråt?

Användarvisningsbild

Re: Video från legosågning med Woodmizer-såg

JohannesG  
#635700 Ser väldigt praktiskt ut för att kunna såga hos kund och såga övergrova sortiment. Men någon vidare kapacitet känns det inte som om man jämför med klinga och sågning utav normalt timmer.

Användarvisningsbild

Re: Video från legosågning med Woodmizer-såg

Granstorp  
#635737 Sågverket med tillhörande chaufför är bokat till min gårdsplan 27-28 April. Har ett hundratal stockar som ska sågas! Blir tydligen första gången han sågar brandskadad skog, men han trodde inte det skulle vara några större konstigheter!

Ska bli två intressanta dagar!

Användarvisningsbild

Re: Video från legosågning med Woodmizer-såg

Hols Hyvleri  
#635751 Har själv ett mobilt sågverk med ungefär samma kapacitet som ett lt70 och visst går det långsammare än med klinga. Allting har för och nackdelar. Varför jag valde bandsåg var:
•Att det tar ca 2 mm/skär istället för 8 mm eller vad en klinga nu tar. På en ”normalstor” stor blir det lätt 2 extra brädor.
•Lättare att såga stora stockar och breda okantade plank av tex ek.
•Lättare konstruktion och fler sågar att välja mellan om man vill dra den med bil istället för traktor. Vad jag vet så är det bara Ekosågen som har ett klingverk för bil. Rätt gött att kunna åka i 80 till kund.
•Sågar man i spik eller annat skräp så kostar ett band ca 400kr. En klinga modell större är väl minst 5000kr. Band är dessutom enklare att slipa/skränka själv. Jag gör det då jag vill kunna styra resultatet och ha färre band i omlopp=billigare i längden.

Användarvisningsbild

Re: Video från legosågning med Woodmizer-såg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635753 Bra film! Det ser riktigt behändigt ut med den hydrauliken, det saknar jag på min enklare såg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).