Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt är inte samma som kalhyggesfritt

18 inlägg 5101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Hyggesfritt är inte samma som kalhyggesfritt

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792167 Det tog faktiskt tid innan jag fattade att i Sverige så kan man nog hugga i hyggesfritt skogsbruk men det låter litet vansinnigt. Är det nån sorts politik eller propaganda bakom användningen av "hyggesfritt" ? Låter det för ruskigt att tala om kalhygge ? Här i Svenskfinland används nog begreppet kalhygge då det verkligen är frågan om kalhygge.

Men man förstår sej inte alltid på rikssvenska begrepp ...

TS

Re: Hyggesfritt är inte samma som kalhyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792169 Det gör inte vi heller. 🤣

isteskog  
#792170 Hyggesfritt är ett samlingsnamn för något som så oklart det kan bli ..... 😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
#792198 Ett kalhygge kallades för ett fall här förr i tiden. Uttrycket kommer nog från stormar som gjorde att skogen blåste ner. Vindfall.

isteskog  
#792202 "Bränna" vet jag att vissa gubbar kallade hyggena. På min mark var det ett pass som hette Gunnars bränna.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792204 Visst ja, i Arboga finns det flera namn på -fall till exempel Prästfallet.

Hos oss här österut användes nog ordet "hygge" men det behövde inte vara kalhygge utan bara ett ställe där man höll på att hugga. I vår skog har vi ett gammalt (litet) kalhygge från 1920-talet som kallas "Rutan". Enligt historien så var det min farmors far som inte orkade trava över hela skogen utan högg all ved på ett ställe. Som liten var jag där och plockade hallon bland stenarna. Senare kom det nog fin självsådd tallskog där.

Det var väldigt länge sedan som det idkades svedjebruk men det finns kvar namn som "Brännskogen" och vi har en åker som kallas "Brännängen" (eller Brennendjin på vårt språk - vi har den s.k. norrländska förmjukningen). "Bränna" har jag inte hört men det kördes ved genom skogen till Strömfors bruk vid Kymmene älv.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#792207 Här finns bla Brännfallet som är ett stort område med delvis nedlagda?åkrar.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#792209 Nära mig har vi Forsbränna som ligger vid älven. Där slog vi hö när jag var liten.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Nisse Husberg skrev:Det tog faktiskt tid innan jag fattade att i Sverige så kan man nog hugga i hyggesfritt skogsbruk men det låter litet vansinnigt. Är det nån sorts politik eller propaganda bakom användningen av "hyggesfritt" ? Låter det för ruskigt att tala om kalhygge ? Här i Svenskfinland används nog begreppet kalhygge då det verkligen är frågan om kalhygge.

Men man förstår sej inte alltid på rikssvenska begrepp ...

Jag tycker detta är en relevant frågeställning, speciellt eftersom det snackas mer och mer om hyggesfritt samtidigt som det verkar finnas många olika definitioner.

Det finns många förespråkare för hyggesfritt och en av dessa (Plockhugget) har den 3 april ett webbinarie "Hyggesfritt som hyggesfritt, eller?". Innehållet är enligt dem:

Vad menar vi när vi säger "hyggesfritt"? Vilka olika former finns det, hur skiljer de sig åt och fyller de olika syften? Denna kväll bjuder vi på ett samtal mellan tre personer som alla är engagerade i skogen och i det hyggesfria skogsbruket. När vi nu börjar se ett genombrott för de hyggesfria metoderna blir definitionerna av de olika idéer och praktiker begreppet rymmer allt viktigare. Finns det en risk att begreppet urvattnas? Vad menar vi med natur? Med hållbarhet? Och hur förhåller sig olika hyggesfria metoder till klimat, produktion och biologisk mångfald?

Oavsett vad man själv tycker om olika typer av skogsbruksmetoder så kanske detta kan vara en evenemang att hänga med och lyssna på? Det är också kostnadsfritt. Ref: https://plockhugget.se/kurser/

Är man osäker på vad hyggesfritt är så kanske detta hjälper till att räta ut frågetecknen. Efter kanske man "frälst" eller också så har man stärkt sin tro på att trakthyggesbruket är det bästa.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#792241 Om man övertar en fastighet med ung gran skog och låggallrar den i 50 års tid kan man per definition sköta den hyggesfritt under hela sin verksamma tid.
Men kontinuitetsskogsbruk är det absolut inte.😉

#792244 Om ni följer LarsL på forumet så gör han kalhygge av det mesta av hyggesfri-idéer. Han har dessutom forskat så att han vet vad han pratar om.

isteskog  
Skogsola skrev:Om ni följer LarsL på forumet så gör han kalhygge av det mesta av hyggesfri-idéer. Han har dessutom forskat så att han vet vad han pratar om.

Han är inte omtyckt på Fb när jag debatterar om hyggesfritt.... 😉

#792252 Mupparna inom skogsdebatten drar sina floskler. Lars kommer med fakta. Självklart blir han inte populär.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#792259 Bra trådstart, Nisse. 👍
Det är ju omöjligt att diskutera om alla använder annorlunda ord och terminologi.
Skogscentralen i Finland samlar skogliga termer som kommer att översättas Fi/Sv/En. En list gällande skogsbrand är redan färdig.https://www.metsakeskus.fi/sv/search?keyword=Sanasto

https://www.skogskunskap.se/ordlista/
Denna lista tycker jag är guldvärd för mig som inte kan språket så bra.

simon.91  
#792265 😀 Har aldrig ens reflekterat över att man syftar på huggning med hygge. Man blir hemmablind för endel ord och begrepp.

https://www.saob.se/artikel/?unik=H_1601-0027.m9o8

Det verkar som språket har ändrat på sig genom åren! 😉 Inte så mycket att göra åt det nu, man må ju prata så man blir förstådd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).