Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Betesdjur i skog på skogens villkor

17 inlägg 2223 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betesdjur i skog på skogens villkor

Badger  
jannee skrev:Något som jag lade särskilt märke till när vi hade ungboskapen på det nyplanterade var att de ALDRIG (vad jag kunnat upptäcka) trampade på någon planta, däremot var de noggranna med att putsa bort gräset, alltså en win win metod.
Den här rottickan och dess spridning får vi allt beskylla nutidens skogsskötsel.
Lösningen är, tror jag, blandskog och endast avverkning vintertid - ja som det gjordes förr 😀

Jag har samma observation från min skog. Mycket mer rotröta i granplanteringarna är i de blandade och blädade partierna. Dock har vi inte haft djur i skogen sedan 1950talet.

Re: Betesdjur i skog på skogens villkor

Torleif  
#829659 Jag har fått uppfattningen att granar ofta är innanruttna i skog som har varit betad och där jordmånen är mjuk och bördig. På stenig eller grusaktig botten eller i skog som inte har betats är det betydligt mindre rotröta.
Av den orsaken skulle jag aldrig låta djur beta i skog där det finns gran. Där det är stenigt eller grusaktigt finns ingenting att beta och där det är mjukt och bördigt verkar det bli rotröta av betandet.

Det här är bara en uppfattning som jag har fått när jag i åtskilliga år har huggit vindfällen i andras skog runtom i trakten. I början för att vi inte hade någon egen skog och numera för det egna skogsskiftet är litet så det behövs litet tillskott för att hållbart täcka behovet av ved och virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).