Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädningsbruk, hyggesfritt och skogsbruksplaner

8 inlägg 1438 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blädningsbruk, hyggesfritt och skogsbruksplaner

Lars Lundqvist SLU  
#842723 Det kom några frågor till mig av en som läst min handbok. Eftersom det var bra frågor så lämnar jag svaret öppet den här vägen.

"1: I en fullskiktad granskog där man tillämpar nån slags blädning hur definieras ett sånt skogsområde i en skogsbruksplan exempelvis? Eller skrivs det nån slags egen "rubrik" på just sådana bestånd?"

Det man måste komma ihåg är att de huggningsklasser som används i dagens skogsbruksplaner är helt knutna till trakthyggesbruk. Vid blädningsbruk finns ju inte de åtgärder som finns i trakthyggesbruk utan bara "blädning". Det betyder att bestånd som ska skötas med blädningsbruk måste markeras som just detta och få en egen åtgärdsklass – blädning. Det betyder också att begrepp som beståndsålder, grundyta stamantal och övre höjd blir irrelevanta.

"2: Det finns vissa markägare o personer som omhuldar det nya "hyggesfria" skogsbruket men till frågan hur ser det ut på en sån skogsbruksplan exempelvis?
När man har en massa mikrohyggen inne i skogarna alt självföryngrade små ytor i skogarna. Det måste ju va svårt för nån planläggare att reda ut hur allt ska delas in o klassas om man har flera såna " bestånd" inne i bestånden så att säga.
"

Den som väljer att göra mikrohyggen, det Skogsstyrelsen kallar luckor dvs hyggen mindre än 0,25 ha, hamnar så småningom i problemet att dessa mikrobestånd måste skötas på något planerat sätt och eftersom den föryngring/ungskog som växer upp på mikrohyggena blir lika enskiktad som på ett större hygge så måste den skötas med trakthyggesbruk. Enda sättet att få överblick är då att låta alla dessa mikrobestånd bli egna avdelningar i skogsbruksplanen, med tillhörande data, huggningsklasser och åtgärdsförslag.

TS

Re: Blädningsbruk, hyggesfritt och skogsbruksplaner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842738 Eller också så får planeraren göra som man sett ibland. Skriva: G1 varierande bestånd, luckigt, olikåldrigt. Ta ett grovt snitt på åldern och skynda sig därifrån.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#842839 Jag är ingen expert på program för att hantera skogsbruksplaner.
Men ser en huggningsklass "G2 äldre gallringsskog" skog som uppnått slutavverkningsålder men där nästa lämpliga åtgärd är gallring.
Den klassen finns i e-skog, Norra Skogs planer och PC skog. Kanske en branschstandard.
För e-skog går det ha flera "lager" för samma avdelning. Passar för tallskog med skärm och kommande utglesningar, rimligen passar flera lager inte för blädning i granskog.
För succesiv utglesning i tallskog skulle jag använda flera skikt för samma avdelning. Luckor uppstår ju inte lika planerat som "metoden" luckhuggning.
Skall fråga Norra skog om deras planer kan hantera flera skikt för samma avdelning.

Oavsett blädning eller annan metod vill jag gärna ha tillväxten per år i planen och att planera in nästa åtgärd i tid går ju oavsett. Sen kanske men för vänta 5 år till.
Utgår från mina behov till en digital plan som uppdateras vart år fram till att den behöver revideras.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#842850 Om det går att ha de fem skikten jag har i min handbok, H0-H4, så skulle det lösa en del. Ännu bättre vore en huggningsklass ”Blädningsskog” eller ”Fullskiktad skog” när alla fem skinten finns på rätt sätt.

TS

Chainsaw Charlie  
#842871 I PCSkog går det att ha upp till fem skikt:
Huvudskikt (det normala)
Överståndare
Skärm
Underväxt
Annat

Men sen måste det sättas en ålder och volym på varje och det är inte helt lätt när gränserna är flytande. Huvudskiktet måste ha en huggningsklass i vilket fall. S3 är väl lämplig, får men bör inte slutavverkas.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#842880 Det borde kompletteras med minst en ny huggningsklass, typ BB för Blädningsbruk.
Vem vet, skiktningsklasser kanske införs så småningom nu när jag definierat lite fler beståndsformer? Då skulle det gå att ha det som en egen kolumn i planen, så man får med även de bestånd som ska omföras från exv djupskiktade till fullskiktade.

TS

Chainsaw Charlie  
#842885 B1 och B2 i så fall för att följa övriga huggningsklasser.
B1=Ännu ej fullskiktad skog (djupskiktad) som i framtiden sköts genom blädning?
B2=Fullskiktad skog som sköts genom blädning?

Svendufva  
Chainsaw Charlie skrev:I PCSkog går det att ha upp till fem skikt:
Huvudskikt (det normala)
Överståndare
Skärm
Underväxt
Annat

Men sen måste det sättas en ålder och volym på varje och det är inte helt lätt när gränserna är flytande. Huvudskiktet måste ha en huggningsklass i vilket fall. S3 är väl lämplig, får men bör inte slutavverkas.

Om du t.ex använder dig av Arboreal Skog vid skogsuppskattningen så borde det gå hyfsat bra att dela in beståndet i olika skikt beroende på diameter och uppskattad medelhöjd inom varje skikt.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).