Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Forskning om framtidens skog – WIFORCE

3 inlägg 284 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Film: Forskning om framtidens skog – WIFORCE

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916262Filmens beskrivning:
Skogens ekosystem är komplext och klimatförändringar påverkar på olika sätt. I WIFORCE, Wallenberg Initiatives in Forest Research, samlas de främsta skogsforskarna i Sverige för att hitta de vetenskapliga grunderna för framtidens brukande och bevarande av svensk skog i ett förändrat klimat.

I filmen får vi följa forskare som undersöker vattentillgångens påverkan, vad som händer under marken – betydelsen av svampar och bakterier, som studerar växtförädling med hjälp av genetik men också de som undersöker vilken roll som betesdjur som älgar och renar har på skogsmarken.

TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Forskning om framtidens skog – WIFORCE

Älgfoderodlare  
#916290Nu är väl det här ingen " Rocket Science" i egentlig bemärkelse. Att träd o skogar måste o har behövt ställa om sig genom tiderna, är nog bara ett bevis för att de är så adaptiva o föränderliga de behöver vara. Enl. mitt sätt att vårda träd, har jag genom åren sett en klar förändring till hur man kan få biodiversitet att gynna den tot. tillväxten / areal, utan att förlora den på de egentliga gagnträd man vill ha i ett slutbestånd.
Mitt fokus ligger ju i ungskogstiden med att ha täthet, artvariation o ett mikroklimat / väderoberoende som gynnar ekosystemens alla möjligheter.
Jag fick ju inga tillväxtförsämringar efter 2018 !
Varför ?
Snarare tvärtom !
Nu är ju jag ingen forskare, men jag ser ! Jag gör o ser de förändringar jag hade för avsikt att skapa. O de kom som förväntat !
Inget genmodifierat !
Inga tillsatser !
Träd är mitt sätt att skapa skog, oavsett art !
Det ger möjligheterna !

Användarvisningsbild

Re: Film: Forskning om framtidens skog – WIFORCE

HannuRöj  
#916308Inget nytt men för rätta målgrupp så som studenter eller alla som vill ta redo lite mer avancerade grundsaker är filmen nog rätt informativ.
😀 Behovet bode gen- och markforskning är i allafall jag helt övetygat om.

Olika individer kan ju mycket väl bära olika genetiska egenskaper - såna som presis torktålighet.
Om vi tänker att varje träd i beståndet skulle börja begränsa avdunstning i ett celciusgrader lägre temperaturer kunde hela beståndet möjligtvis klara av extremtorkan lika bra som vanliga sommartorkan. Vissa mängder vatten finns ju i pricincip alltid i marken, även vid extremtorka, men det rör sig inte tillräcktligt snabbt med tanke på hög avdunstning, eller.. ?

Det är ju inte så länge sen en missuppfattning av björk i granbestånd blev rättat. Förr såg man björk som en ogräss i åkern som kokurrerade med gran.
Nu drabbats ändå granarna inte lika hård av torka var björk växer som blandträd. Exakta svaret på dilemman saknas men tydligen svamparna som har björkpartner kan leverera vatten från björkrot till granrot. 🤔 Sker det genom samtidiga rotkontakt med boda björk och gran eller odirekt genom marken eller någon annan svamp skulle vara intressant att veta.
Det är faktiskt en av få positiviska effekter som uppfunnits i trädslagsblandning tills vidare.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).