Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsägarmodell med brett helhetsperspektiv?

18 inlägg 7094 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skogsägarmodell med brett helhetsperspektiv?

Badger  
#832383Trakthygge eller plockhuggning?

Njae... lite av varje eller varken eller känner jag som vill sköta min skog både ekologiskt och ekonomiskt. Från Sundhultarn, via wikipedia för att slå upp ordet holistic management hittade jag något nytt (för mig) en skogsbruksrådgivning som säger sig ta ett helhetsgrepp från markens förutsättningar, riskanalyser, trädslagsval och skötsel ända bort till framtida produkters avsättning påverkan och totalekonomin? Har vi någon som jobbar så här i landet? Den rådgivaren skulle vara intressant att prata med.

https://www.holisticforestry.com/holist ... y-planning

Om ändringen: Rubrikändring för att styra in diskussionen mot tankar på helhetsanalys av skogsbruk och inte personliga övertygelser och livsstilar.

Senast redigerad av Badger mån 12 feb 2024, 09:02, redigerad totalt 2 gånger.

TS
Användarvisningsbild

Re: Jobbar någon med holistiskt skogsbruk i Sverige?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832392Kom inte det fram i tråden Hyggligt skogsbruk. Tar bra betalt för rådgivning som inte ger nånting.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832395Jag kan ge holistiska råd, vad vill du veta?

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832401Holistic Mangement som jag hänvisar till i vår senaste film på Youtube utgår från ramverket som Allan Savory över lång tid arbetat fram.

Han började med att applicera det på områden i Zambia för att vända ökenutbredningen, och där handlade det mycket om jordbruket och öka antalet betesdjur (Ja, fler djur beteende för att att få mindre öken ökenområden).

Det har gjort att Holstic Management blivit hårt knutet till jordbruket av många, på gott och ont.

Holistic Management så sätts flera delar samman och används som ett stöd för att ta beslut.
De tre huvudpunkterna som behöver ha balans är:
- Ekonomi
- Ekologi
- Människorna

De tre punkterna är individuell för varje person, beroende på varje persons sammanhang (kontext) utifrån individens mål.

Jag vill påstå att det inte går att att säga holistiskt skogsbruk när du tänker på Holistic Management, för de innefattar allt sunt kring dig och på en så djup nivå som "vad vill du med ditt liv".

Det finns bra processer för att bygga din egna holistiska kontext, det sammanhang, som kommer underlätta för dig att ta beslut.
Jag vill också påstå att det kommer göra dig modigare och du kommer märka att du fokusera och styr allt mer om vad du själv vill göra.

Så mitt råd är att vara lite försiktig att tala om holistiskt skogsbruk, och sikta mot att skapa en egen holistisk kontext utifrån Holistic Management.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832416Inlägget stärker mig i min uppfattning att "holistisk" är ett modeord för flumpellar.

Användarvisningsbild

Badger  
Sundhult skrev:H

Holistic Management så sätts flera delar samman och används som ett stöd för att ta beslut.
- Ekonomi
- Ekologi
- Människorna

De tre punkterna är individuell för varje person, beroende på varje persons sammanhang (kontext) utifrån individens mål.

Ok. Jag förstår hur du tänker att det är bäst för individen att räkna in hur man vill jobba och leva, men i det här fallet lägger jag den biten åt sidan. För mig är det lite för egoncentriskt.

För mig skulle det räcka med att analysera det som berör skogen och dess resultat som:
- Platsens förutsättningar (mark, vatten, historik, vilt, klimat)
- Resiliens (storm, eld, sjukdomar, svamp, vilt)
- Skötselmetoder
- Avverkningsmetoder
- Klimatpåverkan (både i skogen och som slutprodukter)
- Ekonomi
- Skogen som livsutrymme för djur, växter och svampar

TS

maltex  
#832475Väldigt många som sysslar med skogsbruk gör det nog med ett holistiskt perspektiv på nåt sätt-För holistisk är ju lika med helhet och det kan vara bra att se till det stora hela istället för att köra fast i detaljer.Holism är en filosofi där helheten blir större än summan av detaljerna,finns nog inslag av flum hos många som marknadsför sej som holistiska.Men många praktiserar någon form av holism men skiter i vad det kallas och ska man tolka in värderingar i ett synsätt skiter det nog sej rät så fort.

Användarvisningsbild

Badger  
#832479Det skulle vara väldigt intressant att ta del av de som arbetar med en helhet från ekosystem nivå och ut till produkt. Jag har inte haft förmånen att stöta på någon. Jag bryr mig inte heller om vad det heter. Jag är intresserad av en helhetssyn som väger in fler parametrar än dagens standardsvar. Personliga värderingarna ser jag som slutsteget i analysen där individen väljer hur mycket fokus som ska lägga på ekonomi, skötsel, mångafald, risk och så vidare...

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev: där individen väljer hur mycket fokus som ska lägga på ekonomi, skötsel, mångafald, risk och så vidare...

Precis alla gör ju på det viset.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832489Är det holistiskt att inte ha gran på tallmark?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#832497Ett bolag med både egen skog och egen industri hanterar både ekologi, ekonomi och människor, från skog till produkt. Men i ”holistiskt” brukar sånt som vinst vara bannlyst, trots att inkomst för en självverksam bygger på att det blir en vinst.

Så det är ett svårdefinierat begrepp. Vänd på resonemanget: Hur ser ett oholistiskt skogsbruk ut?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832506Finns en holistisk jordbrukare eller vad han ska kallas i min bygd. Hans holistiska får ska inte behöva hö på vintern utan klara sig på bete även i djup snö. Nu ska han sälja konsulttjänster till de som vill lära sig att bli lika holistiskt smarta som han. Det låter lite grann som Plockhugget och helst borde dåren låsas in.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832510Holistisk verkar vara ett populärt ord att använda sig av i dag, jag har en släkting som förespråkar holistisk homeopati. Hon är väldigt kritisk till modern läkarvetenskap och i synnerhet läkemedelsbolag.
Och vist jag kan också tycka att det ibland kan finnas motiverad kritik och förbättrings potential inom detta område liksom inom de flesta andra saker människan tar sig för.
Men när ordet holistiskt används stannar det ibland (i alla fall i mitt tycke) inte enbart vid en berättigad diskussion och kanske ett ändrat beteende, utan det kan spårar ut totalt.

Min släkting som är emot allt vad läkemedelsbolag heter, efter som dom bara är ute efter att tjäna pengar. Hon har köksskåpet fyllt med olika burkar innehållandes tabletter i olika former.
Lite nyfiken som jag är så googlar jag för att se vad det är, billiga är dom i alla fall inte. Kostar en halv förmögenhet och innehållet visar sig bestå mest av olika mineraler. Mineraler som man i dom flesta fall kan få i sig tillräckligt av genom att äta varierad kost. Dessutom hävdar läkarvetenskapen att man tar upp mineralerna mycket lättare genom maten än i tablettform. Men just det läkarvetenskapen litar hon inte på.

Sen kommer det hon är allra räddast för …..Strålning.
Och det använder den moderna läkarvetenskapen sig av. Så istället för att gå på den ordinerade röntgenundersökningen som hon naturligt vis avbokar, så läser hon sig till på diverse forum att man kan använda sig av värmekamera. Vilket hon snabbt bokar tid till,och detta till en inte helt obetydlig kostnad.Hon har även införskaffat en medaljong och ett bälte att ha runt bröstet som ska skydda mot strålning, inget hon ville säga vad det kostat med även det gick att få fram med googels hjälp.

Att åka bil med henne på vintern kan vara kalt, man får nämligen inte ha på stolsvärmen. Den avger strålning och inte ens jag som passagerare får ha den på, strålningen kan nämligen hoppa över till henne. Senast vi träffades tyckte hon att det var varmt och skönt där hon satt inomhus, jag brydde mig inte om att informera henne om att hon satt bredvid ett el elelement. Man ska inte oroa folk i onödan.

Slutligen är det den värsta sortens strålning, en strålning som hotar att påverka mänskligheten på dom hemskaste sätt, kanske till och med utrota den. Den strålningen heter 5G.
Vad som skiljer 4G strålning (för hon använder sig flitigt av mobilen) mot 5G har hon inte lyckats förklara för mig någorlunda vettigt, det har i och för sig ingen annan heller med den åsikten kunnat göra på ett för mig begripligt sätt.
Nog för att radiovågor kan vara skadligt, när jag läste radarteknik i skolan hävdade min lärare att dom grillade korv ibland genom att stoppa fram den på en pinne framför radarantennen.
Sant eller ej, men där framför radarn är det några helt andra effektnivåer än vad mobilen kan alstra.

Allt detta har min släkting kommit fram till efter att intressera sig för holistisk homeopati. Lite synd kan jag tycka att ordet holistiskt så ofta används på så extrema sätt, för att ha en så stor helhetssyn på saker och ting som möjligt, där olika forskningsområde och människor samarbetar för att komma fram till ett bra resultat är aldrig fel.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jl skrev:Holistisk verkar vara ett populärt ord att använda sig av i dag, jag har en släkting som förespråkar holistisk homeopati. Hon är väldigt kritisk till modern läkarvetenskap och i synnerhet läkemedelsbolag.
Och vist jag kan också tycka att det ibland kan finnas motiverad kritik och förbättrings potential inom detta område liksom inom de flesta andra saker människan tar sig för.
Men när ordet holistiskt används stannar det ibland (i alla fall i mitt tycke) inte enbart vid en berättigad diskussion och kanske ett ändrat beteende, utan det kan spårar ut totalt.

Min släkting som är emot allt vad läkemedelsbolag heter, efter som dom bara är ute efter att tjäna pengar. Hon har köksskåpet fyllt med olika burkar innehållandes tabletter i olika former.
Lite nyfiken som jag är så googlar jag för att se vad det är, billiga är dom i alla fall inte. Kostar en halv förmögenhet och innehållet visar sig bestå mest av olika mineraler. Mineraler som man i dom flesta fall kan få i sig tillräckligt av genom att äta varierad kost. Dessutom hävdar läkarvetenskapen att man tar upp mineralerna mycket lättare genom maten än i tablettform. Men just det läkarvetenskapen litar hon inte på.

Sen kommer det hon är allra räddast för …..Strålning.
Och det använder den moderna läkarvetenskapen sig av. Så istället för att gå på den ordinerade röntgenundersökningen som hon naturligt vis avbokar, så läser hon sig till på diverse forum att man kan använda sig av värmekamera. Vilket hon snabbt bokar tid till,och detta till en inte helt obetydlig kostnad.Hon har även införskaffat en medaljong och ett bälte att ha runt bröstet som ska skydda mot strålning, inget hon ville säga vad det kostat med även det gick att få fram med googels hjälp.

Att åka bil med henne på vintern kan vara kalt, man får nämligen inte ha på stolsvärmen. Den avger strålning och inte ens jag som passagerare får ha den på, strålningen kan nämligen hoppa över till henne. Senast vi träffades tyckte hon att det var varmt och skönt där hon satt inomhus, jag brydde mig inte om att informera henne om att hon satt bredvid ett el elelement. Man ska inte oroa folk i onödan.

Slutligen är det den värsta sortens strålning, en strålning som hotar att påverka mänskligheten på dom hemskaste sätt, kanske till och med utrota den. Den strålningen heter 5G.
Vad som skiljer 4G strålning (för hon använder sig flitigt av mobilen) mot 5G har hon inte lyckats förklara för mig någorlunda vettigt, det har i och för sig ingen annan heller med den åsikten kunnat göra på ett för mig begripligt sätt.
Nog för att radiovågor kan vara skadligt, när jag läste radarteknik i skolan hävdade min lärare att dom grillade korv ibland genom att stoppa fram den på en pinne framför radarantennen.
Sant eller ej, men där framför radarn är det några helt andra effektnivåer än vad mobilen kan alstra.

Allt detta har min släkting kommit fram till efter att intressera sig för holistisk homeopati. Lite synd kan jag tycka att ordet holistiskt så ofta används på så extrema sätt, för att ha en så stor helhetssyn på saker och ting som möjligt, där olika forskningsområde och människor samarbetar för att komma fram till ett bra resultat är aldrig fel.

Själv har jag en bekant som anlitar någon typ av ”holistisk veterinär” när hästarna blir sjuka, eller rättare sagt inbillat sjuka. Den holistiska veterinären för självklart ett samtal med hästarna där dessa beskriver sina symptom men även berättar om sina rädslor..😳 självklart så kostar detta bedrägeri en ansenlig summa men i verksamhetsbeskrivningen har ordet kostnad bytts ut mot ordet investering vilket för övrigt används i andra ”holistiska” sammanhang..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤣

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Sundhult skrev:H

- Ekonomi
- Ekologi
- Människorna

Ok. Jag förstår hur du tänker att det är bäst för individen att räkna in hur man vill jobba och leva, men i det här fallet lägger jag den biten åt sidan. För mig är det lite för egoncentriskt.

För mig skulle det räcka med att analysera det som berör skogen och dess resultat som:
- Platsens förutsättningar (mark, vatten, historik, vilt, klimat)
- Resiliens (storm, eld, sjukdomar, svamp, vilt)
- Skötselmetoder
- Avverkningsmetoder
- Klimatpåverkan (både i skogen och som slutprodukter)
- Ekonomi
- Skogen som livsutrymme för djur, växter och svampar

Du kan inte ta bort människan ur det du beskriver ovan. Vitsen med det beslutsstödet som Sundhult refererar till är att du ska ta beslut som du faktiskt har förmåga att genomföra. Med förmåga menas då både att ekonomin ska gå ihop och/eller att arbetsbelastningen för den som tagit sig an arbetet ska vara rimlig i förhållande till den kontext utföraren jobbar utefter.
Vi har folk på detta forumet som närmast sköter sin skog som en välvårdad park och har hur mycket tid som helst och helt saknar avkastningskrav och vi har dem som bedriver superrationellt skogsbruk, jobbar med likviditetsplaner ekonomiplanering och gärna skuldsätter sig för mer investeringar i skog. Inget av dem är fel på något sätt även om jag valt annorlunda.
Tar du bort människan ur planeringen så blir det ingen ''planering med helhetsperspektiv'' som man bör översätta holistic management till.

Man kan lätt avfärda holistic management som flum och det finns en hel del flummare som rör sig genom den världen men några av de mest drivna lantbrukarna jag känner jobbar med holistic management och de saknar verkligen inte fokus på ekonomi, snarare tvärt om.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).