Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Slipa eggen på en barkspade

13 inlägg 3949 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipa eggen på en barkspade

Superrobban  
#786418 Jag håller på att barka några tallar jag ska ha till en brygga.

Det går väldigt tungt att barka de två-tre första metrarna på stocken rotända. Använde en gammal barkspade från mina föräldrar, som har med yxslipning.

Jag köpte mig en helt ny barkspade idag, Jula hade nästan halva priset på en rejäl modell:

https://www.jula.se/catalog/tradgar...r ... rn-009802/

Men det var en väldigt trubbig egg på den också.

Kanske inte ska vara så vassa eggar vid barkning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa eggen på en barkspade

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786419 Det ska vara vasst. Sen är det olika på bark och bark. Är det fruset är det sk sprutbark och svårbarkat. Förr spekulerade huggarna på blidväder och högg om det var kallt för att spara, om möjligt barkningen till eventuellt blidväder då barken löper. Men man kunde inte undandra sej allför länge.
Eggen ska vara lagomt mitt i stålet så det blir lite stöd på fasningen utan att eggen skär ner i virket. Barkar du mycket i grantorrkvist går det hårt åt stålet. Gamla barkspadar var ofta tjocka i stålet medans ”moderna” fanns med nitade tunnare blad. Barkning av ofruset virke vår/höst är ofta bara roligt med långa flasor. Tallens skorpbark är också nåt helt annat än granbark förstås. Det är ju det du märkt av.

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Superrobban  
#786439 Då får jag ta fram brynet och försöka slipa eggen vass.

Vinkelslipen kanske är olämplig att slipa med?

Funderar på om en elektrisk bilhammare med bred mejsel skulle funka för skorpbarken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

JensSkoog  
#786445 Vinkelslip med slippapper på går mycket bra om du inte har slipsten.
Har testat den från Jula och den duger bara till att hacka is med i gården.
Gamla typen slipad som en hyveltand ungefär 45 grader duger mycket bättre.
1672350126_img_20221229_222659_9[1].jpg

Den äldsta här är den bäste. Lite tjockare än den nyaste som jag köpte ett par år tillbaks.
1672350154_img_20221229_222706_5[1].jpg

Skaftet med en "boll" på ändan gör jobbet lättare när man ska skuva barkspaden.
Men, det är hårdt arbete att barka. Tungt för rygg och axlar och hårdt för magmusklarna.
Använder den inte ofta, och då gärna på baggaträd för att säkra att
de små marodörarna inte överlever.

Avatar Fallback

Re: Slipa eggen på en barkspade

Elfving  
#786450 Egentligen håller du på helt fel tid på året. Vårvintern gör jobbet enklare! Men, barkspaden skall vara slipad som ett stämjärn för att fungera optimalt! Den egg som syns på bilden är alldeles för dålig, slipa så går det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Bax  
#786452 Har du ingen flatfil att vässa med?
Jag använder barkbåge de få gånger jag barkar.
1672385730_barkbage.jpg

Eller ett "Linselljärn", det ser ut som på bilden, men utan taggen. Det vridna järnet gör så att barksträngen lägger sig åt sidan och faller ner från stocken.
Den lilla taggen är mycket bra att ha när man ska vrida på stocken, jag har svetsat på en sådan på min båge.
1672385744_barkspade.jpg

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Elis76  
#786538
Bax skrev:Har du ingen flatfil att vässa med?
Jag använder barkbåge de få gånger jag barkar.
1672385730_barkbage.jpg

Eller ett "Linselljärn", det ser ut som på bilden, men utan taggen. Det vridna järnet gör så att barksträngen lägger sig åt sidan och faller ner från stocken.
Den lilla taggen är mycket bra att ha när man ska vrida på stocken, jag har svetsat på en sådan på min båge.
1672385744_barkspade.jpg


Jag har också en barkspade som den som @Bax visar på sin andra bild.

Eggen skärper jag med en flatfil.

Man får prova sig fram med skärpan på eggen så den inte skär ner i veden. Jag vill "liksom" hyvla av barken i varje tag.

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Superrobban  
#786701 Nu gick det bätte!

Det blev 6 plusgrader i Roslagen, där jag håller till.

Jag slipade eggen på min gamla klassiska barkspade, och då gick det betyligt smidigare.

Helt klart är att barkning helst göras i plusgrader, men jag fäller träden ut på isen för att enkelt kunna dra dem till bygget med bryggan, och måste passa på när isen bär.

Den nyinköpta barkspaden från Jula var dock helt värdelös, den var alldeles för bred och med dålig slipning.

Ska leta på några loppmarknader i sommar om jag hittar någon till gammal barkspade.

En annan fundering är hur jag kapar ner de korta stumpar från de grova grenarna som sticker ut efter barkningen på bästa sätt?

Provade med en tigersåg och det blev rätt så bra. Små grenar går ju bra med yxan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

JensSkoog  
#786724 Bästa sättet att släppa extrajobb med grenstumpar är att man gör sig extra flit med kvistningen, så det inte lämnas några.
Innan motorsågen kom, så kvistade man med yxa (och om grenarna var grova med såg) som "smekade" stammen så ingen stump blev kvar. I skogen jobbade man på akkord, och då fick man undvika dubbeltarbete- Barkspaden har ingen lång historia i skogen. Den dök upp på slutet av arton-början av nittonhundrade talet. Innan det barkade man med yxa, och dom gamla berättade att det skulle barkas rent så inget av barken var kvar. Om så var, blev det lägre betalning. Har aldrig hörd nogon skogsarbetare som gillade barkning. Det var värsta skitjobbet de visste!

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

hlb  
#786736 Min salig fader, född 1908, kvistade hela livet med yxa. Han tyckte det gick snabbare. Han hade en vass yxa med långt skaft och högg nästan aldrig mer än en gång per kvist. Tekniken var att träffa perfekt och sikta en bit under kvisten, så att yxan gick i med full kraft. De sista åren tyckte han dock att jag kunde ta pattagranarna med motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Superrobban  
#786742 Jag har provat att barka med yxa, men den hugger i stammen hela tiden.

Små grenar går bra med snickaryxan jag har, men grövre rår jag inte på utan ett flertal hugg och missar ibland. Ser inget vidare ut när jag är klar.

Finns säkert speciella barkyxor kan jag tänka mig.

Har inte så bra teknik, när det endast gäller ett par stockar då och då.

Men om jag kvistar noga med motorsågen blir det rätt så bra, fast ibland efter barkning sticker kvisten ut en bit.

Fogsvans blir rätt fina snitt, medans en bågsåg så blir ytan lite frasigt. Tigersågen funkar rätt bra faktiskt

Ett perfekt yxhugg ger ju en fin yta, men tyvärr lyckas jag inget vidare med det. Vill gärna få stocken så snygg som möjligt, då den blir helt synlig på bryggan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

JensSkoog  
#786745 I kvistning är det bäst om man använder en långskaftat yxa, men det kräver att man tränar sig upp med den.
Farsan (född 1906) och bästefar (född 1882) använde enbart en sådan yxa och det var en fröjd att se hur precisa dom var.

Användarvisningsbild

Re: Slipa eggen på en barkspade

Bax  
#786747 Kvista så gott du kan med motorsågen, barka sedan så gott det går runt kvistarna och ta därefter en yxa och låt den liksom glida längs stammen när du gör hugget. På så vis kan du putsa till det riktigt slätt. Du kan också på slutet ta en bandkniv och putsa med, men det är nog lite overkill för en brygga kan jag tycka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).