Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Video: Alternativ dagens trakthyggesbruk

76 inlägg 8097 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Video: Alternativ dagens trakthyggesbruk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862886 Här är en inspelningar från Vetenskapsakademin med föredrag om alternativ till trakthyggesbruk.

Alternativ till dagens trakthyggesbruk, Anders Tivell, skogsägare och projektledare för Naturnära skogsbruk i Tiveden

Du kan också se:
Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig? Hur såg skogslandskapet ut historiskt? Bengt-Gunnar Jonsson, professor vid Mittuniversitetet.
https://youtu.be/xreFLfW4hFc?si=JFcgkszXXxWjfWi8

Effekter av dagens skogsbrukande på biologisk mångfald, Anders Dahlberg, professor i mykologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala.

Vilka lagar, regler och policys gäller för svenskt skogsbruk? Tove Thomasson, Skogsstyrelsen.

Vilka möjligheter finns det att återskapa/restaurera biologisk mångfald i skog? Maarit Hekkala, forskare och docent vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.

TS
Användarvisningsbild

Re: Video: Alternativ dagens trakthyggesbruk

Jl2  
#863013 Jag har nu tittat på den första filmen ”Alternativ till dagens trakthyggesbruk med Anders Tivell”.
Har tittat på rätt så många sådana här filmer och varit på föreläsningar om hyggesfritt skogsbruk och precis som i denna film brukar det vara ungefär samma resonemang som förs.
Ett i mitt tycke, till vissa delar något konstigt resonemang med en del haltande slutsatser.

Anledningen till att jag har sprungit på föreläsningar och stirrat många timmar på Youtube är att jag nog kan hålla med om att vi i Sverige och framför allt jag själv kunde vara lite bättre på att uppmärksamma biologiskmångfald. Dessutom skulle nog någon sorts plockhuggning passat mig.

Vad är det då som jag tycker haltar? Varför köper jag det inte rakt av?
För att ta några exempel som brukar förekomma rätt så ofta, också i denna film.
Om man tittar ungefär 8min in i filmen så pratar Anders om att skogen som vi har i dag är genom tusentals ja kanske till och med årmiljoner av naturen själv genomförd selektivt urval den bästa skogen som vi någonsin har haft, den som är mest resilient och klimatanpassad. Är den det? Att den är klimatanpassad till det klimat vi har i dag kan jag kanske hålla med om, men skulle den varit den bäst lämpade om man kunde kastat tillbaka den tusentals eller till och med årmiljoner som Anders pratar om, och där leva i den miljö som existerade då. Jag vet inte svaret och antagligen inte Anders heller, men om jag får spekulera så tror jag nog att den skog som är anpassad för den vid tidpunkten som man tittar, gällandes livs miljö, är den skog som har störst chans att klara sig bra.

Om man nu med det resonemanget ska titta framåt i tiden. En framtid som kanske är annorlunda än i dag, i alla fall om man lyssnar på vad en hel del forskare säger.
Vad är då bäst? Anders med flera menar att naturen är bäst på att sköta den frågan. Och med naturen verkar han mena träd, växter och andra organismer, inte människan. Det kan jag tycka är att förminska vår roll, att frikoppla naturen från människan. Inte samma sorts frikoppling som dom som menar att vi står över naturen p.g.a. vårt intellekt och kunnande vill påvisa, utan ett främjande från naturen där man menar att människan inte bör lägga sig i vårt gemensamma livsrum.

Nog för att jag kan tycka att vi mänskliga varelser håller på med många tokiga grejer och att en mångfald i naturen och slumpen kan spela en stor roll. Men är verkligen naturen allena utan oss människor bäst på uppgiften att anpassa oss för vad som eventuellt komma skal. Är ett träd som kan bli flera hundra år och som i generationer har levt i ett hyfsat stabilt klimat ensam det bästa beslutsfattaren inför framtiden eller finns där kanske även plats för en homo sapiens som trots allt har ett vist intellektuellt kunnande och genom vetenskap till en del kan se in i framtiden.

Har fler synpunkter på filmen men tror det får räcka så här.

Bosse1  
#863047 Låter ju fint detta,men kommer knärotsinventeraren så får man lägga ner.
Industriskogsbruk är det enda säkra i dessa tider 👍 De var inne på att hitta på nya ord så man kan "mötas".Har två ord som kan skrotas "gammelskogen" det är ett hittepå ord från gammelläkarn Delin. Åsså "nyckelbiotop" ett hittepå ord från Nitare. Två "konfliktord" som ordnar statliga markstölder aka landgrab.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jl2 skrev:Jag har nu tittat på den första filmen ”Alternativ till dagens trakthyggesbruk med Anders Tivell”.
Har tittat på rätt så många sådana här filmer och varit på föreläsningar om hyggesfritt skogsbruk och precis som i denna film brukar det vara ungefär samma resonemang som förs.
Ett i mitt tycke, till vissa delar något konstigt resonemang med en del haltande slutsatser.

Anledningen till att jag har sprungit på föreläsningar och stirrat många timmar på Youtube är att jag nog kan hålla med om att vi i Sverige och framför allt jag själv kunde vara lite bättre på att uppmärksamma biologiskmångfald. Dessutom skulle nog någon sorts plockhuggning passat mig.

Vad är det då som jag tycker haltar? Varför köper jag det inte rakt av?
För att ta några exempel som brukar förekomma rätt så ofta, också i denna film.
Om man tittar ungefär 8min in i filmen så pratar Anders om att skogen som vi har i dag är genom tusentals ja kanske till och med årmiljoner av naturen själv genomförd selektivt urval den bästa skogen som vi någonsin har haft, den som är mest resilient och klimatanpassad. Är den det? Att den är klimatanpassad till det klimat vi har i dag kan jag kanske hålla med om, men skulle den varit den bäst lämpade om man kunde kastat tillbaka den tusentals eller till och med årmiljoner som Anders pratar om, och där leva i den miljö som existerade då. Jag vet inte svaret och antagligen inte Anders heller, men om jag får spekulera så tror jag nog att den skog som är anpassad för den vid tidpunkten som man tittar, gällandes livs miljö, är den skog som har störst chans att klara sig bra.

Om man nu med det resonemanget ska titta framåt i tiden. En framtid som kanske är annorlunda än i dag, i alla fall om man lyssnar på vad en hel del forskare säger.
Vad är då bäst? Anders med flera menar att naturen är bäst på att sköta den frågan. Och med naturen verkar han mena träd, växter och andra organismer, inte människan. Det kan jag tycka är att förminska vår roll, att frikoppla naturen från människan. Inte samma sorts frikoppling som dom som menar att vi står över naturen p.g.a. vårt intellekt och kunnande vill påvisa, utan ett främjande från naturen där man menar att människan inte bör lägga sig i vårt gemensamma livsrum.

Nog för att jag kan tycka att vi mänskliga varelser håller på med många tokiga grejer och att en mångfald i naturen och slumpen kan spela en stor roll. Men är verkligen naturen allena utan oss människor bäst på uppgiften att anpassa oss för vad som eventuellt komma skal. Är ett träd som kan bli flera hundra år och som i generationer har levt i ett hyfsat stabilt klimat ensam det bästa beslutsfattaren inför framtiden eller finns där kanske även plats för en homo sapiens som trots allt har ett vist intellektuellt kunnande och genom vetenskap till en del kan se in i framtiden.

Har fler synpunkter på filmen men tror det får räcka så här.

Exakt!
Människan är definitivt en del av ekosystemet, och inte alls frikopplat från det.

Frågan är om om det sätt som skogsmarken brukas är ett försök frikoppla det vi önskar få ut av ytan snarare än att vara en del av den?

Skall erkänna att jag medvetet valde vilken föreläsning jag la överst.
Som det går att se var det flera olika perspektiv som fick utrymme under dagen, så det går att bygga sig en bredare bild.

När man tittar rent historiskt på hur skogen brukats och mekaniserats så slås jag över under hur kort tid engrepsskördaren faktiskt använts, och att mycket av skogen som anpassat till maskinerna och inte maskinerna efter skogens förutsättningar.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#863081 Tack för att du delar lite filmer Sundhult. Alltid intressant att se. Har bara hunnit titta på den första filmen än. Det första som slog mig var att den hölls hos KSLA, var inte det KungligsSulfatLigninAkadmin Torbjörn? Massamaffian måste satt föreläsningskakan i vrångstrupen när de såg den pyttelilla massahögen och fick höra att det var noll gallringsved i den skogen. 😉

Bortsett från den betraktelsen så ligger det i linje med mitt eget småskaliga skogsbruk med olika stora luckor. Dock röjer jag lite för jag är inte så förtjust i en tätt snårskog av 50 plantor per kvadratmeter och gallrar lite också för att plocka bort dåliga stammar och så.

En sak som han touchade lite i den första filmen var att han gjorde ett annorlunda gallringsuttag. Där hängde jag inte riktigt med i vilka stammar han skulle plocka. En mer pedagogisk film som illustrerar vilka stammar och hur många stammar som tas ut i den här modellen skulle vara intressant.

När det gäller klimat har jag som de flesta vet här en kluven inställning eftersom vi med de vetenskapliga klimatprognoserna kommer att få en eller två klimatzoners förskjutning under kommande 50-100 års period. Och med det scenariot som kommer evolutionen att få knepigt att hänga med. Så att helt stå vid sidlinjen och jobba med 100% naturliga urvalet känns inte helt rätt för mig. Jag har landat i att gynna ek och bok som en framtidssäkring i min skog.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863085 Kollat första filmen. Tycker att kostnaderna för drivning i olika form av metod borde kunnat visas exakt på krona/m³, verkade väldigt svepande ungefär.....

Användarvisningsbild

Jl2  
Sundhult skrev:
När man tittar rent historiskt på hur skogen brukats och mekaniserats så slås jag över under hur kort tid engrepsskördaren faktiskt använts, och att mycket av skogen som anpassat till maskinerna och inte maskinerna efter skogens förutsättningar.

Detta var något jag hoppades på, att skogen som vi brukar den i dag, var anpassad efter de maskiner som vi använder oss av. Att det fanns andra sätt att bruka skogen och fortfarande ha nästan samma tillväxt i den.

Men ju mer jag läste på, tittade i skogarna och reflekterade över resultatet, desto mer blev jag övertygad om att skogen inte var anpassad efter maskinerna utan snarare tvärtom.

Skogen, så som vi brukar den i dag genom trakthyggesbruk, är i alla fall som jag ser det anpassad för maximal tillväxt.
Där är trakthyggesbruk överlägset så länge man någorlunda lyckas med föryngringen.

Trakthyggesbruk, såsom vi bedriver det i dag, är antagligen inte det bästa för biologisk mångfald.
Det är inte heller det mest otimala för mig som gillar att jobba i skogen, som sköter allt motormanuellt. Det blir alldeles för stora åtgärder man måste utföra vid varje enskilt tillfälle.
Ändå har jag kommit till slutsatsen att i den största delen av min skog ska jag bedriva trakthyggesbruk, eventuellt prova på andra former på några små avdelningar där inte kalavverkning är det bästa.

Trots allt så är jag styrd av och har viljan att få en viss avkastning från skogen.

Tralsmo  
#863139 Ett mycket klokt å sansat inlägg av jl2 som ja absolut håller me om.

Ja har nu också tittat på bägge filmerna

Film nr2 tycker ja är bra å intressant. Alltid bra å uppdatera kunskap om den biologiska mångfalden å den ger ju en översiktsbild å man förstår att de mesta hänger ihop.

Film nr1 blir man ju bara deppad av för den tragglar ju bara på i samma felaktiga resonemang som vanligt.

Hur får man ihop film nr1 me film nr2?

Ja har haft å har en hel del såna där luckor (ofrivilliga) å dom stämmer inte me resonemanget i film nr1.
De kommer björk å under de kommer de gran å allt går långsamt som en snigel.

De som händer är ju att de blir björk som avvecklas å sen blir de gran allafall.
De man kan göra är ju att luckhugga lite varstans i beståndet å efter 40, 50 eller 100år så har man en blädning skog av vadå?
Jo gran.
Nu borde ju alla veta att gran passar inte överallt, eller?

Att de kommer andra lövträd i dom här luckorna har ja aldrig sett allafall.
Skulle de göra de så är ju frågan va tillväxten blir på sikt?
Den anar ja.

Ja ideerna flödar i huvet, dom flesta rätt pessimistiska men ja säger som jl2 "de får räcka me det här".

Användarvisningsbild

Lindveden  
Tralsmo skrev:Ett mycket klokt å sansat inlägg av jl2 som ja absolut håller me om.

Film nr2 tycker ja är bra å intressant. Alltid bra å uppdatera kunskap om den biologiska mångfalden å den ger ju en översiktsbild å man förstår att de mesta hänger ihop.

Film nr1 blir man ju bara deppad av för den tragglar ju bara på i samma felaktiga resonemang som vanligt.

Ja har haft å har en hel del såna där luckor (ofrivilliga) å dom stämmer inte me resonemanget i film nr1.

De som händer är ju att de blir björk som avvecklas å sen blir de gran allafall.
De man kan göra är ju att luckhugga lite varstans i beståndet å efter 40, 50 eller 100år så har man en blädning skog av vadå?
Jo gran.

Den anar ja.

Ja ideerna flödar i huvet, dom flesta rätt pessimistiska men ja säger som jl2 "de får räcka me det här".

Det finns ju idag en del olika metoder inom trakthyggesbruket som kan användas för att föryngra skogen,exv olika skärmställningar, luckhuggning,kanthuggning osv. Det finns ju alternativ om man inte vill avverka ett större stycke på en gång. "Verktygslådan" innehåller iallafall lite alternativ för att föryngra skogen på nytt 😉🌳🌲

Användarvisningsbild

Badger  
#863151 Jag hoppade till film nummer 4 nu. Inga nyheter första halvan.

I diskussionen efteråt lyftes dock på en del lite oväntade stenar. Om vi gick tillbaka från dagens avverkningsnivå till den som var för tio år sedan skulle allt vara frid och fröjd med klimatmålen. Har avverkningsvolymerna verkligen stigit så mycket? Och så slogs det fast att jämförelsen mellan kalhygge och skogsbrand är till största delen fel och ett missgrepp som inte bör användas. Och så besvarades en publikfråga om hur långt in på ett hygge Mykorrhizan når från träden i kantzonen. Svaret var ungefär hälften så långt ut som trädens höjd. Det väckte en fråga hos mig. Hur stor tillväxt har Mykorrhiza per år? Så jag frågade ChatGPT och fick svaret att det beror på många faktorer, men mellan 2-10 meter per år.

Tralsmo  
Lindveden skrev:
Tralsmo skrev:Ett mycket klokt å sansat inlägg av jl2 som ja absolut håller me om.

Jo gran.

Den anar ja.

Det finns ju idag en del olika metoder inom trakthyggesbruket som kan användas för att föryngra skogen,exv olika skärmställningar, luckhuggning,kanthuggning osv. Det finns ju alternativ om man inte vill avverka ett större stycke på en gång. "Verktygslådan" innehåller iallafall lite alternativ för att föryngra skogen på nytt 😉🌳🌲

De har du alldeles rätt i lindveden.

De ja inte gillar är ju att de kallas hyggesfritt när de egentligen inte är de

Kompromissen i skogsbruket står ju mellan ekonomi, biologisk mångfald samt klimatpåverkan.

De där me klimatpåverkan har ja ju lämnat som ja redan nämnt. Praktik å teori me de verkar inte funka.
Då tänker ja ju mest på hur de går å globalt komma överens

När de gäller biologisk mångfald är ja mer optimistisk men då får ju dom klåfingriga miljömupparna låta bli å kostnadsfritt konfiskera skogen.

Sen tror ju ja att certifierings steget (om de följs) är ett bra steg.

Angående timmer ställning som lämnas tilsl under beståndet har kommit opp är inte riktigt min definition på hyggesfritt. Å inte vet ja om de ger nån särskild mer biologisk mångfald annat än att rötterna kommer närmare varandra (mycel).

Såvitt ja kan se så växer ju skog hyfsat bra där de aldrig varit skog förut.
Förutsatt att de blir en ordentlig föryngring förståss

Ja nu är batteriet slut i telefonen.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#863165 Tycker tyvärr att diskussionen idag handlar nästan uteslutande om den "gamla" skogen som nåt slutavverkningsålder o hur viktigt det e o bruka den iallafall från förståsigpåare o olika miljörörelsen, den gamla skogen ser ju ut som den gör det går ju inte o ändra på det nu.
Har aldrig hört nån som helst diskussion om skogen o skötsel utav den i unga åldrar från miljörörelsen o dylika personer. Det är väl i röjning/gallring stadiet som man kan forma skogen till den skog som den slutligen blir om sisådär 100 år.

Användarvisningsbild

Badger  
#863170 Den absoluta merparten av den skogen vi har ser ut som den gör för att någon brukat den på ett visst vis. All skog kan bli vild gammelskog. Det är bara en fråga om tid. Om det nu är det man vill. Det sades något intressant i panelen i film fyra om att vi kanske borde ändra på begreppet och inte tänka på restaurering som att återskapa skogen som den såg ut på 1600talet och i stället se det som prestaurering. Alltså att försöka göra åtgärder nu som kan gynna mångfald och skapa en framtida skog som tillgodoser flera värden än ett.

Jodå, det är ofta miljörörelsen pratar om även yngre skog och skogsskötsel. De är ganska unisont av åsikten att det är bäst om naturen får sköta det helt själv utan vår inblandning så att det blir vildmark.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev:Jodå, det är ofta miljörörelsen pratar om även yngre skog och skogsskötsel. De är ganska unisont av åsikten att det är bäst om naturen får sköta det helt själv utan vår inblandning så att det blir vildmark.

Jo men då handlar det ju inte om o bruka nåt överhuvudtaget från deras sida. Dom kan ju aldrig presentera några vettiga förslag utan o komma me egna personliga åsikter o utan några som helst vetenskapliga bevis

isteskog  
#863175 Enligt min mening så finns det bara två huvudlinjer när det gäller skötsel av skog för virkesproduktion: Trakthyggesbruk (där räknas skärmar små och kanthuggningar in) Gallring, där räknas främst blädning och sen alla andra svammelsurieskötselmetoder in (plockhuggning är den ena bland många) Att Skogsstyrelsen definierar hyggesfritt som skötselmetod är bara för att blidka en miljörörelse som inget kan om skogen..... 🤪

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).