Sågverk (mindre)

Köpa ett sågverk...

22 inlägg 16628 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23752 Vid vanlig blocksågning bör man söka såga grovt i början och i slutet.
Eller på ren svenska, börja med tvåtummare. I mitten entummare. Avsluta med tvåtummare.
'Ju längre från centrum desto mer "krum" på virket, vilket tvåtumsvirke bättre står emot...
Optimalt är breda entummare i mitten som man sedan klyver på mitten. det ger raka årsringar. Funkar givetvis inte på min sågbänk.......

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23776
Nolltax AB skrev:Vid vanlig blocksågning bör man söka såga grovt i början och i slutet.
Eller på ren svenska, börja med tvåtummare. I mitten entummare. Avsluta med tvåtummare.
'Ju längre från centrum desto mer "krum" på virket, vilket tvåtumsvirke bättre står emot...
Optimalt är breda entummare i mitten som man sedan klyver på mitten. det ger raka årsringar. Funkar givetvis inte på min sågbänk.......


Beror nog på vad man skall ha virket till och om man hyvlar efteråt. Tvåtum i splintveden "krummar" sig kanske inte lika mycket men det får mer spänningar och riskerar därmed mera sprickor. Panelbrädor i gran, särskilt locken,fungerar utmärkt att såga även från splintved.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23780 Bättre än alla minisågverk!
http://www.blocket.se/vi/15616242.htm?ca=14_s

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23879 Säg inte det. Innan jag hade eget verk anlitade jag en mindre såg. De hade klinga och det blev lite si och så med kvaliteten. Ofta blev reglarna olika tjocka , en 2"x8" kunde vara 55 mm i ena kanten och 45 mm i andra! Skären syntes även tydligt och med crund klinga ser man lu detta som "bågar" i virket.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23909
th skrev:En fråga till er som kör Logosol: Hur gör man med långa stockar när man kommer till slutet? Ser man på bilden ovanför är det ju bara två stag som stocken ligger på och om man då har 56 mm tjock plankbit kvar som skall delas i två 25 mm brädor så kommer denna ju att svaja betydligt i mitten eller i ändarna. Eller finns det fler stag att köpa?


Det sitter stag på bilden som kan lyftas upp så att de ligger helt i linje med stocklyftarna och följer dessa då de höjs och sänks. Annars kan man lägga en 2-tums planka under om man skall klyva något klent.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24391 Avser ej gå i polemik.
Största felet med min sågbänk är tyvärr avsaknaden av dimensionsdifferans...
En millimeter +- 0 är okej. Resten går till ved..

Avatar Fallback
s.ostergren  
#24994 Jag har hunnit såga lite med min Logosol M7 i vinter. Anledningen till mitt val berodde nog mest på priset då den var något billigare än bamsesågen.
Jag har förlängt min med 1 m i var ända och kan därmed såga 7,5 m, jag kör med elkedjesåg och elmatning.
När man kommer ner till 2-4 tum så tenderar det att hänga ner en del men jag har små stöd och även ett saxstöd som motverkar. När man kör långt så svajar hela bortänden på sågen då man kommer dit bort med sågningen. Benen som följer med är inte bra. Har funderat på att byta ut till en halvbänk istället, dvs man får tre stockstöd.
Det är lite trixande om man ska avsluta med något under 2 tum tjockt eftersom låshakarna blir lite fula :wink: men med en tjockare planka under löser man det.
Sågen fungerar utmärkt för mina behov och väl injusterad är det inga problem med att hamna på bra toleranser, under 1mm fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).