mån 12 feb 2024, 00:26#832510Holistisk verkar vara ett populärt ord att använda sig av i dag, jag har en släkting som förespråkar holistisk homeopati. Hon är väldigt kritisk till modern läkarvetenskap och i synnerhet läkemedelsbolag.
Och vist jag kan också tycka att det ibland kan finnas motiverad kritik och förbättrings potential inom detta område liksom inom de flesta andra saker människan tar sig för.
Men när ordet holistiskt används stannar det ibland (i alla fall i mitt tycke) inte enbart vid en berättigad diskussion och kanske ett ändrat beteende, utan det kan spårar ut totalt.
Min släkting som är emot allt vad läkemedelsbolag heter, efter som dom bara är ute efter att tjäna pengar. Hon har köksskåpet fyllt med olika burkar innehållandes tabletter i olika former.
Lite nyfiken som jag är så googlar jag för att se vad det är, billiga är dom i alla fall inte. Kostar en halv förmögenhet och innehållet visar sig bestå mest av olika mineraler. Mineraler som man i dom flesta fall kan få i sig tillräckligt av genom att äta varierad kost. Dessutom hävdar läkarvetenskapen att man tar upp mineralerna mycket lättare genom maten än i tablettform. Men just det läkarvetenskapen litar hon inte på.
Sen kommer det hon är allra räddast för …..Strålning.
Och det använder den moderna läkarvetenskapen sig av. Så istället för att gå på den ordinerade röntgenundersökningen som hon naturligt vis avbokar, så läser hon sig till på diverse forum att man kan använda sig av värmekamera. Vilket hon snabbt bokar tid till,och detta till en inte helt obetydlig kostnad.Hon har även införskaffat en medaljong och ett bälte att ha runt bröstet som ska skydda mot strålning, inget hon ville säga vad det kostat med även det gick att få fram med googels hjälp.
Att åka bil med henne på vintern kan vara kalt, man får nämligen inte ha på stolsvärmen. Den avger strålning och inte ens jag som passagerare får ha den på, strålningen kan nämligen hoppa över till henne. Senast vi träffades tyckte hon att det var varmt och skönt där hon satt inomhus, jag brydde mig inte om att informera henne om att hon satt bredvid ett el elelement. Man ska inte oroa folk i onödan.
Slutligen är det den värsta sortens strålning, en strålning som hotar att påverka mänskligheten på dom hemskaste sätt, kanske till och med utrota den. Den strålningen heter 5G.
Vad som skiljer 4G strålning (för hon använder sig flitigt av mobilen) mot 5G har hon inte lyckats förklara för mig någorlunda vettigt, det har i och för sig ingen annan heller med den åsikten kunnat göra på ett för mig begripligt sätt.
Nog för att radiovågor kan vara skadligt, när jag läste radarteknik i skolan hävdade min lärare att dom grillade korv ibland genom att stoppa fram den på en pinne framför radarantennen.
Sant eller ej, men där framför radarn är det några helt andra effektnivåer än vad mobilen kan alstra.
Allt detta har min släkting kommit fram till efter att intressera sig för holistisk homeopati. Lite synd kan jag tycka att ordet holistiskt så ofta används på så extrema sätt, för att ha en så stor helhetssyn på saker och ting som möjligt, där olika forskningsområde och människor samarbetar för att komma fram till ett bra resultat är aldrig fel.