Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny skogsägare

73 inlägg 16827 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

maltex  
#794892 Borde inte luckhuggning vara lämpligaste 'hyggesfria' metoden för självverksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare

Sjögården  
#794900 Vill man ha tall i nästa generation skog är ingen av dessa metoder något bra alternativ.
Trakthyggen på ett par ha fungerar bra mycket bättre. Men kantzonsföryngring fungerar också.
Problemet är som tidigare sagts, barkborreangrepp i hyggeskanten och stormfällning.
Men det är enligt min erfarenhet ännu större problem i sönderhuggna slutavverkningsbestånd.
Tycker nog vi krånglar till det för mycket när vi i grunden har bra kunskap om ett fungerande skogsbruk.
Men varje generation skall ju göra sina misstag.. 😉

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Tralsmo  
#794901
maltex skrev:Borde inte luckhuggning vara lämpligaste 'hyggesfria' metoden för självverksamhet.



Du ja ska säga dig att ja är inte expert på de här men:

Ja tvivlar på att du har rätt.

De lämpligaste är nog regelrätt blädningsbruk om man ska va helt själv verksam. Alla fall ide långa loppet.

Då är ju frågan hur mycke lämplig mark har man till de?
Hur lång tid tar de att få fram dom bestånden och hur hur länge kan man va utan pengar tills de börjar ge nåt ekonomiskt utfall?

Hur lång tid tar de innan nån övestyv investerare har köpt fastigheten eller alternativt nån granne eller släkting typ barn ?

Va händer då?

Ja har tänkt å köra hyggesfritt i rätt några år nu.
Innebär alltså inga kalhyggen å ingen avverkning alls utom gallring.
Då menar jag gallring för bästa utfall vid slutavverkning.
Inga chackrutigt alltså, ingen höggallring till lägsta paragrafer.
Kruxet är räntan som kan ställa till det samt om ja blir utan arbete.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

maltex  
#794913 Blädning förutsätter väl att man har och vill ha mest gran. Vill man inte ha bara granar får man nog göra på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794931 Passerade en självverksam gubbe på väg till skogen idag. Han hade huggit några fina tallar som borde stått som frötallar. Tätt med fula risgranar stog det kvar.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

isteskog  
#794947 Hyggesfritt, Skogsola! 😉

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794950 Ja, hyggesfritt blir inte roligare än så.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Sörlänningen  
#794953 Det här med att undvika trakthyggesbruk tror jag enbart beror på missförstånd å er sida.
Exakt hur det ligger till beror ju på vilka typer av mark och vilka arter ni har, men det är en galen ingång. Jag kan personligen inte skånskt skogsbruk. I resten av Sverige betyder ju blädningsbruk i praktiken att man på sikt bara får gran i skogen, men det är möjligen aningen annorlunda i delar av Skåne (jag vet inte), men förmodligen inte så annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Sörlänningen  
#794954
Skogsola skrev:Passerade en självverksam gubbe på väg till skogen idag. Han hade huggit några fina tallar som borde stått som frötallar. Tätt med fula risgranar stog det kvar.


Frötallar (eller gles tallskärm) är det finaste vi har i svenskt skogsbruk. Finns det alls tall skall man alltid lämna några lämpliga.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794955 Växer det månne bok i Skåne? Den lär kunna växa i skugga.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Sörlänningen  
#794957
Skogsola skrev:Växer det månne bok i Skåne? Den lär kunna växa i skugga.


Jo, finns det något svenskt träd förutom gran som går att bläda på lång sikt måste det vara bok. Men jag har aldrig hört om någon som har testat. Men det finns säkert (jag lyssnar gärna).

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

alias  
#794961
Sörlänningen skrev:
Skogsola skrev:Växer det månne bok i Skåne? Den lär kunna växa i skugga.


Jo, finns det något svenskt träd förutom gran som går att bläda på lång sikt måste det vara bok. Men jag har aldrig hört om någon som har testat. Men det finns säkert (jag lyssnar gärna).


Föryngringsfasen (i alla fall enligt Trolle Ljungbymetoden) ligger väl på runt 20 års tid med 4-5 ljushuggningar (utglesningar och slutlig avveckling av överbeståndet) under denna period, vilket nog gör att det upplevs som tämligen hyggesfritt för den breda allmänheten.

Ser man på hur yngre bokskog sköts med täta förband, för att få raka, kvistfria stammar utan klykor, och hur bokar som friställs (t.ex. lämnad naturhänsyn vid slutavverkning) får en enorm krontillväxt på bredden istället för uppåt så tror jag att det vore närmast omöjligt att få tillräcklig trängsel i sidled för kvalitetsdaning och att samtidigt undvika att högre bokars kronor misshandlar de mindre träden i dess närhet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare

Sjögården  
#794966
maltex skrev:Blädning förutsätter väl att man har och vill ha mest gran. Vill man inte ha bara granar får man nog göra på annat sätt.

Vi borde nog ha minst samma andel tall i föryngringarna efter röjningarna som i den gamla skogen vi avverkar.
och i östra Sverige ännu mer.
Med 50 års granifiering bakom oss dröjer det innan mängden högvärdigt foder i form av örter och bärris till hjortviltet börjar öka.Och en övergång till olika former av kontinuitetsskogsbruk ökar inte fodertillgången till viltet.. 😉

Avatar Fallback

Re: Ny skogsägare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794974 Vi skall hugga skogen så gles så den kan användas som skogsbete, då? Kanske svedjebränna, som det var på de gamla goda tiden?

Granifieringen har pågått i flera tusen år, du måste tillbaka längre än 50 är om du skall upphäva den...

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsägare

Sjögården  
#794980
Mangan skrev:Vi skall hugga skogen så gles så den kan användas som skogsbete, då? Kanske svedjebränna, som det var på de gamla goda tiden?

Granifieringen har pågått i flera tusen år, du måste tillbaka längre än 50 är om du skall upphäva den...

Nej nostalgi är inte min väg att gå.
Men det är en väldigt stor skillnad på skog för både människor och vilt med mer tall i barrskogen.
Jämför:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).