Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny skogsägare

73 inlägg 17501 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny skogsägare

Broddan  
#794134 Diskussionen har nyligen börjat inledas inom familjen om ett generationsskifte för skogen.

Skogen som avses är ca 120hk stor och har brukats på lite olika sätt.
Något område är planterat på 60-talet, röjt, men inte mer.
Något område är blädat med naturlig föryngring.
Men det finns även områden som är totalt orörda i stort sett.

Vi är tillsammans rätt så överens om hur skogen ska behandlas och tänker oss att blädningsbruk är något vi kommer sysselsätta oss med i största möjliga mån.

Efter att ha vandrat igenom fastigheten i helgen så vi däremot upptäckt att fastigheten har på sina ställen enormt stora träd, >80 cm i brösthöjd.

Till min/vår fundering.
De träd som är övergrova, vad ska vi göra med dom?
Ja vi kan sälja dom men det är prima virke i dom och att då få snuskigt dåligt betalat känns vare sig rättvist mot plånboken eller föregående generationer.
Såga själva? Är det ens ett allternativ?

Det finns mängder med funderingar kring driften av fastigheten som vi säkerligen kommer be om forumets syn på, men just nu så är vi i frågan kring de övergrova träden.

Står säkerligen runt 10 övergrova träd/hektar i snitt.

TS

Re: Ny skogsägare

ulfber  
#794135 Kolla med Rundvirke i Gävle

Användarvisningsbild

Mellberg  
#794138 Ingen panik med de övergrova träden, de kan få vara det ett tag till.

Ge gärna lite mer information om fastigheten. Område, höh, breddgrad.

Finns en aktuell skogsbruksplan, Bonitet , trädslagsfördelning, virkesförråd osv.

Vilka är vi som skall ta över och hur långt från skogen bor ni. Skogliga kunskaper, teoretiska och praktiska?

Finns maskiner, utrustning?

Användarvisningsbild

Broddan  
#794140 Skåne
120hk skog 40 hk åker/betesmark
Tillväxt ca 950 kubik/år
Majoriteten gran, men vissa områden rena lövområden med björk, bok, ek.
Finns partier med blandat innehåll gran och björk primärt.
Skogsbruksplan saknas och ingen slutavverkning är genomförd på bra länge. En skogsbruksplan är tänkt att göras under året men mest i syfta att lära känna fastigheten. Vi vill inte ha kalhyggen på fastigheten.

Traktor och vagn finns.
Bra vägnät för virkestransporter finns på fastigheten.
Maskinbehov framåt kan jag se ytterligare en traktor och en stark och bra vinsch. Även om vagnen som finns har vinsch så önskar jag att en starkare bör finnas med för att göra arbetet enklare. Att slippa köra in med vagnen för djupt i beståndet och därmed också undvika mängden stickvägar.

Motorsågskort med erfarenhet finns.
Även om erfarenhet finns så inser vi våra begränsningar och kommer ta in folk för att hjälpa oss att fälla de träd som vi är det minsta osäkra om.
Däremot så vill vi bedriva skogsbruket utan stora externa maskiner så långt det går.

Vi=jag och min fru.

TS
Användarvisningsbild

Broddan  
ulfber skrev:Kolla med Rundvirke i Gävle

Skogen finns i Skåne, lite utanför deras område tyvärr.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#794142 Med så mycket skog skulle jag ha börjat med en skogsbruksplan pronto.
Det är ett måste tycker jag innan man börjar planera andra aktiviteter.

Användarvisningsbild

Broddan  
#794144 Det kommer göras.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794146 Vad är det för trädslag? Södra har ingen beränsning uppåt för tall, det får vara hur grovt som helst och ingen prissänkning över 38+cm.

Användarvisningsbild

Broddan  
Mangan skrev:Vad är det för trädslag? Södra har ingen beränsning uppåt för tall, det får vara hur grovt som helst och ingen prissänkning över 38+cm.

majoriteten är gran.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Broddan skrev:
Mangan skrev:Vad är det för trädslag? Södra har ingen beränsning uppåt för tall, det får vara hur grovt som helst och ingen prissänkning över 38+cm.

majoriteten är gran.

Av det övergrova eller totalt? Har du någon övergrov tall alls?

Användarvisningsbild

Broddan  
Mangan skrev:
Broddan skrev:

majoriteten är gran.

Av det övergrova eller totalt? Har du någon övergrov tall alls?

Efter en snabb okulär översyn så räknar jag drt till cirka 4 övergrova granar/hektar. Då har jag inte tagit i med beräkningen. Sanningen ligger nog närmare 6st/hektar.

TS
Användarvisningsbild

Mellberg  
#794151 Stämmer det att ni tänker vara självverksamma i största möjliga utsträckning? Hur mycket tid kan ni lägga i skogen. Om man avverkar den årliga tillväxten handlar det om ca 800 - 1000 m3fub.

Är åkermarken utarrenderad? Kommer ni att bo på gården?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#794155 Ni får nog fundera ett varv till om brukandet.
Ni har säkert lämpliga bestånd för plockhuggning men att utesluta trakthyggesbruk hela fastigheten på den boniteten är riskabelt och att försöka avverka dessa bjässar med små maskiner gör att ni förlorar både lönsamhet och produktion.
Hugger ni sönder dessa bestånd är risken för stormfällning överhängande.
Ta råd från flera olika håll så ni inte förlorar er framtida lönsamhet till ingen nytta.
Och se till att råden kommer utifrån er situation och inte utifrån rådgivarens egna situation😉

Användarvisningsbild

Broddan  
Mellberg skrev:Stämmer det att ni tänker vara självverksamma i största möjliga utsträckning? Hur mycket tid kan ni lägga i skogen. Om man avverkar den årliga tillväxten handlar det om ca 800 - 1000 m3fub.

Är åkermarken utarrenderad? Kommer ni att bo på gården?

Både och.
Vi tänker oss att göra en del men samtidigt inser vi både tids och kunskapsbristen.
Därför är vår grundidé att under sommaren markera ut vilka träd vi vill avverka kommande höst/vinter. Ta in en annan som fäller träden, sen kan vi kvista, aptera och köra ut träden vid senare tillfälle. Men viktigt att vi fäller under "rätt " tid så träden inte tar skada av att ligga några veckor.

all mark som inte är skog kommer arrenderas ut.
Vi kommer inte bo på gården utan boningshuset kommer även det hyras ut, finns en hyresgäst sen 4 år tillbaka så dom får bo kvar.
Även jakten arrenderas ut till känningar som har skogsintresse för att hjälpa till med den löpande översynen av skogen, hålla koll på barkborreträd, stormfällt etc.

TS
Användarvisningsbild

Broddan  
Sjögården skrev:Ni får nog fundera ett varv till om brukandet.
Ni har säkert lämpliga bestånd för plockhuggning men att utesluta trakthyggesbruk hela fastigheten på den boniteten är riskabelt och att försöka avverka dessa bjässar med små maskiner gör att ni förlorar både lönsamhet och produktion.
Hugger ni sönder dessa bestånd är risken för stormfällning överhängande.
Ta råd från flera olika håll så ni inte förlorar er framtida lönsamhet till ingen nytta.
Och se till att råden kommer utifrån er situation och inte utifrån rådgivarens egna situation😉

Inget är uteslutet, utifrån skogsbruksplanen kommer vi ta hänsyn till hur skogen mår.
Däremot har vi en ambition som vi jobbar efter och det är att försöka undvika hyggen. Med det sagt så är vi väl införstådda med att vissa delar av marken säkerligen kommer slutavverkas men vi kanske väljer luckhuggningsmetod istället. Vi är kring det införstådda med att lönsamheten blir klart lägre och även att insatsen från oss ökar. Men skogen är för oss inte något som är tilltänkt att primärt gynna privatekonomin, däremot ska den inte heller belasta den privata ekonomin.
Med den tillväxt som finns så täcker det gårdens fasta utgifter utan problem, även med de virkespriser som var för 5 år sedan.

Vi vill ha en skog som ekonomiskt klarar sig själv, men samtidigt är trevlig att vara i. En skog som vi vill vara i.
Försöka jobba med skogen så att vissa ytor gynnar marknära vegetation i form av bär, svamp etc. Andra ytor får vara så naturliga som möjligt utan synliga tecken på för mycket mänsklig närvaro.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).