SKOGSFORUM ARTIKEL 

Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sofflocksmodellen - video från en självsådd björkskog

45 inlägg 15051 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Re: Sofflocksmodellen - video från en självsådd björkskog

r93  
#810894 Har du egen skog @Svenduvfa ?

Svendufva  
#810900 Javisst. Vi har ägt skog i generationer.

Det gör till sakens natur att inga enskilda människor lever i så många hundra år som skulle krävas för att skaffa sig den empiriska kunskap som skulle krävas för att kunna uttala sig om skogsbruk och basera det på egna erfarenheter.

”Sunt förnuft” inom skogsbruk blir helt enkelt en anekdotisk bevisföring av typen ”detta fungerade för mig en gång, alltså är det så man bör göra”. Inget mer än så. Och därför dödar det också all konstruktiv debatt i frågan…

Just därför anser jag att det är att föredra att basera sina bedömningar på mer eller mindre avancerade tekniska analysverktyg och istället diskutera huruvida de aktuella ingångsvärdena, och de applicerade modellerna, kan simulera verkliga förhållanden.

I annat fall går man i samma fälla som de som påstår att hyggesfritt skogsbruk alltid ger en bättre ekonomi än trakthyggesbruk. Man kritiserar modellen, men kan själv inte påvisa att den egna ”tron” ger ett bättre resultat.

r93  
#810906 Men det är ju i princip omöjligt att veta vad som efterfrågas om 30-80 år, därför går man ju på det sunda förnuftet att tall och gran har vi alltid byggt med.

Hade jag kunnat se i framtiden hade jag istället för plantor köpt aktier i Apple, sedan sålt björkmassa nu.

Efter helgens besök på Ikea med tillhörande köp av ett gäng garderober så kan man konstatera att plastfolierad pappskiva med lite spån i är melodin just nu, imponerande att något så poröst kan vara så stabilt.

Möbler i massivträ tillhör nog historien, dels är det politiskt inkorrekt att hugga ner träd, dels bli det för dyrt.

Volym och fibrer är nog framtiden.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Svendufva skrev:Det gör till sakens natur att inga enskilda människor lever i så många hundra år som skulle krävas för att skaffa sig den empiriska kunskap som skulle krävas för att kunna uttala sig om skogsbruk och basera det på egna erfarenheter.

Det är ju därför vi har forskning och skolor, för att samla på sig den kunskap som finns och sprida vidare det som fungerar. Detta system fungerar mycket bättre än när man förr i tiden förde vidare kunskap från far/mor till son/dotter.

Sunt bondförnuft är nog bra men för att komma vidare från där man är behövs lite mer.

Svendufva  
r93 skrev:Men det är ju i princip omöjligt att veta vad som efterfrågas om 30-80 år, därför går man ju på det sunda förnuftet att tall och gran har vi alltid byggt med.
[...]

Det är ännu en av aha-upplevelserna från min utbildning, som kom till mig vid en exkursion med SCA där vi bl.a. diskuterade samebyar och contorta-bestånd. Man får inte glömma att det krävs en etablerad industri som kan ta hand om den träråvara vi odlar. Så även om det kan vara intressant och lockande med nya eller nygamla trädslag så krävs det många tusentals hektar av kommersiellt odlad mark med det aktuella trädslaget innan det kan vara intressant för industrin att bygga en såglinje eller förädla på annat sätt.

Ja, industrin talar mycket om att förädlad fiber är framtiden.

Användarvisningsbild

Sjögården  
th skrev:
Svendufva skrev:Det gör till sakens natur att inga enskilda människor lever i så många hundra år som skulle krävas för att skaffa sig den empiriska kunskap som skulle krävas för att kunna uttala sig om skogsbruk och basera det på egna erfarenheter.

Det är ju därför vi har forskning och skolor, för att samla på sig den kunskap som finns och sprida vidare det som fungerar. Detta system fungerar mycket bättre än när man förr i tiden förde vidare kunskap från far/mor till son/dotter.

Sunt bondförnuft är nog bra men för att komma vidare från där man är behövs lite mer.

Missförstå mig icke, forskning,utveckling och utbildning är viktig för en närings utveckling.
Skogsnäringen har och kommer ha ett stort behov av mycket av den varan både i skogsproduktionen och i den industriella utvecklingen.
Det är jag absolut inte kritisk till och försöker ta till mig vad jag kan av det som publiceras.
Vad jag reagerade på var egentligen vurmande för kortsiktiga ekonomiska kalkyler i en näring som är så långsiktig.
Och som dessutom ibland strider emot vad forskningen och erfarenheten visat om ett lönsamt och långsiktigt skogsbruk😉

Användarvisningsbild

Badger  
#810937 Intressant debatt om ekonomi och framtid. Det jag har lärt mig om skogsbruk från min far, hanses far, grannar i nejden och träffar med andra skogsägare är att skog är ett ekosystem och så komplext som det kan bli. Det finns inte en mark som är lik en annan, jordmån, näring, vindförhållande, vatten, djur och svamp påverkar ofta mycket mer än aktiva val och insatser. En grannes plantering gick utmärkt, grannens på andra sidan gränsmarkeringen blev ett totalt fiasko på grund av en enda kronhjort som fejade sönder den halvan av planteringen. Till synes samma mark, samma åtgärd, samma entreprenör... Så vetenskap i breda lag i all ära, vi behöver vara ödmjuka för att naturen styr utfallet väldigt mycket och att rätt skötselval på pappret kan bli en total katastrof ekonomiskt också.

När det gäller ekonomi så är det också ett vågspel. Vem kunde förutspå 2018 att nollräntan skulle ändras och virkespriset på björk stiga? Som det ser ut just nu lutar jag också åt att framtiden för björk och tall ser ljus ut med stigande medeltemperaturer och fler och längre torkperioder. Torkstress och granbarkborrar lockar inte heller till mer intensivodling av gran. För att tala finansspråk så ser jag min skog som en aktieportfölj. Det är högrisk att satsa allt på samma kort. Så jag ser allt fler fördelar i en varierad och blandad skog med olika trädslag i olika åldrar och mindre skiften av samma trädslag. Riskspridning. Kommer inte att bli en total jackpott, men å andra sidan inte heller en total katastrof modell Gudrun.

r93  
Svendufva skrev:
r93 skrev:Men det är ju i princip omöjligt att veta vad som efterfrågas om 30-80 år, därför går man ju på det sunda förnuftet att tall och gran har vi alltid byggt med.
[...]

Det är ännu en av aha-upplevelserna från min utbildning, som kom till mig vid en exkursion med SCA där vi bl.a. diskuterade samebyar och contorta-bestånd. Man får inte glömma att det krävs en etablerad industri som kan ta hand om den träråvara vi odlar. Så även om det kan vara intressant och lockande med nya eller nygamla trädslag så krävs det många tusentals hektar av kommersiellt odlad mark med det aktuella trädslaget innan det kan vara intressant för industrin att bygga en såglinje eller förädla på annat sätt.

Ja, industrin talar mycket om att förädlad fiber är framtiden.

Vi håller nog med varandra, fast jag förstår inte vad du menar med aha-upplevelse?

Att vi byggt hus av tall å gran sen urminnes tider är väl inte en aha-upplevelse?

Raka fina stammar utan kvist.

r93  
#810952 Jag håller med Badger, jag försöker se skogen som en långsiktig aktieportfölj och sprida riskerna, ekonomiskt sett så gör jag fel på många sätt, men en sak har jag lärt mig och det är att tiderna förändras, trender är för det mesta dumt att hoppa på, hade jag följt Skogsbruksplanen när jag köpte ut syrran från fastigheten hade jag inte varit certifierad idag, allt löv skulle bort pronto!

Eftersom jag är väldigt jaktintresserad så har jag åtskilliga hektar där jag prioriterar att viltet ska ha mat och gömsle framför att producera timmer, på andra ställen har jag planterat igen gammal åkermark för att producera maximalt med gran och tall.

Än så länge är vi ganska fria vad vi vill göra med vår mark, vilket jag hoppas ska fortsätta, men sätter eu klorna i det svenska privatskogsbruket då kan vi mindre ägare hälsa hem, precis vad som hände med småbönderna.

Som jag har skrivit innan, det är lättare att hålla koll på 3000 skogsägare än 300000.

Likaså är det ganska kul att söka här på forumet så ser man att allt går i cykler, och det är inte lätt att tajma rätt, 2008 var energin väldig het, som nu, 2011-12 var det stendött och folk blev inte av med groten.

simon.91  
#811001 Analysverktyg är väll just verktyg, något att använda med förnuft.

Dessa är säkert bäst i genomsnitt, men vill man göra ”rätt” varje gång behöver man nog ifrågasätta både verktygen, och släktens nedärvda kunskaper.

Jag misstänker att vad som är rätt, ändras med förutsättningarna, vilka även något så trögrörligt som skogen är slav under. 👍 🌲

Användarvisningsbild

Badger  
simon.91 skrev:Analysverktyg är väll just verktyg, något att använda med förnuft.

Dessa är säkert bäst i genomsnitt, men vill man göra ”rätt” varje gång behöver man nog ifrågasätta både verktygen, och släktens nedärvda kunskaper.

Jag misstänker att vad som är rätt, ändras med förutsättningarna, vilka även något så trögrörligt som skogen är slav under. 👍 🌲

Ja, man måste vara medveten om att alla erfarenheter och alla analysmodeller och teorier bygger på vissa förutsättningar. Nu börjar en del analysmodeller inkludera möjligheter att simulera utfall om klimatet ökar ett antal grader.

Användarvisningsbild

Sjögården  
1700067572_img_2649.png
1700067573_img_2650.png
1700067573_img_2652.png
1700067573_img_2651.png
Skickar ett par bilder tagna av Google från landsvägen 2011 resp 2023.
Exakt samma platser på ett hygge på 7,6 ha med bonitet mellan T 18 och vid bilden G 32.
Imponerade tillväxt på Södraplantan. Röjt andra gången 2020.
Landskapet förändras fort..😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
1700129350_img_2655.png
Bilden tagen av Google hos min närmaste granne som praktiserat låtgåmetoden i minst 20år. Hugget 2012 och bilden tagen 2023.
Jämförbart i övrigt vad gäller bonitet.
Alla modeller för skötseln är möjliga😉

hans.w  
#823608 Jag har bestånd av 20-25 årig självföryngrad björk på relativt bördig mark mitt i Sverige några mil från kusten och 225-275 m.ö.h.
Fram till för några år sedan var jag ganska nöjd trots att det borde ha röjts. Det gick enkelt att ta ut lätthanterlig björkved i stora mängder och granen kom upp under skärmen.
Sedan dök mätarlarverna upp och det varade några år. Fläckvis fick dom död på stora mängder av de högsta björkarna.
Efter det var det dags för några år med blötsnö och vind, samtidigt. Mängder av björkar blev till pilbågar med stora isiga snöklumpar i topparna.
Mellan blötsnön kom det massor av kall snö som tyngde ned allt ännu mer och mångra granar på väg upp blev rejält nedtryckta och kan aldrig hämta sig.
Det finns mycket rönn här också och dom böjer sig ned över mindre granar i stora knippen.
Hoppet nu står till att de starkaste individerna som klarat sig skjuter fart och blir grova.
Pilbågarna försöker jag kapa ned så att de inte tar näring till ingen nytta. Men dom är bra tråkiga att frakta hem till vedbacken.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#823612 Intressant tråd och många kloka kommentarer.

Nuvärdekalkyler har absolut ett värde och en funktion, i en del sammanhang. Men en grundförutsättning är att det är rimliga tidshorisonter så att de värden man stoppar in är rimligt pålitliga. Det gör att kalkyler som sträcker sig över flera decennier oftast är helt meningslösa. Jämför avverkningsteknik och -kostnader idag med 1970. Ser ni många likheter? Eller prislistor från 1970 och från idag?

Syftet med nuvärdekalkyler är inte att avgöra om investeringar är lönsamma sett över tidsspann som sträcker sig över halvsekel eller mer. Men de är bra när man ska jämföra två olika alternativ över relativt kort tid, exv gallringsprogram.

En del använder nuvärdekalkyler för att bevisa att skogsbruk inte är lönsamt - nuvärdet blir ju ofta negativt om man räknar från plantering idag till slutavverkning om ett sekel. Och om ni räknar tillbaka virkesvärdet vid en slutavverkning idag, bakåt till beståndsanläggningen på 1920-30-tal så blir det kanske olönsamt. Men när ni slutavverkar spelar ju tidigare kostnader ingen roll. Er slutavverkning lönar sig idag och alltså lönar sig ert skogsbruk.

Sen när det gäller alla era exempel på fantastiska bestånd som nästan producerar som eukalyptus i Brasilien så … blir jag misstänksam mot era mätvärden. För den som vill övertyga sig själv om att det hen gör är det rätta spelar det såklart ingen roll om mätvärdena stämmer eller ej, men när ni försöker övertyga andra måste ni vara säkra på att det ni presenterar är så korrekt som möjligt. Annars uppför ni er ungefär som Ulf1 (eller som fiskare).

Björkskog som är 20 m hög efter 20 år? Eller var den egentligen närmare 15 m efter 25 år? Det är en jävla skillnad - genomsnittlig höjdtillväxt på 1 m per år kontra 0,6 m per år. Att "det finns uppgifter om 10-11 m3sk/år&ha" säger väldigt lite utan jämförelser. Ett granbestånd på G36-G40 har också väldigt hög tillväxt.

När ni presenterar tvärsäkra tillväxtuppgifter, berätta också hur ni mätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).