Sågverk (mindre)

Stihl 361 till Timmerjiggen

6 inlägg 4654 visningar Svara, dela mm...  

Stihl 361 till Timmerjiggen

muddyman  
#26526Tänkte såga upp lite vindfällen mm med Logosol Timmerjiggen.
Vad säger ni - räcker en Stihl 361. Det blir ju inga större volymer, bara för eget bruk. Samtidigt vill man inte stå och vänta på att en sågen skall svalna efter varje snitt.

TS
Skogma
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26529Har du redan sågen eller ska du köpa en?

Magnus M

muddyman  
#26606Jag skall köpa en.
361:an är väl så pass hanterlig så man kan ha den som reservsåg i skogen. Vill ha en såg att ta till om 26:an kör fast :o
De större blir väl rätt ohanterliga. - och naturligtivs dyrare.
Därför hade det varit bra om 361:an räcker.

TS
Användarvisningsbild
#26619Ok. Jag har inte erfarenhet av 361an då jag kör med 660n. Kan väl utifrån mina erfarenheter säga att 660n känns lagom till det mesta, Kan tänka mig att om du håller dig till klenare stock typ 20-30 cm så skulle jag tro 361an räcker. När snittet blir uppåt 8-10 tum däremot så får 660n jobba en del o där får du nog ta det lugnt med en 361a.

Jag ångrar inte att jag la till 2000 på den större o tror inte du kommer göra det heller om du inte bara ska såga klent förståss!

Lycka till!

Magnus M

muddyman  
#26626Tack för dina synpunkter!
Jag har sett dina sågverksbilder och blivit inspirerad! :wink:
Jag har svetsat ihop två ramar och gjort så jag kan höja och sänka styrskenan. Ville slippa från det här med att skruva fast saker i stocken.
Nu är det bara att lägga upp stocken, ställa in lämplig nivå på skenan å såga. Inte fullt så mobil men jag kör ändå hem stockarna till gårdsplanen.

Apropå såg...kan man ha 660:n som "backupsåg" i skogen, eller är den för tung för det?
Vi hålla nere antalet maskiner man skall underhålla och serva - kul med många maskiner men det skall skötas :(

TS
Användarvisningsbild
#26630Som en ren fällsåg eller grovkapning o losskapning av ordinarie såg när den fastnat ja. Kanske inte som reservsåg om ordinarie såg pajar. Är nog ingen höjdare att kvista med den i ett par timmar, om man inte är kroppsbyggare förståss :) .

Magnus M

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).