Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

60 inlägg 6373 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Badger  
JAndersson skrev: Men har inte sett någon "opartisk" forskning som visar på att plockhuggning ger ett bättre ekonomiskt resultat på sikt jämfört med mer beprövade metoder. Så är väll lite skeptisk, även om jag tycker att det är roligt att prova något nytt. Samtidigt vill jag ju lämna över en bra skog till min dotter när hon förhoppningsvis vill ta över efter mig om säg 30 - 40 år.

Opartiskt forskning om skog saknas i vårt land enligt den granskande journalistkåren. Hur gammal är dottern? Kanske låta henne vara med på ett hörn?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Opartiskt forskning om skog saknas i vårt land enligt den granskande journalistkåren.

Nej, det är bara en handfull journalister på framförallt DN som driver den tesen.

Användarvisningsbild

JAndersson  
Badger skrev:Hur gammal är dottern? Kanske låta henne vara med på ett hörn?

Dottern är 4,5 år så tror tyvärr inte hon kan hjälpa till med beslutet även om hon säkert har en åsikt 😀. Tänkte försöka involvera henne i besluten kring skogen när hon blir äldre, men hon behöver nog minst bli 15.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
JAndersson skrev:Men har inte sett någon "opartisk" forskning som visar på att plockhuggning ger ett bättre ekonomiskt resultat på sikt jämfört med mer beprövade metoder.

Ekonomin i skogsbruk är en intressant fråga, och det är ditt "på sikt" som gör det svårt. Hur lång sikt? Fem år? Tio år? Trettio år? Hundra år?

Det behövs ingen forskning för att visa att på 5-10 års sikt är det lönsammaste nästan alltid att avverka allt som går. Slutavverka det som går och höggallra hårt i resten. Pengar idag är alltid mer värt än pengar imorgon. Men om fastigheten ska säljas är det oftast bättre att ha så stort virkesförråd som möjligt. Fast om barn ska ta över så vill man förmodligen att skogen ska vara värd något när de tar över.

Att designa gallringar som ger bra netto idag är skitenkelt, så länge man struntar i hur den kvarvarande skogen ser ut. Men… "Som man bäddar får man ligga", eller som man säger här uppe när man fryser om händerna: ”Det är som att pissa i vanten. Det värmer för stunden…"

Användarvisningsbild

Badger  
#831306 Ja, 4,5 år är lite i tidigaste laget. 45 år är mer när de flesta får tycka till om föräldragården.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831311 Klipp ner rubbet. Sköt återväxt och röjning noga. Så har hon en bra pensionsförsäkring.

#831365 När hon blir 18 så köper du en röjsåg åt er var. Så får hon vara med och forma skogen.

Lindveden  
#831367 Va inne o läste lite på "hyggligt skogsbruk" lite o man blir nästan lite mörkrädd. Inga kostnader för varken skogsvård åtgärder eller gallring. Hur i helsefyr tror dom att det ska bli nåt utav föryngringen som kanske kommer upp i nån lucka om det inte röjs/gallras i dom. Det kommer ju bara bli långsmala rangliga pinnar till slut i beståndet när väl beståndet e helt avvecklad från den gamle skogen. Om det ens finns nån föryngring o tala om då förstås 🤔

#831382 Inget som de behöver bry sig i. Hugg det som ger stålar in. Stick en sedelbunt i näven på markägaren. Dra vidare till nästa offer. Journalister från asfaltdjungeln hjälper till med marknadsföringen. Inget nytt under solen. Sågverksbaronerna jobbade så för hundra år sedan medan bolagen med egen mark trakthögg och återplanterade.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831389 Ah, lite uppfriskande cynism! 👍 😀

Jag tror ordet "geschäft" passar bra in här.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831393 En av personerna som för ca 10 år sen var inblandad i liknande verksamhet tog då 1000 kr/tim för att i förväg stämpla en "hyggesfri" förstagallring i en ganska liten granplantering i södra Sverige. Skördarföraren klagade på att det blev en väldigt komplicerad (och därmed dyr) avverkning för att komma åt exakt bara de stämplade träden, eftersom den som stämplade inte hade ägnat det tekniska en tanke.
Att använda drönare och datoriserat trädval sänker antagligen kostnaden, men om inte trädvalsalgoritmen tar hänsyn till hur skördaren ska kunna arbeta effektivt så blir det sammantaget ändå väldigt mycket dyrare än en vanlig mekaniserad gallring, men det långsiktiga utfallet blir inte det minsta bättre. Alltså dyrare gallring utan tydliga vinster för markägaren.

Så "geschäft" är en bra sammanfattning.

Det är fascinerande att så många människor faller för idén om "trädskötsel", att sköta varje individuellt träd. För mig är det ungefär jämförbart med tanken att en bonde skulle fundera över varje liten 10 m2-fläck på en åker och försöka sköta den individuellt.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#831394 Haft första mötet med Hyggligt skogsbruk nu via telefon. Var ett trevligt samtal, de ville ha mer underlag för att kunna räkna på uppdraget. Så skickat över skogsbruksplanen m.m. så skulle de återkomma. Även skickat över kontaktuppgifterna till entreprenören som jag använt mig av tidigare. Var ett för litet område för att de skulle skicka upp någon av deras entreprenörer.

Försökte lyfta frågeställningarna från Lars, men fick väll inget klockrent svar, mycket av det som sades lät som om det var hämtat från deras hemsida. Men tydligen skall deras datormodell räkna på tillväxten på de träd som lämnats samt ta hänsyn till storleken på luckorna som blir så att det kan bli en naturlig föryngring. Skulle även ta hänsyn till risken för stormskador så att den blir så liten som möjligt. Som nämnts tidigare siktar det på ett första uttag på 40%.

Sen några kommentarer från mig gällande avdelningen. Den står hyfsat skyddad och en andra gallring är genomförd för rätt många år sedan, så min bedömning är att den är hyfsat stormfast. Bifogar en bild från kartan, är avdelning 70 vi pratar om.
1707211909_screenshot_20240206-100546.png

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:En av personerna som för ca 10 år sen var inblandad i liknande verksamhet tog då 1000 kr/tim för att i förväg stämpla en "hyggesfri" förstagallring i en ganska liten granplantering i södra Sverige. Skördarföraren klagade på att det blev en väldigt komplicerad (och därmed dyr) avverkning för att komma åt exakt bara de stämplade träden, eftersom den som stämplade inte hade ägnat det tekniska en tanke.
Att använda drönare och datoriserat trädval sänker antagligen kostnaden, men om inte trädvalsalgoritmen tar hänsyn till hur skördaren ska kunna arbeta effektivt så blir det sammantaget ändå väldigt mycket dyrare än en vanlig mekaniserad gallring, men det långsiktiga utfallet blir inte det minsta bättre. Alltså dyrare gallring utan tydliga vinster för markägaren.

Så "geschäft" är en bra sammanfattning.

Det är fascinerande att så många människor faller för idén om "trädskötsel", att sköta varje individuellt träd. För mig är det ungefär jämförbart med tanken att en bonde skulle fundera över varje liten 10 m2-fläck på en åker och försöka sköta den individuellt.

Ja alla som har suttit i en skördare i ett eftersatt bestånd och oröjt dessutom kan väl bara se det framför sig 😉

Lindveden  
#831398 Förlitar dom sig enbart på en dator modell hur skogen ska utvecklas i framtiden 🤔 . Låter diffust i mina öron iallafall

Användarvisningsbild

JAndersson  
#831402 Ja, allt är fortfarande väldigt diffust. Men tänker att det knappast kan skada att kolla på alternativa avverknings metoder innan man fattar ett beslut. Lönsamheten hittills har inte varit den bästa, dock uteslutande beroende på dåliga virkespriser. Själva drivningskostnaden är inget man kan klaga på är min bedömning utifrån vad jag läst mig till.

Sen så vill jag gärna ha kvar några tallar som är lätta att komma åt för att kunna såga upp för husbehov (har ett kedjesågverk). Så det är en av anledningarna till varför jag kollar på hyggesfria metoder. Sen låter det också bra att kunna sprida inkomsterna över tid. Är rätt skev åldersfördelning på min skog. Det mesta är gallringskog som är 60 - 70 år. Så hugger jag ner hela denna avdelning kommer det dröja kanske 20 år till nästa slutavverkning som ger pengar att tala om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).