Sågverk (mindre)

Varvtalsmätare till klingan

12 inlägg 6629 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varvtalsmätare till klingan

harren  
#506205 Hej.Vet någon var man kan köpa varvtalsmätare ,för att mäta klinghastigheten per minut Det är ett .Kara sågverk som verkar behöva ganska exakt varvtal,tror det står 1450 varv i boken ha de M.v.h Harren



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

Elfving  
#506211 Finns t ex här:

https://m.clasohlson.com/se/Varvtalsr%C ... re/36-3234

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

axwell  
#506212 En sån här har jag, helt OK för mina behov.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000039718/

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsmätare till klingan

Vardon  
#506221 Behöver du mäta? 1450 är väl typ vrvtalet på en två-polig asynkronmotor?

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

Pabene  
#506274 !450 rpm är det ungefärliga varvtalet för en fyr-polig motor, ansluten till vårt svenska Elnät med frekvensen 50 Hz.

Användarvisningsbild

Re: Varvtalsmätare till klingan

Vardon  
#506277
Pabene skrev:!450 rpm är det ungefärliga varvtalet för en fyr-polig motor, ansluten till vårt svenska Elnät med frekvensen 50 Hz.


Naturligtvis glöm mitt om 2.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

Elfving  
#506278 Jag tror att trådstartaren driver sitt sågverk med stationär motor eller kraftuttag och då vet man inte alltid vilken hastighet klingan får utan att faktiskt mäta. Det är få förunnat att ha huvudsäkringar som klarar av ett större cirkelsågverk.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

Hema  
#506291
Vardon skrev:
Pabene skrev:!450 rpm är det ungefärliga varvtalet för en fyr-polig motor, ansluten till vårt svenska Elnät med frekvensen 50 Hz.


Naturligtvis glöm mitt om 2.

Aldrig! :grin:

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

axwell  
#506309
Hema skrev:Re: Varvtalsmätare till klingan
av Hema » Igår, 23:17

Vardon skrev:

Pabene skrev:
!450 rpm är det ungefärliga varvtalet för en fyr-polig motor, ansluten till vårt svenska Elnät med frekvensen 50 Hz.



Naturligtvis glöm mitt om 2.


Aldrig! :grin:


Om det fanns sjupoliga så börjar vi närma oss det varvtalet. :mrgreen: 8) 8)

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

harren  
#506358 Tack för svaren,det blir kanon.Jag kör sågen med BM 800,så jag prövar med tipsen jag fick ha de M.v.h Harren

   TS
Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

Pabene  
#506362
Pabene skrev:!450 rpm är det ungefärliga varvtalet för en fyr-polig motor, ansluten till vårt svenska Elnät med frekvensen 50 Hz.

Jag ber om ursäkt för mitt slarvfel. Jag har av misstag tryckt på skift vilket ger ett utropstecken i stället för en 1:a. Det är ju viktigt att man skriver rätt här på forumet.
Varvtalet för en fyr-polig motor är ju ca 1450 rpm. I äldre El-läroböcker kan en sådan motor sägas ha två "pol-par". En motor med ett pol-par roterar då med ca 2800 rpm.

Avatar Fallback

Re: Varvtalsmätare till klingan

otis  
#512432 Jag undrar hur stor klinga du använder. I regel brukar större klingor vara sträckta för en periferihastighet på ca 50 m/s. Det betyder att en 1000mm klinga bör gå med ca 900 rpm.
Hälsningar Otis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar