Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Smalavverkning?

51 inlägg 9891 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smalavverkning?

Ove Lindberg  
#831115 På ett grannskifte föreslog jag 1999 vi hugger bort en remsa 30 meter bred och 500 meter lång mot nordöst. Ok sa grannen. Skogen var + 100 år. Blandskog gran och tall. Efter 5 år var föryngringen helt fantastig både av tall o gran. Därefter flyttades kanten ytterligare ca 30 meter sydväst,samma resultat. Nåväl ytterligare 5 år senare kom ett större skogsbolag dit. Jag påtalade att förflyttningen av föryngringshuggning inte skulle vara mer än 30 meter bred. Den blev ca 55 meter. 3 år senare blev jag tvungen att återbeskoga med plantering.i manshög kruståtel i den delen som låg 25 meter längst nordost. Halvskugga kan vara bra sa en gammal numera framliden skogsman till mig ovanstående föryngringsmetod. Marken ifråga ca g 26.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831116 Uno Wallmo, som nog är den i Sverige som ägnat mest tid åt att både fundera och tillämpa etappvis slutavverkning var noga med att öppningar skulle göras små på bördig mark och större på svag mark. Han relaterade oftast till den äldre skogens höjd, med halv, hel eller dubbel trädhöjd tvärs över, och att detta skulle gälla även när man utvidgar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831164 För den som är självverksam på en liten fastighet och vill göra kontinuerliga uttag så känns det betydligt trevligare än att fara runt och plocka det gottaste som i en annan tråd.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831171 Wallmo föredrog runda/ovala luckor som utvidgades med 3-4 års intervall, så hela beståndet (2-4 ha) avvecklades/föryngrades på max 15-20 år. Fördelen var att det uppväxande beståndet i framtiden kunde skötas som en enhet, trots den lite ojämna starten.

Det borde, som Skogsola skriver, funka för en självverksam skogsägare som vill sprida ut arbetet över en längre tid

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsola skrev:För den som är självverksam på en liten fastighet och vill göra kontinuerliga uttag så känns det betydligt trevligare än att fara runt och plocka det gottaste som i en annan tråd.

Ja. Det har lyfts tidigare. Att hugga i smala remsor ser jag inte som ett alternativ till plockhuggning utan en form av trakthygge som kan fungerar där det går att ta längre än 1 km långa band och göra det återkommande i steg om vart tionde år så man behöver ha ca 30 hektar sammanhängande skog i ett skifte för att det ska fungera. Med tillräckligt stor yta och egen maskin eller tillräckligt stor arbetsinsats för att hinna med att hugga så fungerar det säkert bra även för en självverksam.

TS

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Skogsola skrev:För den som är självverksam på en liten fastighet och vill göra kontinuerliga uttag så känns det betydligt trevligare än att fara runt och plocka det gottaste som i en annan tråd.

Ja. Det har lyfts tidigare. Att hugga i smala remsor ser jag inte som ett alternativ till plockhuggning utan en form av trakthygge som kan fungerar där det går att ta längre än 1 km långa band och göra det återkommande i steg om vart tionde år så man behöver ha ca 30 hektar sammanhängande skog i ett skifte för att det ska fungera. Med tillräckligt stor yta och egen maskin eller tillräckligt stor arbetsinsats för att hinna med att hugga så fungerar det säkert bra även för en självverksam.

Nu förstår jag inte dit argument, är helt med på att om man ska ha dit maskiner kan det vara bra med en lång remsa för att få lite större yta att avverka. Men som självverksam skulle det väl fungera lika bra med 100m långa remsor varje år. Då skulle man med lite tur med väder/vind och bra fröproduktion kunna föryngra 2-3 hektar på 10-15år.

Användarvisningsbild

Badger  
jl skrev:Nu förstår jag inte dit argument, är helt med på att om man ska ha dit maskiner kan det vara bra med en lång remsa för att få lite större yta att avverka. Men som självverksam skulle det väl fungera lika bra med 100m långa remsor varje år. Då skulle man med lite tur med väder/vind och bra fröproduktion kunna föryngra 2-3 hektar på 10-15år.

Ja, du har nog rätt i att det kan fungera om skogsägaren kan göra det själv och lösa det ekonomiskt på så sätt.

TS

Lindveden  
#831242 Passar väl bra hos dom skogsägare som har långsmala tegar då på fastigheten,typ 30-50 bredd o ca 1km långt 😉

Användarvisningsbild

Badger  
Lindveden skrev:Passar väl bra hos dom skogsägare som har långsmala tegar då på fastigheten,typ 30-50 bredd o ca 1km långt 😉

och som är helt fastgjutna i kalavverkningsmodellen ;)

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Att hugga i smala remsor ser jag inte som ett alternativ till plockhuggning utan en form av trakthygge

Det är en form av slutavverkning och därmed en del av trakthyggesbruk, såklart.
”Plockhuggning” är inte ett sätt att långsiktigt sköta skog utan ett kortsiktigt sätt att tjäna pengar.

#831250 Man behöver inte göra det så schematiskt. Har man 5 ha sammanhängande S2 skog så behöver man inte nödvändigtvis hugga det på en vecka eller på ett år. Man kan med fördel ta 10 år på sig och när man är klar så har man plantor på gång där man började,

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsola skrev:Man behöver inte göra det så schematiskt. Har man 5 ha sammanhängande S2 skog så behöver man inte nödvändigtvis hugga det på en vecka eller på ett år. Man kan med fördel ta 10 år på sig och när man är klar så har man plantor på gång där man började,

Jo, det kan vi små göra. Jag funderade mer teoretiskt om det skulle kunna vara ett alternativ för större fastigheter i klimatdebatten som kört fast i att hugga allt eller inget.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831276 Fast det gör man ju inte. Man sköter den uppväxande skogen med röjning och gallring och slutavverkar när omloppstiden är slut. På vilket sätt skulle det bli bättre om hyggena var extremt långsmala istället för mer cirkulära/kvadratiska?

#831278 Möjligen skulle det sticka mindre i ögonen på allmänheten intill tätorter. Är man utsatt för knätofsar kan det vara ett sätt att hålla föryngringsytorna under ett halvt hektar

Användarvisningsbild

svampbob  
#831282 Jag hittade denna kartbild från Arvidsjaur trakten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).