Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Dags att odla lite lönn?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in mån 08 jun 2026, 07:04#912101När jag gick en runda i ungskogen och på ett par hyggen såg jag massor uppslag av lönn. Sen när jag gick i en butik för att handla färg och kakel med frun kunde jag inte låta bli att se att lönn låg med i det exklusivare sortimentet för golv. Aldrig sett det i mina virkesuppköpares prislistor. Någon som vet vem som köper in och vad som gäller för längder och andra krav? Skötsel, ska man ha täta förband? Stamkvistning? Funderar på om det kunde vara värt att testa lite som ett komplement.
TS
mån 08 jun 2026, 08:11#912106
Uppköpare har jag inga tips på, men när det gäller skötseln så hade jag rekommenderat täta förband i ungdomen, då trädslaget verkar ha rätt dålig apical dominans. Ställer mig starkt tveksam till om trädslaget lämpar sig för stamkvistning.
MVH
Alias
Badger skrev:När jag gick en runda i ungskogen och på ett par hyggen såg jag massor uppslag av lönn. Sen när jag gick i en butik för att handla färg och kakel med frun kunde jag inte låta bli att se att lönn låg med i det exklusivare sortimentet för golv. Aldrig sett det i mina virkesuppköpares prislistor. Någon som vet vem som köper in och vad som gäller för längder och andra krav? Skötsel, ska man ha täta förband? Stamkvistning? Funderar på om det kunde vara värt att testa lite som ett komplement.
Uppköpare har jag inga tips på, men när det gäller skötseln så hade jag rekommenderat täta förband i ungdomen, då trädslaget verkar ha rätt dålig apical dominans. Ställer mig starkt tveksam till om trädslaget lämpar sig för stamkvistning.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 08 jun 2026, 08:19#912107Min bild är att de ska ha konkurrens från starten. Lite tävling om ljuset då växer de fort högt och blir raka fina träd. Underbart trädslag om någon frågar mig. Frodigt, friskt och "stiligt" men måste då ha hjälp att växa på höjden istället för på bredden. Med typ amträd.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 08 jun 2026, 08:25#912110
Menar du vad det var som låg i butiken? Europeiskt eller Kanadensiskt stod det på prislapparna. Kanada var klart dyrast.
Skogsola skrev:Var det lönn så var det knappast svenskt.
Polskt kanske?
Menar du vad det var som låg i butiken? Europeiskt eller Kanadensiskt stod det på prislapparna. Kanada var klart dyrast.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
TS
mån 08 jun 2026, 08:28#912111
Låter som att det skulle fungera fint att låta dem växa upp blandat och trängas med björk och ek. Och så kan jag avveckla björken till ved och välja lönn eller ek som får stå kvar. Ja, det är fina träd. Ljuset silar ner fint mellan löven på hösten.
Fredrik Reuter skrev:Min bild är att de ska ha konkurrens från starten. Lite tävling om ljuset då växer de fort högt och blir raka fina träd. Underbart trädslag om någon frågar mig. Frodigt, friskt och "stiligt" men måste då ha hjälp att växa på höjden istället för på bredden. Med typ amträd.
Låter som att det skulle fungera fint att låta dem växa upp blandat och trängas med björk och ek. Och så kan jag avveckla björken till ved och välja lönn eller ek som får stå kvar. Ja, det är fina träd. Ljuset silar ner fint mellan löven på hösten.
TS
Re: Dags att odla lite lönn?
mån 08 jun 2026, 09:34#912113De unga gårdsträn som jag har stamkvistat har övervallar rätt bra, men av okända anledning har barken sprockit boda i ljusiga ställen och i ytterst trånga förhållanden inom hög syrenhäck.
😇 Nu håller jag till i barrskogszonen och lönn förekommer inte alls i skogar, men kastar ändo mitt förslag:
Björk- lönn blandskog, vilket kunde senare utväckas som lönn-ek, och till sist en ren ekskog.
Är inte amerikansk lönn ganska annorlunda träd?
😇 Nu håller jag till i barrskogszonen och lönn förekommer inte alls i skogar, men kastar ändo mitt förslag:
Björk- lönn blandskog, vilket kunde senare utväckas som lönn-ek, och till sist en ren ekskog.
Är inte amerikansk lönn ganska annorlunda träd?
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 08 jun 2026, 09:46#912114Visst finns det olika sorters lönn, men jag tänkte på helt vanlig skogslönn för det är det som kommer av sig självt och där det fungerar bra är jag för självföryngring.
Har också sett stora sprickor i barken på stora lönnar runt hus. Vet inte hur tidigt det sker.
Har också sett stora sprickor i barken på stora lönnar runt hus. Vet inte hur tidigt det sker.
TS
mån 08 jun 2026, 14:32#912134Min erfarenhet av lönn är att den mår bäst av att ha fritt utrymme att växa uppåt, den verkar tåla överhållen beskuggning dåligt. Hos mig fungerar björken dåligt som kvalitets danare, den växer alldeles för fort i förhållande mot lönnen.
Har ett ädellöv hägn planterat med ek, fågelbär och lönn, där eken är tänkt som huvudträdslag och de andra två trädslagen som ett trevligt inslag om det blir något.
Angående avsättning fick jag en prislista på lönn kubb för en 10-12år sedan. Det blev ingen leverans då kraven på kvaliteten var alldeles för hög, av mina 10-14 fub som jag skulle hugga skulle nog bara 2-3 fubb uppfylla kvalitetskraven. Att odla lönn hör i sverige ska man nog mer se som en kul grej.
Har ett ädellöv hägn planterat med ek, fågelbär och lönn, där eken är tänkt som huvudträdslag och de andra två trädslagen som ett trevligt inslag om det blir något.
Angående avsättning fick jag en prislista på lönn kubb för en 10-12år sedan. Det blev ingen leverans då kraven på kvaliteten var alldeles för hög, av mina 10-14 fub som jag skulle hugga skulle nog bara 2-3 fubb uppfylla kvalitetskraven. Att odla lönn hör i sverige ska man nog mer se som en kul grej.
mån 08 jun 2026, 14:49#912136Vem hade prislistan för lönn du tittade på. Vad var problemet för dig? Kvist? Böj?
TS
mån 08 jun 2026, 15:05#912137Mins inte redigt men tror det var genom sydved. Om jag mins rätt skulle det gå till Danmark.
Nu var det längesen men vad jag mins var det rätt höga krav på rakhet och knappt några kvistar var tilllåtna, även dimisionen på träden var ett problem ,var i princip bara rotstocken som höll tillräcklig diametet.
Nu var det längesen men vad jag mins var det rätt höga krav på rakhet och knappt några kvistar var tilllåtna, även dimisionen på träden var ett problem ,var i princip bara rotstocken som höll tillräcklig diametet.
mån 08 jun 2026, 15:44#912138Ville de ha väldigt grovt eller var det du som hade lite klent då?
Det du skrev om att det ska vara fritt ovan kronan känns nästan som att man kanske ska blanda in det med gran som amträd i så fall. Som det kommer upp överallt hos mig nu så testar jag nog rent lönn bestånd, blandat med björk och ek och blandat med gran. Det är kul att se vad som kan funka.
Det du skrev om att det ska vara fritt ovan kronan känns nästan som att man kanske ska blanda in det med gran som amträd i så fall. Som det kommer upp överallt hos mig nu så testar jag nog rent lönn bestånd, blandat med björk och ek och blandat med gran. Det är kul att se vad som kan funka.
TS
mån 08 jun 2026, 23:08#912151Det var nog lite av båda delarna ( har för mig att minsta toppdiameter var runt28- 30 cm). Träden var inte jättegrova och ekonomiskt så betalas det för det mesta bara bra vid grövre dimensioner när det gäller löv. Vilket jag tycker är ett litet problem, det blir långa omlopstider och man fär ställa träden i mitt tycke lite glest för att komma upp i timmer dimisioner. När det gäller lönn får man nog på lite bättre marker räkna med omlopps tider på minst 80 år för att få timmer av det.
Nu vet jag inte hur granen växer hos dig, men när det gäller förädlad gran så håller den gämna steg med björken här och fungerar nog lika dåligt som amträd.
Ren lönnskog låter som en bra ide, kan du få förband på ca 2*2m har du nog stora chanser att få en fin skog. Ek fungerar ochså bra tycket jag att ha bland lönnen.
Nu vet jag inte hur granen växer hos dig, men när det gäller förädlad gran så håller den gämna steg med björken här och fungerar nog lika dåligt som amträd.
Ren lönnskog låter som en bra ide, kan du få förband på ca 2*2m har du nog stora chanser att få en fin skog. Ek fungerar ochså bra tycket jag att ha bland lönnen.
tis 09 jun 2026, 05:41#912153Inte helt oväntat. Låter som att det är fanerstockar som uppköparen ville ha. Som min farfar brukade säga. Granen växer fort, björken växer ännu fortare och lönn växer som ett riktigt ogräs här. Det sista om lönnen kan nog beror på att de också ha en förmåga att gro i stenmurar och runt husgrunder där de är besvärliga att få bort. Men det mest växer fort för det är överlag bra boniteter. Fördelen med gran som amträd är som jag ser det att de växer koniskt och inte breder ut en krona över sina grannar. De ekar som växt upp mellan granarna blir raka och fint så det kan nog gälla lönn med vill jag hoppas. 2 meter mellan ska nog gå bra att få till. Väljer ut tre luckor jag avverkat och provar. 0,5 ha är lagom stor försöksyta.
TS
tis 09 jun 2026, 07:13#912157
Det finns enl. min granne ett bestånd av Skogslönn uppe i Härjedalen. Det borde vara i så fall i dess mest NV utbredningsområde i Sverige.
Ska se om jag kan ta några plantor o sätta på olika delar, fritt o med amträd för att se vad som går bäst.
Badger skrev:Det du skrev om att det ska vara fritt ovan kronan känns nästan som att man kanske ska blanda in det med gran som amträd i så fall. Som det kommer upp överallt hos mig nu så testar jag nog rent lönn bestånd, blandat med björk och ek och blandat med gran. Det är kul att se vad som kan funka.
Det finns enl. min granne ett bestånd av Skogslönn uppe i Härjedalen. Det borde vara i så fall i dess mest NV utbredningsområde i Sverige.
Ska se om jag kan ta några plantor o sätta på olika delar, fritt o med amträd för att se vad som går bäst.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).