Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 20167 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Jag håller inte med dig ang. långlivade produkter och lite tråkigt att du inte verkat läst

Det jag påpekade var att ni lyfter fram svensk skogsnäring som betydligt sämre än den i andra länder, vilket du inte kommenterar.

Fredrik Reuter skrev:Sedan är det ju så att vi inte forskar med våra texter, det är en dålig liknelse.

Återigen, du missade poängen, att låta andra läsa det man skrivit, innan det publiceras. Min och Jonas debattartikel i Altinget var granskad och kommenterad av en oberoende journalist från annat media och därefter modifierad av oss.
https://www.altinget.se/artikel/skogsst ... srapporten

Ni får beröm för en del av det ni gör från en del här inne, och negativ kritik för annat från andra här inne. För att utvecklas och bli bättre gäller det att ta till sig och fundera över den negativa kritiken, inte bara mota bort kritikerna genom att förklara/försvara sig.

Om ni tycker kritiken är oförtjänt, fundera över varför ni uppfattas som skogsbruksfientliga av en del, istället för att upprepa att ni inte är det.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Det jag påpekade var att ni lyfter fram svensk skogsnäring som betydligt sämre än den i andra länder, vilket du inte kommenterar.

Här är data från FAO, ref: https://www.fao.org/faostat/en/#data/FO

Jag har laddat ner denna data och valde länderna som exempel. Total rundved avser inhemsk industris förbrukning, alltså inkl. import. Oklart vilket m3-mått som FAO använder men det bör vara samma enhet för alla.

I långlivade produkter har jag valt att samla det som ger "poäng" i LULUCF:s HWP:

Sawnwood, coniferous
Sawnwood, non-coniferous all
Veneer sheets
Plywood
Particle board
OSB
Hardboard
MDF/HDF
Other fibreboard

Sverige och definitivt Finland står ut i diagrammen nedan. Enligt FAO så blir 21 % av den förbrukade rundveden till långlivade produkter i Sverige.

Användarvisningsbild

laguma  
#833457 Hur många poäng får man av LULUCF när man eldar kol och "hållbar" fossilgas med 30% verkningsgrad?
Det där säger ingenting om teknikhöjden i Svensk skogsindustri.

Alvarsson  
#833459 Och vad är det som säger om teknikhöjden i Svenskt skogsbruk?

Användarvisningsbild

Badger  
#833461 Det som verkligen står ut i diagrammen är Österrike. Har du några mer detaljer om Österrikes produktion Fredrik? Exporterar de ved som de inte gör långlivade produkter av eller hur kan de ha så stor andel?
Senast redigerad av Badger ons 21 feb 2024, 00:18, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Badger skrev:Det som verkligen står ut i diagrammen än Österrike. Har du några mer detaljer om Österrikes produktion Fredrik? Exporterar de ved som de inte gör långlivade produkter av eller hur kan de ha så stor andel?

Här är rådatan direkt från FAO:

AreaItemUnitValue
AustriaWood fuel, coniferousm33247734
AustriaWood fuel, non-coniferousm32175972
AustriaSawlogs and veneer logs, coniferousm310381586
AustriaSawlogs and veneer logs, non-coniferousm3329415
AustriaPulpwood, round and split, coniferous (production)m32575823
AustriaPulpwood, round and split, non-coniferous (production)m3647405
AustriaOther industrial roundwood, coniferous (production)m30
AustriaOther industrial roundwood, non-coniferous (production)m30
AustriaWood chips and particlesm33994200
AustriaWood residuesm33829400
AustriaSawnwood, coniferousm310104000
AustriaSawnwood, non-coniferous allm3238000
AustriaVeneer sheetsm37500
AustriaPlywoodm3131388
AustriaParticle boardm32280000
AustriaOSBm30
AustriaHardboardm354000
AustriaMDF/HDFm3416000
AustriaOther fibreboardm30
FinlandWood fuel, coniferousm34613147
FinlandWood fuel, non-coniferousm34772930
FinlandSawlogs and veneer logs, coniferousm324664398
FinlandSawlogs and veneer logs, non-coniferousm31037147
FinlandPulpwood, round and split, coniferous (production)m322751492
FinlandPulpwood, round and split, non-coniferous (production)m37798224
FinlandOther industrial roundwood, coniferous (production)m30
FinlandOther industrial roundwood, non-coniferous (production)m30
FinlandWood chips and particlesm39302541
FinlandWood residuesm35073112
FinlandSawnwood, coniferousm311200000
FinlandSawnwood, non-coniferous allm373000
FinlandVeneer sheetsm3184000
FinlandPlywoodm31110000
FinlandParticle boardm353594
FinlandOSBm30
FinlandHardboardm343610
FinlandMDF/HDFm30
FinlandOther fibreboardm30
GermanyWood fuel, coniferousm38833851
GermanyWood fuel, non-coniferousm313503770
GermanySawlogs and veneer logs, coniferousm341760742
GermanySawlogs and veneer logs, non-coniferousm32994976
GermanyPulpwood, round and split, coniferous (production)m310541107
GermanyPulpwood, round and split, non-coniferous (production)m31102993
GermanyOther industrial roundwood, coniferous (production)m3122893
GermanyOther industrial roundwood, non-coniferous (production)m311614
GermanyWood chips and particlesm311315436
GermanyWood residuesm34976648
GermanySawnwood, coniferousm324314052
GermanySawnwood, non-coniferous allm31027536
GermanyVeneer sheetsm3110049
GermanyPlywoodm384600
GermanyParticle boardm35526329
GermanyOSBm31163557
GermanyHardboardm30
GermanyMDF/HDFm33791548
GermanyOther fibreboardm31401968
PolandWood fuel, coniferousm33601000
PolandWood fuel, non-coniferousm33235000
PolandSawlogs and veneer logs, coniferousm315695000
PolandSawlogs and veneer logs, non-coniferousm32651000
PolandPulpwood, round and split, coniferous (production)m315395000
PolandPulpwood, round and split, non-coniferous (production)m33900000
PolandOther industrial roundwood, coniferous (production)m3563000
PolandOther industrial roundwood, non-coniferous (production)m331000
PolandWood chips and particlesm33050000
PolandWood residuesm37250000
PolandSawnwood, coniferousm34400000
PolandSawnwood, non-coniferous allm3450000
PolandVeneer sheetsm343000
PolandPlywoodm3525000
PolandParticle boardm34990000
PolandOSBm3810000
PolandHardboardm380000
PolandMDF/HDFm33400000
PolandOther fibreboardm32050000
SwedenWood fuel, coniferousm33000000
SwedenWood fuel, non-coniferousm33000000
SwedenSawlogs and veneer logs, coniferousm338100000
SwedenSawlogs and veneer logs, non-coniferousm3200000
SwedenPulpwood, round and split, coniferous (production)m327781595
SwedenPulpwood, round and split, non-coniferous (production)m34818405
SwedenOther industrial roundwood, coniferous (production)m3150000
SwedenOther industrial roundwood, non-coniferous (production)m3150000
SwedenWood chips and particlesm311723342
SwedenWood residuesm35706798
SwedenSawnwood, coniferousm318870000
SwedenSawnwood, non-coniferous allm3100000
SwedenVeneer sheetsm360000
SwedenPlywoodm390000
SwedenParticle boardm3636000
SwedenOSBm30
SwedenHardboardm30
SwedenMDF/HDFm30
SwedenOther fibreboardm30

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#833467 Österrike har få massabruk men en omfattande skivindustri med flera stora företag som t ex Egger och Kronospan. Eftersom det inte funnits en sulfatindustri som behövt sågverksflisen så har marknaden hittat andra vägar att använda den. Det innebär att man idag har företag som i vissa fall är världsledande på skivmaterial (främst spånskivor och MDF) och som har byggt upp ytterligare produktion i andra Europeiska länder.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833474 Torbjörn och Fredrik ni skriver ofta om olika produkter där ni räknat ut kubikmeter värdet genom att multiplicera antal kubik det går åt för att producera varan med produktens slutpris.
Ger den jämförelsen egentligen så mycket. Det säger kanske rätt så lite om hur mycket betalningsförmåga det finns till att ersätta skogsägaren med för råvaran.
OSB som ni ofta pratar om, är det egentligen så stort förädlingsvärde jämfört med att koka träden.
Det är bl.a. sådana frågor jag skulle vilja ha svar på.
Vad jag tycker om debatten om långlivade produkter hinner jag inte skriva om nu, fikan är slut.

Lindveden  
Torbjörn Johnsen skrev:Österrike har få massabruk men en omfattande skivindustri med flera stora företag som t ex Egger och Kronospan. Eftersom det inte funnits en sulfatindustri som behövt sågverksflisen så har marknaden hittat andra vägar att använda den. Det innebär att man idag har företag som i vissa fall är världsledande på skivmaterial (främst spånskivor och MDF) och som har byggt upp ytterligare produktion i andra Europeiska länder.

Österrike e väl i sin tur väldigt beroende utav rysk fossil gas för att driva sina industrier?
Har för mig att kanslern i Österrike har påtalat flera gånger att han inte vill sätta in mer sanktioner som drabbar importen av gas.
Våra industrier har väl i stort sett inget behov av rysk gas för att drivas, iallafall väldigt lite isåfall.

Hade det sett annorlunda ut om Österrike hade haft mer massabruk på förädlingskedjan?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Här är data från FAO, ref: https://www.fao.org/faostat/en/#data/FO

Jag har laddat ner denna data och valde länderna som exempel.

Det där är typisk "cherry picking", där man lyfter fram enstaka exempel som styrker ens åsikt. Världen är större än Europa.

Ni bedöms inte utifrån vad ni tänker eller innerst inne tycker, utan utifrån vad ni publicerar och skriver. Det är det jag har försökt förklara. Och eftersom ni uppenbarligen tycker att kritiken är orättvis hade en naturligare reaktion varit "oj, uppfattas vi så, det var illa, det kräver lite självrannsakan och eftertanke" istället för "ni har fel!".
Men strunt samma, antingen förstår ni verkligen inte alls vad jag skriver eller så är ni lika lättstötta (och långsinta?) som Badger.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:Österrike har få massabruk men en omfattande skivindustri med flera stora företag som t ex Egger och Kronospan. Eftersom det inte funnits en sulfatindustri som behövt sågverksflisen så har marknaden hittat andra vägar att använda den. Det innebär att man idag har företag som i vissa fall är världsledande på skivmaterial (främst spånskivor och MDF) och som har byggt upp ytterligare produktion i andra Europeiska länder.

Swedspan påstår själva att dom har Europas modernaste fabrik, en kompis till mig var konsult åt Ikea för 6-7 år sedan då var han med och utvecklade en ny spånskiva tillsammans med swedspan, han sa då att dom var världsledande inom tekniken.

r93  
jl skrev:Torbjörn och Fredrik ni skriver ofta om olika produkter där ni räknat ut kubikmeter värdet genom att multiplicera antal kubik det går åt för att producera varan med produktens slutpris.
Ger den jämförelsen egentligen så mycket. Det säger kanske rätt så lite om hur mycket betalningsförmåga det finns till att ersätta skogsägaren med för råvaran.
OSB som ni ofta pratar om, är det egentligen så stort förädlingsvärde jämfört med att koka träden.
Vad jag tycker om debatten om långlivade produkter hinner jag inte skriva om nu, fikan är slut.

Jämför med vad som kommer ur massabruken, kläder, disktrasor, alla tänkbara hygienprodukter, cellofan… jag glömmer säkert något, där kan vi prata teknik och utveckling.

OSB är ju rena u-landsprodukten.

Lindveden  
r93 skrev:
jl skrev:Torbjörn och Fredrik ni skriver ofta om olika produkter där ni räknat ut kubikmeter värdet genom att multiplicera antal kubik det går åt för att producera varan med produktens slutpris.

Jämför med vad som kommer ur massabruken, kläder, disktrasor, alla tänkbara hygienprodukter, cellofan… jag glömmer säkert något, där kan vi prata teknik och utveckling.

OSB är ju rena u-landsprodukten.

Ja säg va som inte kommer ur massabruken...och även restprodukter från massaindustrin kommer ju till användning av alla möjliga slags produkter oxå. O all forskning som pågår för o ta fram alla möjliga slags produkter från massaindustrin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833522 Som sagt var: Blanda fls och spån med lim kan de hållas med i Bangla Desh. Det funkar säkert med vilken skräpved som helst.

Lindveden  
Skogsola skrev:Som sagt var: Blanda fls och spån med lim kan de hållas med i Bangla Desh. Det funkar säkert med vilken skräpved som helst.

Ja o på sikt kanske en del träskivmaterial förekommer mindre o mindre,me tanke på bättre o hållfastare gipsskivor typ "Gyproc habito" när det gäller byggnation av alla möjliga byggen.
Visst det kommer nog finnas marknad för träskivor framöver men e tveksam om det e det skogsindustrin ska lägga krutet på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).