Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Avverkningsanmälan för hyggesfritt?

26 inlägg 4731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan för hyggesfritt?

Badger  
#818703 Tack för inspel, mem när man följer förespråkarna för kontinuitetsbruket brukar det låta som att de bara tar ut de grövsta och värdefullaste träden. I ett fullskiktat bestånd låter det in mina örön som att de kanske bara plockar ut var tionde träd. Men om om det handlar om tall behöver de skapa lite större hyggen för att få återväxt. Så i fall de plockar enstaka behövs ingen anmälan men om det blir flera luckor med små avstånd behövs ansökan?

TS

maltex  
#818721 Vad folk säger och vad dom gör är olika saker,man kanske inte ska tolka allt alltför bokstavligt. Det är nog inte luckorna som skapar problemen utan vad som finns mellan dom. Grund tanken med hyggesfritt borde ju vara att ha skaplig växtlighet och inte glesa restbestånd.

Användarvisningsbild

Badger  
maltex skrev:Vad folk säger och vad dom gör är olika saker,man kanske inte ska tolka allt alltför bokstavligt. Det är nog inte luckorna som skapar problemen utan vad som finns mellan dom. Grund tanken med hyggesfritt borde ju vara att ha skaplig växtlighet och inte glesa restbestånd.

Ja så borde det vara, men tyvärr styrs vi ofta att adminsitrativa general och idealister som extremtolkar paragrafer och regler så jag känner att det är säkrast att hålla sig inom ramarna.

TS

Skogsöga  
#819709 I granskog är det väl inget problem eftersom man bör ha minst 200m3sk/ha kvar efter avverkning för att upprätthålla produktionen. Dessutom tar man ju de största/högsta träden och sänker beståndshöjden så volymkravet i §10 sjunker. Problemet är i tall- och lövbestånd där det behövs mycket ljus. Där måste man balansera på gränsen till §10. Ser möjligheten att slippa anmäla som en av fördelarna med hyggesfritt.

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsöga skrev:I granskog är det väl inget problem eftersom man bör ha minst 200m3sk/ha kvar efter avverkning för att upprätthålla produktionen. Dessutom tar man ju de största/högsta träden och sänker beståndshöjden så volymkravet i §10 sjunker. Problemet är i tall- och lövbestånd där det behövs mycket ljus. Där måste man balansera på gränsen till §10. Ser möjligheten att slippa anmäla som en av fördelarna med hyggesfritt.

Det var den delen jag också tyckte verkade intressante, men med de där olika paragraferna så kan det bli trixigt om man vill locka fram lite mer tall och löv. En möjlighet som jag ser är att ta det i bitar 0,5 ha per år och gradvis avverka sig fram till någon hyggesfri variant även för tall och löv.

TS

Skogsöga  
#819722 Man kan inte lägga lucka vid lucka med bara något år emellan, överstiger de 0,5 ha blir totalen anmälningspliktig. Frågan är hur långt den första luckan måste kommit innan man kan ta nästa. Hittar inget om det. Säkerställd föryngring, 1,3m, 2,5m eller mer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819723 Säkerställd föryngring har gällt hitintills.

Användarvisningsbild

Badger  
Skogsöga skrev:Man kan inte lägga lucka vid lucka med bara något år emellan, överstiger de 0,5 ha blir totalen anmälningspliktig. Frågan är hur långt den första luckan måste kommit innan man kan ta nästa. Hittar inget om det. Säkerställd föryngring, 1,3m, 2,5m eller mer?

Med tanke på att björk och tall kommer första åren så tänker jag att det inte behöver gå mer än ett par år innan man ser om luckan fylls.

TS

Skogsöga  
#819838 Ställde helt enkelt frågan till SKS kundtjänst. Detta blev svaret. Inte helt klart det heller, men en bit på väg.

"Tyvärr är det lite förvirring då hyggesfritt kan komma i flera former.

När behöver man anmäla?
Så länge man lämnar kvar tillräckligt med levande stående skogskubik för att komma över 10§ behövs ingen avverkningsanmälan. Det är också grunden vid så kallad Blädning (finns flera namn och varianter men som syftar till ungefär samma sak) och den metod som kanske ger mest intryck av fullskiktad skog. Vill man hugga ur så mycket att man hamnar under 10§ skall man avverkningsanmäla det om ytan är större än 0,5 ha. I det fallet ser man huggningen som en föryngringsmetod kallad succesiv urglesning eller naturlig föryngring under skärm. Då det är en föryngringsmetod förutsetts det också att där kommer ny skog. Om där inte kommer nya plantor kan man stödplantera. När där har etablerats nya plantor kan skärmen glesas ut till hälften av ”5§” för att sedan avvecklas då föryngringen nått en höjd på 2,5 m.

Luckhuggning
Det första man måste tänka på vid luckhuggning är att de inte blir så många luckor att man inom berört område hamnar under 5§. Hugger man ur för många luckor räknas det som om skogskontinuiteten är bruten. Vill man hugga en ny lucka i direkt anslutning till tidigare lucka får man vänta till att medelhöjden på träden i första luckan är minst 2,5 m. För att där inte skall bli ett större sammanhängande område med bara ungskog skall man lämna minst 25 träd (5 träd i äldellövskog) med minst 10 meters höjd. Till dessa räknas inte lämnade kantzoner eller liknande hänsyn. Dessa träd får avverkas först när föryngringen nått en medelhöjd på 10 meter. Samtidigt rekommenderas att man lämnar ca 10 träd per hektar som evighetsträd.

Jag anser att du har helt rätt att uppgifterna eller rekommendationerna kring ”alternativa” skogsbruksmetoder borde vara lättare att hitta. Jag kan skicka det som ett förbättringsförslag."

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819839 Undrar om de inte blandade äpplen och päron lite. Lagkraven för avverkningsanmälan vs SS definition av hyggesfritt är inte samma sak. Tex så är ett anmälningsfritt hygge 0,5 ha men ett hyggesfritt hygge är bara 0,25 ha

Användarvisningsbild

Badger  
#819845 Tack @Skogsöga det verkar som att så länge man lämnar kvar tillräckligt mycket enligt paragraferna så får man kalla metoden vad man vill.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).