Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

247 inlägg 20161 visningar 20 följer Svara, dela mm...   

Re: Omfattande kritik mot svenskt skogsbruk

Lindveden  
Hodal skrev:
skogshare skrev:
jannee skrev:Den eventuella koldioxidupptagning svenskt skogsbruk har är ändå en fis i en påse jämfört med hur mycket metan som frigörs nu när tundran håller på att tina upp.
Det är däremot avskogningen i Amazonas och Sydostasien de stora effekterna på koldioxidökningen finns.
Svenskt skogsbruk eller inte är endast en piss i havet om ens det.
Herrarna och damerna i Bryssel hänger upp sig i petitesser.
Undrar egentligen om de i Bryssel är normalt funtade eller lobotomerade hela högen.
Snacka kan de, men det endast skit som kommer ur matintaget.
För övrigt är det bara bra med lite högre koldioxid i luften, skogen växer då nämligen bättre 👍

Det är inte ju bara det svenska skogsbruket, som måste bidra till största möjliga klimatnytta utan hela världens skogar/skogsbruk och förädling av skogsråvaran till långlivade, kollagrande och energismarta produkter. Samma behov av global ansats gäller t.ex. återställningen av våtmarker för att hindra utsläpp av växthusgaser. Även optimala, offensiva och defensiva insatser för att ersätta den fossila energin måste stimuleras / tvingas fram globalt. Här tror jag att bl.a. EU:s att kommande klimattullar och den allt hälsofarligare luften i tätbefolkade delar av bl.a. Kina och Indien kommer att leda till stora förändringar till det bättre. 

Däremot kan jag hålla med @jannee om att utsläppen av växthusgaser från bland annat tinande permafrostområden och allt vanligare megaskogsbränder utgör gigantiska problem som måste lösas/förebyggas. Finns någon i detta forum som har kunskaper och ev. förslag om hur det ska kunna ske?

Skogens upptag globalt är helt obetydligt jämfört med utsläppen, så inga långlivade produkter kommer att påverka koldioxidnivåerna över huvud taget. Varken svenskt eller globalt skogsbruk kan bidra med mer än falska förhoppningar och ursäkter för att fortsätta förbränna fossila bränslen. Det är lika bra att vi alla accepterar det så kan vi inrikta oss på andra åtgärder än koldioxidinlagring i skogen.

Låt mig förtydliga: jag är inte fotosyntesförnekare, men vi måste se proportionerna mellan fossila utsläpp och upptag i växande skog.

Bra inlägg 👍🌲🌳

Användarvisningsbild

skogshare  
Hodal skrev: Skogens upptag globalt är helt obetydligt jämfört med utsläppen, så inga långlivade produkter kommer att påverka koldioxidnivåerna över huvud taget. Varken svenskt eller globalt skogsbruk kan bidra med mer än falska förhoppningar och ursäkter för att fortsätta förbränna fossila bränslen. Det är lika bra att vi alla accepterar det så kan vi inrikta oss på andra åtgärder än koldioxidinlagring i skogen.

Låt mig förtydliga: jag är inte fotosyntesförnekare, men vi måste se proportionerna mellan fossila utsläpp och upptag i växande skog.

Skogen tar ju inte bara upp koldioxid och lagrar in kol utan ger också råvaran till de produkter som ersätter de produkter och verksamheter, som förorsakar de fossila utsläppen. Denna omställning måste påskyndas!

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hodal skrev:.... dessutom att använda blyhagel på fastmark närmare än 100 meter från våtmark eller vatten enligt ovan. Därtill får man inte heller bära med sig ammunition med blyhagel om man inte kan göra troligt att den ska användas vid jakt inom tillåtet område. Det är å andra sidan en så liten del av Sveriges yta som är mer än 100 meter från ett dike, surhål eller annat vatten eller våtmark att det för nästan alla jägare innebär ett totalt blyförbud.

De där 100 metrarna hade jag inte en aning om och det låter ju lite dumt. De som jagar på min mark har inte haft så mycket synpunkter på blyförbudet hittills och där finns gott om diken, surhål eller annat vatten eller våtmark 😥 .

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:Blyförbud i våtmarker är väl inte så dumt. Ett ämne som kan orsaka skador på nervsystemet hos både människor och djur är ju inte något som man bör sprida i naturen. En nackdel med förbudet är dock att man behöver vara lite försiktigare när man äter viltkött, blyhagel var ju faktiskt lite mjukare 😉 .

Det riktigt farliga blyet var det som fanns i bensinen. Fast bly verkar inte ha så stor påverkan , om det nu inte kommer väldigt snabbt i en något koncentrerad form.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#835792 Här kommer ytterligare en debattartikel om virkesbristen i svensk skog. Om att framför allt skogsbolagen har kört slut på sina avverkningsmogna skogar. Artikeln ligger i Altingen som normalt har betalvägg men är än så länge fri att läsa så vitt jag förstår:
https://www.altinget.se/miljo/artikel/a ... avverkning

Många indikationer tyder på att skogsindustrin har fått svår brist på tillgänglig inhemsk slutavverkningsskog. Huvudorsaken är att det är en stor skillnad mellan hur mycket virke det totalt finns i ett skogsbolags skogar och hur mycket som verkligen är tillgängligt för slutavverkning i närtid.

Jag la upp siffror från Skogsstyrelsen i en annan trådhäromdagen, där man kan se hur snabbt slutavverkningsåldern sjunkit i framför allt norra Norrland och i Svealand. Jag lägger upp den tabellen här igen och det är alltså min sammanställning med data från Skogsstyrelsen.se och inget som kommer från debattartikeln här ovan.

aho  
#835799 I princip all industri har under de senaste trettio åren gått mot att maximera flöden och minimera lager, så det är inte konstigt om även skogsindustrin påverkats i den riktningen. Skog man hugger och förädlar idag ger ett kassaflöde nu, att behålla den stående är att spekulera i framtida värdeändring.

Fram till för bara ett par år sedan så fanns ju även möjligheten importera i stora volymer till hyfsade priser.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835800 Att storbolagen har skövlat sina skogar är väl rätt tydligt.
Även om de nu hävdar motsatsen. Allt för att lunga aktieägarna.
På filmer från spec Norra Sverige så slutavverkas pinnskog som möjligen kan kallas gallringsskog!

Lindveden  
#835803 Hade vart intressant o se åldersfördelningen hos dom större bolagen,om dom har en "skev" åldersfördelning på sitt skogsinnehav. Att dom därför kunnat hugga mycke slutavverkning mogen skog genom åren?

Nån mer som e bättre insatt i ämnet kanske, Lundqvist-SLU kanske har koll?

wigge  
Lindveden skrev:Hade vart intressant o se åldersfördelningen hos dom större bolagen,om dom har en "skev" åldersfördelning på sitt skogsinnehav. Att dom därför kunnat hugga mycke slutavverkning mogen skog genom åren?

https://www.sveaskog.se/om-sveaskog/det ... ra-skogar/
Här finns data från Sveaskogs innehav.

Lindveden  
wigge skrev:
Lindveden skrev:Hade vart intressant o se åldersfördelningen hos dom större bolagen,om dom har en "skev" åldersfördelning på sitt skogsinnehav. Att dom därför kunnat hugga mycke slutavverkning mogen skog genom åren?

https://www.sveaskog.se/om-sveaskog/det ... ra-skogar/
Här finns data från Sveaskogs innehav.

Ja Sveaskog vet vi ju nästan att dom har över avverkat genom åren me sina korta omloppstider,det e väl därför dom har slagit ner på takten me slutavverkning o inte nån dum förklaring att det skulle bero på att Sveaskog skulle gå samerna tillmötes. Men artikeln belyser fler bolag förmodar ja väl?

Användarvisningsbild

skogshare  
aho skrev:I princip all industri har under de senaste trettio åren gått mot att maximera flöden och minimera lager, så det är inte konstigt om även skogsindustrin påverkats i den riktningen. Skog man hugger och förädlar idag ger ett kassaflöde nu, att behålla den stående är att spekulera i framtida värdeändring.

Fram till för bara ett par år sedan så fanns ju även möjligheten importera i stora volymer till hyfsade priser.

För att maximera kassaflödet kanske någon extremt resultatinriktad skogsdirektör en dag föreslår att nu hugger vi ner "hela skiten".

Tralsmo  
#835819 När man tittar på Sveaskogs åldersfördelning kan man ju bara konstatera att dom bajsat i de blå skåpet för ett tag framöver.

Som skogshare beskriver vore ju rätt huvudlöst av dom att göra.
Då blir de ju inget mer kassaflöde på ett bra tag ochså måste dom ju hitta på nåt vettigt å göra me pengarna.

gurka  
Tralsmo skrev:När man tittar på Sveaskogs åldersfördelning kan man ju bara konstatera att dom bajsat i de blå skåpet för ett tag framöver.

Om stort centralt och statligt inflytande ger en skogsskötselmodell som Sveaskogs, kan man undra hur de tänker som önskar en skötselmodell där centrala statliga beslut får ökat inflytande att detaljstyra hela Sveriges skogsbruk.

Har de som riktar "omfattande kritik mot svenskt skogsbruk" inte alls förstått vad det är som de kritiserar.......

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#835827 När jag gick igår o tittade på våra marker, med de ogallrade täta Tallbestånden med medelstam över 30 cm BHD. Så kan jag lugnt ligga kvar på sofflocket ett tag till. De som tror att jag kommer att få avverkningsförbud i framtiden på de 60+ Tallar vi har idag, oroar inte mig. Industrin måste omstrukturera så att sågverken kommer att kunna hantera dessa volymträd i en snar framtid o inte låta dom gå i massakokaren. Jag har 60+ Tallar som är bara drygt 70 år, så vad deras volym är när de når LSÅ för området, kan jag bara spekulera i. Jag är inte här då. Men de som ska erbjudas dessa träd i framtiden, ska veta vad de köper o behandla värdet därefter.
Alla delar för en ökad framtida tillväxt finns också där. Ökad nederbördsmängd, högre CO2 halt, längre växtperiod. Volym / areal var ordet ! Därför gallrar jag inte sönder mina bestånd. Volym o kvalitet kan bli en ökande faktor vad gäller lönsamhet i privatskogsbruket.
Sofflocket känns fortfarande mycket bekvämt, beroende på hur man bäddar !

Lindveden  
gurka skrev:
Tralsmo skrev:När man tittar på Sveaskogs åldersfördelning kan man ju bara konstatera att dom bajsat i de blå skåpet för ett tag framöver.

Om stort centralt och statligt inflytande ger en skogsskötselmodell som Sveaskogs, kan man undra hur de tänker som önskar en skötselmodell där centrala statliga beslut får ökat inflytande att detaljstyra hela Sveriges skogsbruk.

Har de som riktar "omfattande kritik mot svenskt skogsbruk" inte alls förstått vad det är som de kritiserar.......

En bra poäng där "gurka"👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).