Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37684 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552304
sveakatten skrev:Brukar inte vara svårt att ta bort kopplingen, håll bara i axeln på ovansidan, är hål i som på en bromskolv, men jag brukar ha en rörtång.
Du måste ju ha bort den eftersom det är enda chansen att smörja lagret.


På min sitter skivan till multiremmen överst o där ses 2 hål som på låsskivan på vinkelslipen. Om det ser ut som på en motorsåg, smörjer man lagret genom ett hål i centerbulten i kopplingstrummen...(som inte finns på EL modellen om insexskruven sitter där) men alt detta ska jag kolla i morgon - evt. fota lite.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552308 Stämmer bra, det är hålen för att hålla fast axeln när man lossar kopplingen, eftersom det inte finns något hål (insexen) så får man ta bort trumman och smörja lagret för hand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552311 Det låter som att vi pratar samma språk - så jag tror det löser sig i morgon. Har vridit o hamrat lite på en vinkelslip-nyckel, för att få rätt avstånd mellan "hornen"... 😀 tack för i kväll.

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552318 En vinkelslipnyckel är ett bra val 🙂 . Det finns ställbara sådana också så slipper man banka på dem.

Lagret behövs inte smörjas så ofta som på en motorsåg. Den största delen av tiden kör man ju på full fart och då snurrar axeln och kopplingstrumman med samma varvtal. Ett tips är att samtidigt smörja oljepumpdrevet i plast 523 75 55-01, både i gängorna och i "spåret" som tätar mot pumpkåpan.

Sedan när du lär såga så behöver du bara titta på skalan en gång vid första skäret, resten räknar man bara varv på veven. Ett varv är 5 mm så när man sågar 50 mm-reglar vevar man 11 varv plus två hack, för 25 mm-brädor 6 varv plus två hack. Det är tio hål på spärrskivan och inte åtta som visas på sprängskissen, och därmed 0,5 mm höjdjustering per hack :ugeek: :ugeek: :ugeek: .

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552363
th skrev:En vinkelslipnyckel är ett bra val 🙂 . Det finns ställbara sådana också så slipper man banka på dem.

Lagret behövs inte smörjas så ofta som på en motorsåg. Den största delen av tiden kör man ju på full fart och då snurrar axeln och kopplingstrumman med samma varvtal. Ett tips är att samtidigt smörja oljepumpdrevet i plast 523 75 55-01, både i gängorna och i "spåret" som tätar mot pumpkåpan.

Sedan när du lär såga så behöver du bara titta på skalan en gång vid första skäret, resten räknar man bara varv på veven. Ett varv är 5 mm så när man sågar 50 mm-reglar vevar man 11 varv plus två hack, för 25 mm-brädor 6 varv plus två hack. Det är tio hål på spärrskivan och inte åtta som visas på sprängskissen, och därmed 0,5 mm höjdjustering per hack :ugeek: :ugeek: :ugeek: .


Wow, så goda tips man får här.. 🤗
Ska försöka hitta en sådan justerbar nyckel...den första jag bankade på, vred jag sönder - kanske för att jag inte tog bort insex skruvan i centrum av trum bulten... :surp: skulle gå lättare nu.
Tackar för alla goda tips... :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552522 Sådär... så lätt det gick när insex-skruven togs bort - fast lite jobbigt eftersom insex hålet hade förstörts så en 4 mm nyckel inte gick in...bra med olika torx-bits. \:d/ .
Nu väntar jag bara på nya trummen med splines - kommer på fredag... ska köpa ny fettspruta till lageret.
Oljepumpen är säkert uttorkat, så jag ska spruta lite olje direkt i pumpen så den inte torr-suger från början.


Vinterrojarn - Skogma har .325 klyvkedjor :-bd
th - tackar för mätar skalan...väldig användbar :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#552531 Kör hårt! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552672
Danskar´n skrev:ska köpa ny fettspruta till lageret.

Det behövs inte. Eftersom lagret inte smörjs via den vanliga kanalen i axeln så fungerar det lika bra att smörja det direkt från plasttuben eller burken innan man trär på lagret på axeln. Att försöka smörja lagret med t.ex. en vanlig enkel liten fettspruta som man typiskt har med sig till skogen är bara bökigt.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552673 Såg det när jag fin-kollade axeln...ingen smörj-kanal där... 😀
Bästa sättet att lära sig hur nya grejer funkar, är att ta isär - och hoppas på att man minns hur allt satt i hop... 🙂 👍
Hittade också oljepump-drevet...på min är det gjort utav metall, så den ska få en nypa fett i samma sväng... 🛠️

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552677 Har du möjlighet att ta en bild på drevet?
Jag bytte ju mitt plast drev, men tycker att ingreppet i skruven verkar vara så där, vore intressant att se hur ditt ser ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552680
sveakatten skrev:Har du möjlighet att ta en bild på drevet?
Jag bytte ju mitt plast drev, men tycker att ingreppet i skruven verkar vara så där, vore intressant att se hur ditt ser ut.


Ska fota - men nu blir jag lite tveksam till om vi pratar om samma sak - drevet du pratar om, är det den plast-grejen som går i ingrepp med kuggar på kopplingstrummen och driver det lilla cylinderformade pumpdrevet med skruvgängar som sitter inbeddat i däckseln som är fästnat med 3 skruvor? (oj, den var lång - som hon sade här om kvällen... =)) ) men jag ska fota, så hoppas jag det blir begripligare... :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552736 Jo, då är det nog lika på din som på min såg, (synd att inte min fru säger likadant) :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552790
1550789280_20190221_150735.jpg
1550789262_20190221_150639.jpg
1550789249_20190221_150630.jpg
1550789234_20190221_150524.jpg
sveakatten skrev:Jo, då är det nog lika på din som på min såg, (synd att inte min fru säger likadant) :oops:



Här syns på bild 1: axeln och det cylinderformade kugghjulet för oljepumpan

Bild 2/3: drevet av plast som går i ingrepp med splinerna på det fasta kugghjulet på kopplingstrummen,( bild 4, som jag ska byta till utbytbart drev, så jag kan köra olika delingar)


Vad ditt "lilla" problem anbelanger...det enda jag kommer på är sagan om hur elefanten fick sin långa snabel - något som hände vid den stora grå-grumliga Limpopofloden, som ligger nånstans i Zambia - där feberträden växer...lite långt att åka för en "extention"...kanske ett par veckor med ett halv-kilos lodd hängandes, fixar "grejen"?
Berätta gärna hur du - och frugan - är nöjda... lycka till... \:d/ =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552793 Ok, det ser likadant ut på min såg, att inte min pumpade olja verkar vara att ytter diametern är sliten på plasten, vilket gjorde att dreven inte blev i ingrepp.
Syns inga fel på varken plast drevet eller metall skruven (pumpen).
Är det nån som vet om man kan spänna åt lagret till virkes tjockleks skruven (lyfthöjden) min är lite glapp vilket inte är så bra för virkestjockleken,
http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 891101.pdf

Fär väl säga som man brukar "det är inte storleken som räknas" :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#552797 Liten men naggade god......... =)) =))

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).