Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

145 inlägg 26323 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

Badger  
#859492Verkar som att medlemmarna baxar fram sina föreningar till att acceptera hyggesfritt.

https://sverigesradio.se/artikel/skogsa ... randringar

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... utbud.html

TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt och skogsägarföreningarna?

Elis76  
#859495Det är väl upp till var och en att göra som man behagar utan att någon behöver skriva en på näsan. 🌳 🌲

Användarvisningsbild

Badger  
#859513Ja så borde det vara, men det är många som vill vara med och bestämma över skogsägare.

TS

Axl  
#859535Jag stör mig på begreppet naturnära skogsbruk. Undrar om Jensen varit tillbaka och utvärderat några av de första objekten han sålt rådgivning på och hur det ser ut idag?

Användarvisningsbild

Badger  
#859541Jo. Det är sällan vi får se hur det gått efter olika rådgivningar. Jag tolkar det som att Martin skämdes för sina första råd i karriären och ändrade inriktning.

TS

Axl  
#859542Jag menade under tiden han jobbat med hyggesfritt

Axl  
#859545Det blir intressant att se hur beståndet som hon står i på bilden i Sverigesradio inslaget utvecklar sig. Inte många plantor på väg än.

WarPeter  
#859549Jag måste nog säga att jag i huvudsak ser positivt på det. Södra är en medlemsförening och skall erbjuda de tjänsterna som medlemmarna efterfrågar även om det kanske inte är optimalt för deras massaindustri.

Sen är min förhoppning att ju om fler gör det frivilligt så minskar kanske trycket på att de som inte vill, tvingas till det.

Användarvisningsbild

Badger  
Axl skrev:Jag menade under tiden han jobbat med hyggesfritt

Jag är intresserad av hur alla sorters metoder fungerar eller inte fungerar.

TS

maltex  
#859554Jentzen kommer aldrig att erkänna att han sysslar med en uppskalad variant av bonnblädning(bonnhuggning) kryddad med grönt fluff. Fast tidigast framåt 2050-2060 borde man se resultat av hans filosofi,men då kan ju tiden också gjort sitt till.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Axl skrev:Jag stör mig på begreppet naturnära skogsbruk.

Det är EU komisionen som uppfann begreppet 'closer to the nature' och det är det som faktiskt gäller redan nu.
Tycker översättningen låter som överdrivet, så undrar inte om begreppet medvetet missbrukas.

😀 Meningen är att naturliga förutsättningar ska utnyttjas i skogbruket, och därigenom minska oönskat påverka i naturen.
Den som byter trakthyggesbruk mot hyggesfritt var det är olämpligt, följer alltså inte själva prinsipen i naturnära skogsbruk.

Användarvisningsbild

Lindveden  
HannuRöj skrev:

Det är EU komisionen som uppfann begreppet 'closer to the nature' och det är det som faktiskt gäller redan nu.
Tycker översättningen låter som överdrivet, så undrar inte om begreppet medvetet missbrukas.

😀 Meningen är att naturliga förutsättningar ska utnyttjas i skogbruket, och därigenom minska oönskat påverka i naturen.
Den som byter trakthyggesbruk mot hyggesfritt var det är olämpligt, följer alltså inte själva prinsipen i naturnära skogsbruk.

Så var går skillnaden mellan trakthyggesbruk och "hyggesfritt" är frågan? En timmer ställning alt en fröträd ställning av tex tall går den som såkallat "hyggesfritt" idag då? Som senare successivt avvecklas när ungskog kommer underifrån. Eller en gallrad lövskog me inslag ex gran som kommer underifrån?
När föll dom här momenten ur begreppet trakthyggesbruk isåfall?
Senast redigerad av Lindveden lör 26 okt 2024, 07:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
WarPeter skrev:Jag måste nog säga att jag i huvudsak ser positivt på det. Södra är en medlemsförening och skall erbjuda de tjänsterna som medlemmarna efterfrågar även om det kanske inte är optimalt för deras massaindustri.

Sen är min förhoppning att ju om fler gör det frivilligt så minskar kanske trycket på att de som inte vill, tvingas till det.

Helt rätt.👍 Det är kund och medlem som bestämmer och de är inte skyldiga att förklara varför har de valt som valt.

Vad det blir frivillighet, i bästa fall går det presis så.
Jag är dock mycket tveksam om det aldrig räcker. Certifiering följer en steg efter detta utväckling, så det lanseras som en ny normal för alla.

Vi tar jordbruk- och ffa miljöstödet som eksemplet. Nya åtgärderna är alltid frivilliga, och man får betalt det. Om några år kommer nästa period och då tvångs alla med och åtgärderna betalas inte längre.

Axl  
Badger skrev:
Axl skrev:Jag menade under tiden han jobbat med hyggesfritt

Jag är intresserad av hur alla sorters metoder fungerar eller inte fungerar.

Det är bra! Jag är också intresserad men det är lättare att hitta skog som drivits med trakthyggen under lång tid än med de hyggesfria metoderna. Jag var med på en dag i Tiveden och tittade på hyggesfritt men där var alla åtgärder nygjorda. Det blir ju mer intressant ju längre tid som gått, kommer det bli som dom tänker sig?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Lindveden skrev:
HannuRöj skrev:

Så var går skillnaden mellan trakthyggesbruk och "hyggesfritt" är frågan? En timmer ställning alt en fröträd ställning av tex tall går den som såkallat "hyggesfritt" idag då? Som senare successivt avvecklas när ungskog kommer underifrån. Eller en gallrad lövskog me inslag ex gran som kommer underifrån?
När föll dom här momenten ur begreppet trakthyggesbruk isåfall?

Det är väl varje medlemsland som får byta prinsipen i form av siffror ganska fritt.
När det gäller, var går gränsen alltså. 🤔

Redan nu ska enlingt PEFC lämnas 20 st stora träd och ett antal oröjda områden.
Tror det t o m kan ses som naturnärä i den meningen som EU säger. Det är min åsikt enligt det vad jag har läst om detta.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).