Sågverk (mindre)

Klingtyp till bondsåg

4 inlägg 6323 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Klingtyp till bondsåg

Dennis1982  
#516522Vi har fått liv i en gammal bondsåg och har kanske sågat ca 250 stock. Tidigare var det eldrift men vi har nu byggt om den så att den drivs av en gammal Scania lastbil.
Vi har 2 klingor av den gamla sorten som vi har haft inlämnade för riktning, skränkning och slipning. Förra året höll dessa skärpan bra, då var stockarna huggna på vintern då vi hade tjäle. I år är det framförallt toppbrott vi har sågat, och de högg jag inte förrän snön var borta så de är såklart mycket mer förorenade av sten/grus/damm i barken.
Sista klingan sågade vi kanske 25 stock innan det var dags för omslipning/riktning. Låg säkert nån liten sten i tallbarken, svårt att få bort detta även om vi försöker borsta så gott det går.
Jag upplever att klingan är väldigt känslig, blir det lite sämre skärpa så är det väldigt svårt att såga med precision, klingan vill dra sig så det är svårt att hålla blocket mot anhållet. När vi har nyslipat går det oftast väldigt lätt och man behöver inte kämpa för att få blocket mot anhållet.

Nu funderar jag på att investera i en hårdmetallklinga. Men har lite funderingar kring dessa.
Behöver dessa riktas som de skränkta klingorna? Eller räcker det med att slipa dessa? Förstår att de går lite tyngre men jag tror det ska finnas kraft i motorn för detta (120 hk).
Tanken var att köpa en slip och bygga en rigg i garaget där man kan montera klingan och slipa själv. Att börja rikta och skränka de gamla klingorna är inget jag tänker ge mig på. Det hade varit smidigt att kunna slipa själv då vi har ganska långt till närmaste klingservice. Finns det några nackdelar med HM-klingor?

MVH Dennis F

TS
Skogma

Re: Klingtyp till bondsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516532Du ska ha stellitklingor. De har en pålödd tand som är hårdare än vanligt stål men går att slipa själv. Riktning kommer du inte undan om du varmkör dem men kör med förstånd och använd en mindre klinga typ 1000 mm så brukar det inte vara ett så stort problem.

Dennis1982  
#516533Vi har en sån klinga liggande som vi ska prova, vi behöver dock svarva upp centrumhålet först. Köpte den begagnad tillsammans med en gammal remdriven spånfläkt. Vad är det för skillnad på en HM-klinga och en stellitklinga? Jag trodde båda hade pålödda tänder som man kunde slipa själv.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516535Hårdmetallen kan man inte slipa själv. Eller kunde inte förr i alla fall. Nu kanske man kan ladda hem en app så man grejar det också. 😉

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).