tor 06 feb 2025, 10:11#870467ATL har bakom betalvägg en artikel om "Underskattad tillväxt i blädning"
Har någon en länk som går att läsa utan att vara ATL prenumerant.
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Underskattad tillväxt i blädning?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 06 feb 2025, 11:28#870470I korthet handlar det om att nya studier (länkar här nedan) kan visa på att Heureka underskattat tillväxten på fröträd vid skärmställning och också då kanske i blädning.
Från SLU studie: https://pub.epsilon.slu.se/36247/1/appi ... 250117.pdf
Studier från Linnéuniversitet kan visa på samma sak: https://lnu.se/forskning/forskningsproj ... skogsbruk/
Jeanette Eggers vid SLU intervjuas i artikeln och hon säger bland annat:
Det nya doktorandprojektet som det refereras till kan man läsa mer om här: https://www.slu.se/ew-nyheter/2023/10/m ... szkiewicz/
Från SLU studie: https://pub.epsilon.slu.se/36247/1/appi ... 250117.pdf
Naturlig tallföryngring med fröträd är en etablerad och välanvänd metod i svenskt skogsbruk. Kvarlämnade tallar svarar på ökad exponering och resurstillgång genom att öka sin radiella stamtillväxt, vilket observeras i årsringarnas bredd efter friställning. För närvarande simuleras grundytetillväxten hos fröträd som lämnats kvar efter kalavverkning (i Heureka) med individuella trädmodeller som beror av träd-, konkurrens- och ståndortsfaktorer. En stor nackdel med dessa modeller är dock att de kvarlämnade fröträdens tillväxtreaktion efter friställning inte beaktas, vilket leder till potentiellt felaktiga skattningar av den förväntade tillväxten. I denna rapport presenteras funktioner för att prediktera tillväxten av grundyta under bark (BAI) för kvarlämnade tallfröträd. Parallellt med detta presenteras modeller för skadeprognoser.
Studier från Linnéuniversitet kan visa på samma sak: https://lnu.se/forskning/forskningsproj ... skogsbruk/
Jeanette Eggers vid SLU intervjuas i artikeln och hon säger bland annat:
– Vi har nyligen publicerat en rapport som visar att tillväxtfunktionerna i Heureka underskattar grundytetillväxten i fröträd med 11–21 procent under de första tio åren efter friställning. Och underskattningen kvarstod i mindre omfattning i 30 år. Rimligen bör det också gälla skärmträd. Vid blädning visar en studie i ett nytt doktorandprojekt att volymtillväxten underskattas med i genomsnitt 2 kubikmeter per hektar och år efter tio år och framför allt är det tillväxten för gran som underskattas.
Det nya doktorandprojektet som det refereras till kan man läsa mer om här: https://www.slu.se/ew-nyheter/2023/10/m ... szkiewicz/
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tor 06 feb 2025, 11:35#870471
Kanske Lundqvist SLU har större inblick i studien/rapporten me tanke på att han ägnat så mycke tid me blädningsbruk o kan kanske dela me sig här på forumet 😉
Monark1954 skrev:ATL har bakom betalvägg en artikel om "Underskattad tillväxt i blädning"
Har någon en länk som går att läsa utan att vara ATL prenumerant.
Kanske Lundqvist SLU har större inblick i studien/rapporten me tanke på att han ägnat så mycke tid me blädningsbruk o kan kanske dela me sig här på forumet 😉
tor 06 feb 2025, 12:11#870474Teoretiskt sett borde friställda träd ändra sin stamform för att bättre stå upp för vindbelastning. Om man bara undersökt grundytan så får man ju inte koll på den totala tillväxten, eller?
Jag har ju hugget en och annan frötall och sett att det är hyfsade årsringar i stubbskäret, men klart mindre längre upp.
Så det känns ju som en något bristfällig undersökning.
Jag har ju hugget en och annan frötall och sett att det är hyfsade årsringar i stubbskäret, men klart mindre längre upp.
Så det känns ju som en något bristfällig undersökning.
tor 06 feb 2025, 13:25#870479Stubbskäret är ointressant. Men toppänden i rotstocken är desto mera relevant.
tor 06 feb 2025, 13:53#870482Det pågår flera studier kring hur träd växer och en doktorand som specifikt tittar på hur Heureka ska kunna prognosticera enskilda träds utveckling på rätt sätt i fullskiktad granskog.
Ett större problem är att i princip alla simuleringsmodeller överskattar möjligheten att få igång inväxning underifrån i bestånd som saknar beståndsföryngring.
Ett större problem är att i princip alla simuleringsmodeller överskattar möjligheten att få igång inväxning underifrån i bestånd som saknar beståndsföryngring.
tor 06 feb 2025, 18:46#870567Studien från Linnéuniversitetet (Fagerberg et al.) är för övrigt en konstig och ganska dålig studie. Den jömför olika simuleringsmodeller, men ingendera med verkliga mätdata.
tor 06 feb 2025, 19:14#870575
Medvetet för att kunna framställa hyggesfritt i bättre dager? Ser aldrig nån redovisa hur resultatet är efter, säg 50 år. Eller tänker jag helt fel? Tycker många visar att så här har jag gjort i tio år, och det är bäst.
Lars Lundqvist SLU skrev:Studien från Linnéuniversitetet (Fagerberg et al.) är för övrigt en konstig och ganska dålig studie. Den jömför olika simuleringsmodeller, men ingendera med verkliga mätdata.
Medvetet för att kunna framställa hyggesfritt i bättre dager? Ser aldrig nån redovisa hur resultatet är efter, säg 50 år. Eller tänker jag helt fel? Tycker många visar att så här har jag gjort i tio år, och det är bäst.
tor 06 feb 2025, 19:36#870577Möjligen omedvetet för att framställs "hyggesfritt" i bättre dager. Fagerberg har dessutom tittat på blädningsbruk, ett system där plantor tar 50 år för att nå brösthöjd, 50 år till för att nå 7-10 m höjd och först efter det börjar enskilda träd växa lite bättre. Så du har helt rätt. Man behöver hyfsat långa observationsperioder. De som startat från scratch, saknar ordentlig dokumentation och hänvisar till att jag/vi har gjort ungefär såhär i xx år (där xx i bästa fall är 30-40 år, men oftare 10-20) har egentligen ingen koll alls, och har dessutom bara en observation från sin egen skog.
tor 06 feb 2025, 19:49#870578
Namnet Fagerberg inger inte något förtroende hos mig i dessa sammanhang. Han driver väl något företag där han ska framstå som någon "Naturkultur-Jesus" och ägnar sig åt bl.a. avverkningsplanering för dylika huggningar (om jag inte blandar ihop honom med någon med ett liknande namn)?
MVH
Alias
Lars Lundqvist SLU skrev:Studien från Linnéuniversitetet (Fagerberg et al.) är för övrigt en konstig och ganska dålig studie. Den jömför olika simuleringsmodeller, men ingendera med verkliga mätdata.
Namnet Fagerberg inger inte något förtroende hos mig i dessa sammanhang. Han driver väl något företag där han ska framstå som någon "Naturkultur-Jesus" och ägnar sig åt bl.a. avverkningsplanering för dylika huggningar (om jag inte blandar ihop honom med någon med ett liknande namn)?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 06 feb 2025, 20:07#870581
Han e väl inblandad i företaget "Hyggligt skogsbruk" tror ja det heter som har samma tänkesätt som "Plockhugget" har ungefär.
Har för mig att du Lars Lundqvist hade några debatt artiklar i Atl för ett bra tag sen oxå där han tog upp det här me "plockhuggning"?
alias skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Studien från Linnéuniversitetet (Fagerberg et al.) är för övrigt en konstig och ganska dålig studie. Den jömför olika simuleringsmodeller, men ingendera med verkliga mätdata.
MVH
Alias
Han e väl inblandad i företaget "Hyggligt skogsbruk" tror ja det heter som har samma tänkesätt som "Plockhugget" har ungefär.
Har för mig att du Lars Lundqvist hade några debatt artiklar i Atl för ett bra tag sen oxå där han tog upp det här me "plockhuggning"?
tor 06 feb 2025, 20:27#870585Det är flera som håller på med ungefär samma sak, alla "utbildade" av Mats Hagner i hans idé "naturkultur", som inte heller fungerar.
tor 06 feb 2025, 20:36#870587
Begreppet "förtroendeskadlig bisyssla" dyker upp i mitt sinne.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Lars Lundqvist SLU skrev:Samma person…
Begreppet "förtroendeskadlig bisyssla" dyker upp i mitt sinne.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 07 feb 2025, 06:08#870611
Uppdragsgivare och bakgrund till studien finns redovisat på sidan 33. Ställ gärna frågor till de medverkande och om svaren är vaga så är det kanske dags att beställa ut mail igen.
Angående tankarna om var tillväxtmåtten tagits så är det mått som nämnts på flest ställen i studien brösthöjdsdiameter. Av det lilla jag sågat för egen del på grannarnas bandsågar så uppskattar jag personligen om tillväxten i andra och tredje stocken som brukar vara minst konade.
bengt.a skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Studien från Linnéuniversitetet (Fagerberg et al.) är för övrigt en konstig och ganska dålig studie. Den jömför olika simuleringsmodeller, men ingendera med verkliga mätdata.
Medvetet för att kunna framställa hyggesfritt i bättre dager?
Uppdragsgivare och bakgrund till studien finns redovisat på sidan 33. Ställ gärna frågor till de medverkande och om svaren är vaga så är det kanske dags att beställa ut mail igen.
Angående tankarna om var tillväxtmåtten tagits så är det mått som nämnts på flest ställen i studien brösthöjdsdiameter. Av det lilla jag sågat för egen del på grannarnas bandsågar så uppskattar jag personligen om tillväxten i andra och tredje stocken som brukar vara minst konade.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).