Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Traktor och vagn eller skotare för plock/luckhuggning?

55 inlägg 3736 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Traktor och vagn eller skotare för plock/luckhuggning?

Badger  
#908285Funderar på vad som är smidigast och bäst om man vill slingra sig i skogen med små vägar och hugga mindre poster. En liten skotare typ Terri eller Vimek eller vanlig traktor och vagn? Givetvis även med vinsch också.

TS

Re: Traktor och vagn eller skotare för plock/luckhuggning?

tallen100  
#908288Smidigast är så klart den maskin som är gjord för just den uppgiften.
En traktor med vagn kan aldrig bli lika smidig, men i gengäld kan den istället nyttjas till fler saker.

Användarvisningsbild

Williamm  
#908289Skotare.

Riga  
#908290Beror väl på terrängen och skotningsavstånd. Älskar min lilla traktor med vagn - sådan ro att köra, men den går inte att köra på 80 procent av min mark. Har nu en Alstor, tar sig fram men med det skotningsavstånd jag har blir prestationen usel, verkligen usel. Tar en timme att hugga det som tar resten av dagen att köra ut. Givetvis annorlunda om det var klen gallring som den var tänkt till. Men nu med Johannes så...

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908293Med midjestyrda maskiner går att köra åt boda riktningen. Därför är det smidigare att hämta plockhuggat virke eller utspridda vindfällor med en skotare än med en traktorekipage. Stor skillnad på längden av körssträckor inom beståndet. 😀

Användarvisningsbild

Badger  
tallen100 skrev:Smidigast är så klart den maskin som är gjord för just den uppgiften.
En traktor med vagn kan aldrig bli lika smidig, men i gengäld kan den istället nyttjas till fler saker.

Har ganska lite behov av att göra vanliga traktorsysslor som harva och sånt. Skogen ligger runt gården så köravståndet är från 50 meter till max 2 km.

Kollat runt lite efter lämpliga små beg skotare, men inte hittat något att gå på. Vad bör man räkna med för priser på en Terri/Wimek med några år på nacken och typ 5000 timmar?

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908302Man får väl räckna på att en någorlunda bra skotare i Vimek Terri -klassen kostar från 750 000 kr.moms 0% och uppåt?
Utväcklingen i beståndsgående har gått snabbt, så de intressanta är rätt nya årsmodeller. 🤔

Kombimaskiner är naturligtvis dyrare, då det kommer aggregatet med, och vad det nu tillhör skördarutrustningen.
Jag köpte min Terri 34 redan i covidåren direkt från ägare för 55000€. Den krävde service och reparationer vilket hade tagit hänsyn vid prissättningen.
Tror den har nu hållit värdet bra, tom kan värdet ha ökat lite.

Är ett klass större skotarna bortslutna? Typ Gremo Rottne Sampo minsta modellen. Mer timmar på dom dock, men i den storleksklass kunde man kanske tänka på lite äldre maskin också. De håller nog ändå halva ävighet i privatbruk.

En sak till. En jämförbar traktor + skogsvagn kostar mycket mer än en skotare. Traktor i ditt fall har faktiskt inga fördelar då det finns varken vägkörning eller mångbruk.

Användarvisningsbild

Badger  
#908307Kan för lite om storlekar på skotare för att säga vilka klasser som är lämpliga för mig. Behovet är att plocka hem och trava upp det jag hugger och eftersom det är luckor och plockhugg så blir det en del 6meters längder och en del grova 70 cm så jag antar att kanske i minsta miniskotarna duger, men vill ha en så liten och smidig maskin som möjligt. Onödigt att ha för många ton att flytta på med mina korta avstånd tänker jag. Vad är nästa storleksklass upp från Vimek/Terri?

Skulle behöva hitta något under 500 000, så om en äldre något större är lättare att hitta i rätt pris är jag flexibel.

TS

Axl  
#908310Gillar du att svetsa och skruva?

Användarvisningsbild

Badger  
#908316Bra fråga Axl. Svetsa = går bra, skruva i skruvar = ja, men att lyfta motorer och felsöka elfel = nej tack. Men jag är ok med att budgetera några 10000 för reparationer hellre än att låna upp ett par miljoner för att köpa nytt.

TS

alias  
Badger skrev:Kan för lite om storlekar på skotare för att säga vilka klasser som är lämpliga för mig. Behovet är att plocka hem och trava upp det jag hugger och eftersom det är luckor och plockhugg så blir det en del 6meters längder och en del grova 70 cm så jag antar att kanske i minsta miniskotarna duger, men vill ha en så liten och smidig maskin som möjligt. Onödigt att ha för många ton att flytta på med mina korta avstånd tänker jag. Vad är nästa storleksklass upp från Vimek/Terri?

Skulle behöva hitta något under 500 000, så om en äldre något större är lättare att hitta i rätt pris är jag flexibel.

Hur löser du skotningen i dagsläget?

Har kört en del Vimek 606 och dragit slutsatsen att varken maskinen eller föraren kommer att bli lycklig av att köra företrädesvis långt och/eller grovt virke.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Badger  
#908324Idag med gammal 50 hästars traktor och vagn från 80-talet. Det går att släpa upp stockarna med nöd och näppe. Är kranen för klen på Vimek 606 för att lyfta 6meters stockar eller vad är problemet?

TS

alias  
Badger skrev:Idag med gammal 50 hästars traktor och vagn från 80-talet. Det går att släpa upp stockarna med nöd och näppe. Är kranen för klen på Vimek 606 för att lyfta 6meters stockar eller vad är problemet?

En kombination av att kranen varken är jättelång eller bålstark och att en smal och lätt basmaskin upplevs som instabil när man ska hantera tyngre bitar, sen tror jag att du får tyngdpunkten för långt bak på lasset (även om man har turen att stockarna ligger kvar på lastbäraren så är risken att du får för lite tryck på framaxeln för både framdrift och manöverbarhet).

Sen mår sannolikt inte konstruktionen heller bra på sikt av belastningarna som ett dylikt nyttjande ger. Att hantera övergrova slutavverkningsdimensioner med en maskin dimensionerad för klenare gallring lär leda till snabbare godsutmattning jmf att köra klenvirke i gallring.

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908331Min teori är att en liten Vimek är ett nerköp emot det du har. Förutom att när framdelen går upp i luften så välter den fortare än du hinner fatta.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908332Ska du köra 6 meters stockar på 70 cm så är det bsra en skotare som gäller. T.ex Komatsu 840 eller Rottne F12.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).